لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

عزیز اصلی، دروازه‌بان سال‌های دور فوتبال ایران درگذشت


عزیز اصلی، دروازه‌بان اسبق تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس
عزیز اصلی، دروازه‌بان اسبق تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس

عزیز اصلی منش، معروف به عزیز اصلی، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران و پیشکسوت باشگاه پرسپولیس، روز پنجشنبه سوم اردیبهشت ماه ۹۴ درگذشت.

عزیز اصلی، متولد ۱۵ فروردین سال ۱۳۱۶ در شهر تبریز بود و پس از تحمل یک دوره بیماری، در سن ۷۹ سالگی در شهر مونیخ آلمان درگذشت.

او دوران حرفه‌ای فوتبال خود را از باشگاه دارایی آغاز کرد، پس از آن به تیم شاهین پیوست و سپس درون دروازه تیم پرسپولیس قرار گرفت و تا پایان دوران بازیگری عنوان سنگربان پرسپولیس را یدک می‌کشید.

عزیز اصلی که فارغ‌التحصیل دانشسرای تربیت بدنی بود، از پرسپولیس به تیم ملی دعوت شد و سال‌ها درون دورازه تیم ملی فوتبال ایران قرار گرفت.

آقای اصلی پیش از روی آوردن به فوتبال در رشته‌هایی همچون کشتی، کشتی کچ و شنا عناوینی را کسب کرده بود.

عزیز اصلی در سال ۱۹۶۴ میلادی (۱۳۴۳ خورشیدی) که تیم فوتبال ایران برای نخستین بار موفق شد به مسابقات المپیک در توکیوی ژاپن راه یابد، دروازه‌بانی تیم ایران را بر عهده داشت.

همچنین در بازی‌های آسیایی سال‌های ۱۹۶۳ و ۱۹۶۶ میلادی (سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۴۴ خورشیدی)، او، سنگربان تیم ملی فوتبال ایران بود.

آقای اصلی همراه با تیم ملی فوتبال ایران در سال ۱۹۶۸، (سال ۱۳۴۷) در تهران و در مسابه فینال با پیروزی بر تیم اسرائیل، موفق به کسب عنوان قهرمانی بازی‌های آسیایی شد، که نخستین قهرمانی رسمی فوتبال ایران به شمار می‌آید. او پس از آن قهرمانی از دنیای حرفه‌ای فوتبال کناره‌گیری کرد.

عزیز اصلی به دلیل واکنش‌هایش و پرش‌های بلندش در میان فوتبال‌دوستان به «عزیز فنر» مشهور بود.

عزیز اصلی از نخستین ورزشکاران ایرانی بود که در دهه ۴۰ خورشیدی به بازیگری در سینما روی آورد و در کارنامه هنری خود بازی در هشت فیلم سینمایی را ثبت کرد.

«فاتحین صحرا»، «پلی به سوی بهشت»، «پنجه آهنین»، «تونل»، «کشتی نوح»، «بی‌عشق هرگز»، «خداحافظ تهران» و «مامور دو جانبه» عناوین فیلم‌های سینمایی است که عزیز اصلی در دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی در آنها نقش آفرینی کرد.

عزیز اصلی در سال‌های پایانی زندگی خود که در کشور آلمان سپری شد، کتابی با عنوان «خاطرات من» از سرگذشت و زندگی‌نامه خود نوشته است.

XS
SM
MD
LG