لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۶

آپارتمان به شرط تاهل، آخرين پاداش ورزشی در دولت احمدی‌نژاد


از سوی هيات دولت، يک دستگاه آپارتمان به يکايک اعضای تيم ملی واليبال ايران اهدا خواهد شد اما «تاهل بازيکنان» به عنوان شرط واگذاری آپارتمان‌ها در نظر گرفته شده است.

تيم ملی واليبال ايران در بيست و چهارمين دوره ليگ جهانی موفق به کسب يک پيروزی مقابل تيم‌های صربستان، آلمان و ايتاليا شد. شاگردان خوليو ولاسکو که شگفتی‌سازان ليگ امسال بودند، دو بار هم از سد کوبا گذشتند.

پاداش ۵۰ ميليون تومانی به بازيکنان تيم ملی واليبال ايران معادل پاداشی است که پس از صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزيل به فوتباليست‌ها نيز داده شد اما خبرگزاری‌های دولتی با اشاره به تصميم هيات دولت، از «مساعدت رئيس‌جمهور و دستور مستقيم به وزير مسکن» خبر داده‌اند که طبق آن، به هر کدام از بازيکنان و اعضای کادر فنی تيم ملی واليبال ايران يک دستگاه آپارتمان (به شرط تاهل) اختصاص يابد. بازيکنان تيم ملی واليبال نيز يک توپ واليبال امضا شده و پيراهن سعيد معروف کاپيتان تيم ملی را به رئيس جمهور اهدا کردند.

برخی بازيکنان جوان تيم ملی ايران مجرد هستند، آپارتمان شخصی ندارند و حالا با اين تصميم دولت، باز هم صاحب خانه نخواهند شد. برخی بازيکنان با تجربه نيز متاهل هستند، منزل مسکونی هم دارند و حالا مجدداً کليد يک آپارتمان را تحويل خواهند گرفت.

در واپسين روزهای فعاليت دولت دهم، اين آخرين پاداش ورزشی بود که دولت محمود احمدی‌نژاد طی دو دوره چهار ساله اهدا کرد. پاداشی بحث‌انگيز که پيش از اين در جريان بازی‌های آسيايی ۲۰۱۰ گوانگجو حاشيه‌ساز شده بود.

پيش از آن مسابقات، رييس وقت سازمان تربيت بدنی وعده داد هر ورزشکاری به مدال طلا دست يابد، در صورتی که صاحب خانه نباشد، سند منزل مسکونی را در فرودگاه تحويل خواهد گرفت.

خديجه آزادپور تنها دختر طلايی کاروان اعزامی بود و اولين بانوی تاريخ ورزش ايران که در بازی‌های آسيايی به مدال طلای رقابت‌های انفرادی دست يافته است. رقبای اين بانوی ووشوکار از مايوی ورزشی استفاده می‌کردند و در استفاده از تکنيک‌های پا سبکبال‌تر بودند، اما آزادپور با پوشيدن شلوار گرمکن نيز بی رقيب ماند و روی سکوی قهرمانی ايستاد.

او پس از بازگشت به ايران گفت: «پاداشی دريافت نکردم و مسئولين به وعده خودشان عمل نکردند. قبل از اعزام به من وعده اهدای خانه در صورت کسب مدال طلا را دادند و گفتند پس از بازگشت از مسابقات، کليد آپارتمان در همان فرودگاه اهدا خواهد شد اما حالا می‌گويند بايد شوهر کنم تا چنين پاداشی به من تعلق بگيرد.»

۱۰ ميليون تومان پاداش مردان، نهصد هزار تومان پاداش زنان

جايزه به شرط تاهل، فقط يکی از ابتکارات دولت آقای احمدی‌نژاد در هشت سال اخير برای ورزشکاران مدال‌آوران ايران در ميادين جهانی است. دوگانگی در اعطای پاداش به زنان و مردان ورزشکار ايرانی، پيش از رقابت‌ها گوانگجو نيز خبرساز شد. سازمان تربيت بدنی به يکايک ملی‌پوشان مرد اعزامی در رشته‌های مختلف مبلغ ۱۰ ميليون تومان پاداش داد اما خانم‌ها فقط نهصد هزار تومان گرفتند.

علی سعيدلو آخرين رييس سازمان تربيت بدنی در جمهوری اسلامی ايران، از تصميم دولت بر تدوين آيين‌نامه و قانونمندی اعطای پاداش در مسابقات ورزشی خبر داده بود. موضوعی که مرحوم جلال يحيی‌زاده عضو فراکسيون ورزش مجلس شورای اسلامی نيز بر آن صحه گذاشت اما دوران هشت ساله رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به پايان رسيد و چنين آيين‌نامه‌ای تدوين نشد.

فقدان قانون مشخص در تجليل از قهرمانان مسابقات قاره‌ای و جهانی باعث شده تا پس از هر مسابقه‌ای، مسئولين و دولتمردان بر حسب سليقه خود اقدام به تعيين و اهدای پاداش کنند. پاداش‌هايی متغير از قبيل سکه، وجه نقد، اتومبيل، زمين، منزل مسکونی و حتی ارز.

وجود نداشتن يک قانون مشخص برای تجليل از ورزشکاران مدال‌ آور به نحوی است که گاهی حتی ميزان اين پاداش‌ها در حين اهدای آن تغيير کرده است.

برای مثال، آقای احمدی‌نژاد هنگام تحليل از مدال‌آوران گوانگجو، برای سعيد احمدی در کشتی آزاد که پنجم شده بود، درخواست پاداشی معادل مدال برنز را کرد. او همچنين در مراسم بدرقه ورزشکاران اعزامی به المپيک ۲۰۱۲ لندن به سازمان ورزش دستور داد ميزان هديه‌ای که قرار بوده به اعضای کاروان اعزامی پرداخت شود را دو برابر کنند.
XS
SM
MD
LG