لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

مسابقات جهانی کشتی آزاد: روسيه قهرمان، ايران نايب قهرمان


تيم ملی کشتی آزاد ايران با کسب سه نشان نقره و دو برنز به مقام نايب قهرمانی رقابت‌های جهانی ۲۰۱۴ دست يافت. جام قهرمانی نصيب روسيه شد. اين تيم در ۸ وزن، به پنج مدال طلا دست يافت.

در اين مسابقات که با ميزبانی ازبکستان به انجام رسيد، مسعود اسماعيل‌پور در ۶۱ کيلو، سيداحمد محمدی در ۶۵ کيلو و کميل قاسمی در دسته فوق سنگين به مدال نقره دست يافتند. حسن رحيمی در وزن اول و محمدحسين محمديان در ۸۶ کيلوگرم روی سکوی سوم ايستادند.

مصطفی حسين‌خانی در ۷۰ کيلو و‌ رضا افضلی در ۷۴ کيلو که نخستين حضور جهانی‌شان را تجربه می‌کردند، همراه با رضا يزدانی مدافع عنوان قهرمانی در ۹۷ کيلوگرم نتوانستند صاحب مدال شوند اما يزدانی در مقام نهم قرار گرفت و دو امتياز کسب کرد.

ايران برای ششمين بار نايب قهرمان جهان شد. روسيه توانست جام قهرمانی را نصيب خود کند و ترکيه نيز به مقام سوم رسيد. ايران حالا بايد مهيای حضور در بازی‌های آسيايی اينچئون شود که دو هفته ديگر برگزار خواهد شد.

چند نفر از اعضای حاضر در مسابقات جهانی، در بازی‌های آسيايی هم بايد روی تشک بروند. اما مشخص نيست مصطفی حسين‌خانی و رضا يزدانی که مصدوم شده‌اند، آيا همچنان در فهرست اينچئون هستند يا نفرات ديگری جايگزين خواهند شد.

با توجه به شروع مسابقات کشتی آزاد بازی‌های آسيايی اينچئون که پنجم مهر است، کادر فنی تيم ملی تا برگزاری مراسم وزن‌کشی دو وزن اول، پانزده روز فرصت دارند که زمانی ناچيز برای بازيابی قوای جسمانی کشتی‌گيران است، آنهم پس از تورنمنت سنگينی با عنوان مسابقات جهانی.

تيم ايران نسبت به پارسال که در بوداپست قهرمان جهان شد، از چهار کشتی گير جوان بهره برد که برای نخستين بار عازم رقابت‌های جهانی می‌شدند. در اين بين محمدحسين محمديان سوم شد و سيداحمد محمدی روی سکوی نايب قهرمانی قرار گرفت.

تيم ايران پيش از اين پنج بار در سال‌های ۱۹۷۱ به ميزبانی صوفيا، ۱۹۷۳ تهران، ۱۹۹۵ آتلانتا، ۲۰۰۶ گوانگجو و ۲۰۱۱ استانبول عنوان نايب قهرمانی جهان را بدست آورده بود. اين ششمين نايب قهرمانی ايران در تاريخ رقابت‌های جهانی کشتی آزاد است.

در روز پايانی مسابقات جهانی تاشکند، مسعود اسماعيل‌پور بر ميکولا بلوتنيوک از اسلواکی غلبه کرد. سپس ۷ بر صفر "انخ‌سايخان" نفر سوم آسيا از مغولستان را شکست داد. در مرحله يک چهارم نهايی با نتيجه ۱۲ بر يک و اجرای فنون مختلف، مقابل ولادمير دوبوف نايب قهرمان جهان از بلغارستان به پيروزی رسيد.

نماينده ايران در وزن دوم، در مرحله نيمه نهايی آرتاس سانا از قزاقستان را با نمايش زيبای فن "سر و ته يکی" ۱۰ بر صفر شکست داد و راهی فينال شد. جايی که کشتی‌گير مازنی در برابر حاجی علی‌يف قهرمان اروپا از آذربايجان با نتيجه ۱۲ بر ۷ باخت و به مدال نقره دست يافت.

سيداحمد محمدی ابتدا ماکسی‌ميليان اوسرليتنر از اتريش را ۱۰-۰ شکست داد. سپس گئورگی بوچر از رومانی را ۷-۰ مغلوب کرد. در مرحله يک چهارم نهايی با نتيجه ۱۴ بر ۱۱ ميخائيل ساوا از مولداوی را شکست داد، اين در حالی است که ۹ امتياز از حريف خود عقب بود اما با نمايشی سراسر هجومی، کشتی باخته را با پيروزی به اتمام رساند.

در نيمه نهايی نيز در حالی با نتيجه ۱۷ بر ۱۰ از سد مصطفی کايا از ترکيه گذشت که وقت نخست را با شش امتياز به کايا باخته بود. محمدی در ديدار فينال مقابل سوسلان رومانف از روسيه با ضربه فنی مغلوب شد تا او نيز روی سکوی دوم بايستد.

رضا يزدانی کاپيتان تيم اعزامی در دور اول ۱۰-۰ سوميت از هندوستان را شکست داد. سپس ماگومد موسايف قهرمان آسيا از قرقيزستان را مغلوب کرد. در مرحله يک چهارم نهايی مقابل شاميل اردوغان (آخمتوف سابق) کشتی‌گير روسی‌الاصل ترکيه با نتيجه ۸ بر صفر مغلوب شد. با توجه به شکست اردوغان مقابل عبدالسلام گاديسوف از روسيه، يزدانی فرصت کسب مدال برنز را هم از دست داد.

در ۷۴ کيلو رضا افضلی در دور نخست با نتيجه ۵ بر صفر از سد گابور هاتوش نفر سوم جهان و المپيک لندن از مجارستان گذشت. در دور دوم ۶ بر ۴ مغلوب اشرف علی‌يف از آذربايجان دارنده مدال برنز جهان شد و با توجه به شکست او مقابل کشتی گير گرجستان، افضلی هم از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در ساير وزن‌ها، مدال طلای ۷۴ کيلوگرم برای سومين بار به دنيس سارگوش از روسيه رسيد. او به سلطه سه ساله جردن باروز آمريکايی بر اين وزن پايان داد. تاکاتانی از ژاپن نقره گرفت و جردن باروز به اتفاق لوپز کوبايی برنز گرفتند.

در ۹۷ کيلوگرم نيز بازنده‌های ساليان قبل رضا يزدانی پا به فينال گذاشتند. مدال طلا به عبدالسلام گاديسوف از روسيه رسيد. اين نخستين مدال جهانی گاديسوف است که از سال ۲۰۰۹ در صحنه مسابقات بزرگسالان جهان حاضر است. ختاگ گازاموف روسی الاصل از آذربايجان دوم شد. اردوغان روسی الاصل از ترکيه و والری آندريتسف از اوکراين هم در رده سوم قرار گرفتند.

XS
SM
MD
LG