لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

آغاز توفانی بسکتبال ايران در جام ملت‌‌های آسيا


بيست و هفتمين دوره جام ملت‌های آسيا در بسکتبال با برتری تيم‌های تايوان، فيليپين، قطر، کره جنوبی و بحرين آغاز شد. اما بهترين نتيجه را ايران کسب کرد که در نخستين بازی خود موفق شد مالزی را ۱۱۵ بر ۲۵ شکست دهد.

برتری ايران با اختلاف ۹۰ امتياز رقم خورد تا يکطرفه‌ترين بازی دور نخست اين مسابقات بود که به ميزبانی فيليپين در حال برگزاری است، به ثبت برسد. در اين مسابقه حامد حدادی با کسب ۲۱ امتياز به عنوان امتياز آورترين بازيکن ميدان شناخته شد.

او همچنين با هشت ريباند، در اين زمينه هم بهترين بازيکن زمين بود. حدادی از سال ۲۰۰۸ در ليگ حرفه‌ای بسکتبال آمريکا، موسوم به ان بی ای بازی می‌کند و در حال حاضر عضو تيم فنيکس سانز است.

اصغر کاردوست با ۱۵ امتياز، کامرانی و جمشيدی با ۱۲ امتياز، صمد نيکخواه بهرامی با ۱۱ امتياز و اوشين ساهاکيان هم با ۱۰ امتياز روز خوبی را سپری کردند. ايران در دومين بازی خود به مصاف کره جنوبی خواهد رفت.

مهمت بچيروويچ سرمربی تيم ملی ايران پس از پيروزی مقابل مالزی در در نشست خبری گفت: نتيجه اين بازی برای ما مهم نبود اما تمام بازيکنان خود را به کار گرفتيم تا برای ديدار با کره‌جنوبی و چين آماده شويم. صمد نيکخواه بهرامی کاپيتان تيم ملی ايران نيز گفت: اين يک شروع عالی بود اما از اينجا به بعد کار برای ما سخت‌تر می‌شود و بايد تلاش بيشتری انجام دهيم.

اصغر کاردوست عقيده داشت بازی اول، بيشتر جنبه آشنايی با حلقه‌، سالن و آب و هوا را دارد و نمی‌تواند ملاک خوبی برای ارزيابی باشد. او به دوره گذشته در ووهان چين اشاره کرد که ايران تيم‌های همگروه خود را با اختلاف برد اما متاسفانه نتوانست به فينال برسد.

کاردوست گفت: اين مسابقات جای ريسک نيست و بايد با قدرت مقابل حريفان ظاهر شويم. کره‌جنوبی هم بيکار ننشسته‌ و قطعا بازی امروز ما را آناليز خواهند کرد. در جام ويليام جونز آنها را شکست داديم، توپ‌های زيادی را از زير حلقه وارد سبدشان کرديم و حالا می‌آيند که جبران کنند. دو بازيکن بلند قد را به تابعيت خود درآورده‌اند و از لحاظ سرعت و قدرت نيز پيشرفت کرده‌اند.

محمد جمشيدی بازيکن پست سه ايران هم يادآور شد همبازيانش نبايد با اين پيروزی دچار غرور شوند. گرچه شروع خوبی بوده و برد با اختلاف، انگيزه و روحيه بازيکنان را بالا برده است.

ايران در دوره قبلی اين مسابقات مقابل اردن شکست خورد و از راهيابی به نيمه نهايی بازماند. به اين ترتيب نتوانست از عنوان قهرمانی‌‌اش دفاع کند و شانس حضور در المپيک را هم از دست داد. ايران در پايان به مقام پنجم رسيد. اين تيم سابقه دو دوره قهرمانی متوالی را در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ دارد. در هر دو دوره نيز حامد حدادی به عنوان ستاره مسابقات برگزيده شد. چين با ۱۵ قهرمانی، پرافتخارترين تيم تاريخ بسکتبال آسياست.

دور اول مسابقات ۲۰۱۳ با چند شگفتی همراه بود. در گروه دوم، ژاپن که تاکنون هفت بار به فينال رسيده و دو بار هم قهرمان شده، بازی نخست خود را به قطر واگذار کرد. قطر که چند بازيکن خارجی را به تابعيت درآورده است، با وجودی که تا کوارتر سوم عقب بود اما در کوارتر پايانی بازی بهتری به نمايش گذاشت و موفق شد ۷۵ بر ۷۴ به پيروزی برسد. در اين گروه هنگ کنگ هم حضور دارد.

از گروه نخست، تيم ميزبان که با پنج جام قهرمانی و دو دوره نايب قهرمانی، دومين تيم پرافتخار تاريخ بسکتبال آسياست توانست عربستان سعودی را شکست دهد و تايوان نيز در مصافی نزديک اردن را از پيش رو برداشت.

در گروه سوم که با حضور ايران دشوارترين گروه ارزيابی شده، چين در کمند کره جنوبی گرفتار شد و با نتيجه ۵۹-۶۳ شکست خورد. به باور مهمت بچيروويچ و بازيکنانش، ايران مقابل هر دو تيم کار آسانی در پيش نخواهد داشت. در گروه چهارم نيز بحرين از سد هندوستان گذشت.
XS
SM
MD
LG