لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

نتانیاهو از نرسیدن به توافق هسته‌ای ميان ايران و ۱+۵ استقبال کرد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزير اسرائيل از گزارش‌های منتشر شده در مورد به توافق نرسیدن در پرونده هسته‌ای ميان ايران و کشورهای موسوم به ۱+۵ استقبال کرد.

آقای نتانیاهو روز سوم آذرماه در گفت‌وگو با شبکه جهانی «بی بی سی» گفت: «توافقی که ايران به دنبالش بود، فاجعه بود. چنين توافقی ايران را قادر می‌کرد که توانايی غنی‌سازی اورانيوم برای ساخت سلاح هسته‌ای را حفظ کند و در همين حال، تحريم‌ها نيز برداشته شوند».

جهوری اسلامی ایران می‌گوید که هدف از فعالیت‌های اتمی‌اش تولید برق است.

نخست وزیر اسرائیل موضع ایران در مورد این که «غنی سازی اورانیوم حق ملی» آن است رد کرده و گفته است: «چیزی به عنوان حق غنی‌سازی وجود ندارد. اگر قرار نیست بمب درست کنید پس چرا دارید اورانیوم غنی می‌کنید؟»

اسرائيل نسبت به دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای ابراز نگرانی کرده و حتی تهديد کرده است در صورتی که مذاکرات بين‌المللی فعاليت‌های هسته‌ای ايران را متوقف نکند، «با هدف جلوگيری از دستيابی تهران به سلاح هسته‌ای دست به اقدام نظامی خواهد زد».

به این نظام قرون وسطایی که به صورت زنانش اسید می‌پاشد و همجنسگرایان را سرکوب می‌کند و کل ملت را تحت انقیاد گرفته و به نقاط دوردست تروریسم صادر می‌کند، نباید اجازه دستیابی به بمب اتم داد.
نخست‌وزیر اسرائیل

نخست وزیر اسرائیل در ادامه سخنان روز دوشنبه خود گفته است: «برنامه موشک‌های بالستیک ایران نشانه‌ای از تلاش این کشور برای دستیابی به بمب اتمی است. تنها دلیل تولید موشک بالستیک، نصب کلاهک اتمی روی آن است. پس به نظرم ایران بدون هیچ‌گونه خجالتی در پس ساخت بمب اتمی است و نباید توانایی غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد و یا کلاهک اتمی تولید کند. این به نظرم موضعی است که ۱+۵ باید اختیار کند».

بنیامن نتانیاهو با انتقاد از اینکه «برخی می‌گویند نباید به غرور ملی ایرانیان آسیب زد» گفت: «که چی؟ اگر چنین تصمیمی در سال‌های ۱۹۳۰ در مقابل آلمان گرفته می‌شد، به غرور ملی آلمان‌ها آسیب وارد می‌کرد اما میلیون‌ها میلیون انسان را نجات می‌داد».

نخست وزیر اسرائیل گفت: «به این نظام قرون وسطایی که به صورت زنانش اسید می‌پاشد و همجنسگرایان را سرکوب می‌کند و کل ملت را تحت انقیاد گرفته و به نقاط دوردست تروریسم صادر می‌کند، نباید اجازه دستیابی به بمب اتم داد».

وی افزود: «حالا که توافقی با ایران به دست نیامده، فرصت مناسبی است که فشارها بر ایران را افزایش داد چرا که نشان می‌‌دهد همین فشارها ایران را به میز مذاکره آورده است».

آقای نتانیاهو همچنین گفته که «اسرائيل هميشه، حق دفاع را برای خود محفوظ می‌داند».

ايران و کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین، روسیه همراه با آلمان، در پايان روز هفتم مذاکرات وين و در آخرين روز از ضرب الاجل تعيين شده موافقت کردند که توافق ژنو را به مدت هفت ماه و تا ۹ تير ۱۳۹۴ تمديد کنند.

دو طرف بايد تا تاريخ دهم اسفند ماه اول مارس به يک توافق کلی در خصوص چارچوب توافق نهايی دست يابند.

تهران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ در آذر پارسال به توافقی موقتی دست يافتند.

بر اساس توافق ژنو، ايران ضمن حفظ غنی سازی پنج درصدی، غنی سازی ۲۰ درصدی را تعليق کرد و متعهد شد طی شش ماه از توسعه فعاليت‌های هسته‌ای خود پرهيز کند.

XS
SM
MD
LG