لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

بانوی رکابزن اعزامی ايران دير رسيد و حذف شد


زهرا خسرو شاهی، بانوی رکابزن اعزامی ايران به مسابقات قهرمانی آسيا در هندوستان، به خاطر دير رسيدن به محل مسابقات از حضور در خط استارت بازماند و از دور رقابت‌ها حذف شد.

زهرا خسروشاهی دوچرخه‌سوار زن ايرانی است و در رده جوانان، رکورد‌هايش همپای بزرگسالان است. اين رکابزن تبريزی به خاطر استعداد خود، همزمان در بخش‌های سرعت، استقامت و نيمه استقامت شرکت می‌کند. او سابقه کسب موفقيت در کاپ آسيايی و قهرمانی آسيا در مالزی را نيز دارد.

او تنها بانوی رکابزن از کشوری با بيش از ۷۰ ميليون جمعيت در مسابقات آسيايی ۲۰۱۳ بود اما دير رسيدن تيم ايران به محل مسابقات، باعث شد نتواند حاصل تمرينات سخت و زحمات اردويی خود را برداشت کند. اتفاق تلخی که طبعاً خودش ذره‌ای در وقوع آن مقصر نيست.

جا ماندن ورزشکاران ايرانی از حضور در محل مسابقات در ميدان‌های بين‌المللی، در رشته‌های تيمی و انفرادی ورزش ايران پيشينه پررنگی دارد. از دير رسيدن به محل مسابقات به دليل تاخير در پرواز گرفته تا ناآگاهی از برنامه و جدول مسابقات.

نمونه‌هايی مثل مسعود جوکار کشتی‌گير آزادکار در بازی های آسيايی بوسان که به دستور مسئولان تيم ملی، از سالن به هتل رفت تا استراحت کند و در غياب او، حريفش روی تشک آمد و برنده معرفی شد.

در سال ۲۰۱۲ تيم ملی کشتی آزاد دانشجويان نيز در مسابقات جهانی به ميزبانی فنلاند، چند وزن را به دليل دير رسيدن به شهر محل مسابقات از دست داد.

سی و سومين دوره مسابقات بزرگسالان دوچرخه‌سواری قهرمانی آسيا به ميزبانی هندوستان در حالی آغاز شد که فدراسيون ايران، بسيار دير توانست رواديد رکابزنان اعزامی را اخذ کند.

اين مسابقات، بيستمين دوره جوانان آسيا هم محسوب ‌می‌شود و در مواد پيست و جاده و در سطح اول اتحاديه جهانی دوچرخه‌سواری (UCI) در شهر دهلی نو به انجام خواهد رسيد.

بهنام خسروشاهی، محمود و محمد پراش، حسنعلی ورپشتی و فرزين عرب رکابزنان اعزامی هستند و مصطفی چايچی مدير تيم‌های ملی. در نخستين روز ، عليرضا حقی توانست در چهار کيلومتر تعقيبی انفرادی به مرحله يک چهارم نيمه نهايی راه پيدا کند.

فدراسيون دوچرخه سواری ايران اعلام کرده برای تسريع در صدور رواديد، به اتحاديه جهانی اين رشته ورزشی متوسل شده است. آنها نيز با ارسال نامه به وزارت امور خارجه هندوستان، خواستار صدور روادید برای رکابزنان ايرانی شدند.

در اين خصوص دبير فدراسيون دوچرخه سواری ايران به خبرنگاران گفت: «نمی‌دانم هندوستان آيا ما را سرکار گذاشته، زيرا برای چين که از لحاظ سياسی با هند مشکل دارد نيز روادید صادر شده است.»

فدراسيون ايران تهديد کرده بود که در صورت صادر نشدن روايد، از فدراسيون هندوستان شکايت خواهد کرد. پت مک کوايد رييس اتحاديه جهانی دوچرخه‌سواری نيز در نامه‌اش به وزير امور داخلی دولت هندوستان، فراهم نشدن حضور يک کشور در رقابت‌های قهرمانی آسيا به دليل عدم صدور رواديد را تاسف بار دانسته بود.

طبق اعلام سايت فدراسيون دوچرخه‌سواری ايران، حضور رکابزنان پاکستان و افغانستان در اين مسابقات همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

نکته جالب در فهرست کاروان ايران در هندوستان اين است که به رغم مشکلات فراوان در صدور رواديد، باز هم آسيبی به آمار تعداد همراهان وارد نشده و از رييس و دبير فدراسيون تا عناوينی با عنوان «سرمربيان، مربيان استقامت، مربيان نيمه استقامت» در کنار تيم اعزامی قرار دارند. اما اصل ماجرا يعنی ورزشکاری که بايد در روز اول مسابقه می‌داد، به خط استارت نرسيده و حذف شده است.
XS
SM
MD
LG