لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

اسرائیل: سلاح‌های شیمیایی سوریه ممکن است به دست حزب ‌الله بیفتد


در حالی که رسانه‌های اسرائیل به نقل از مقامات امنیتی این کشور از «اردو زدن نیروهای حزب‌الله لبنان در اطراف مقرهای سلاح‌های شیمیایی ارتش سوریه» خبر داده‌اند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از احتمال تسلط حزب‌الله لبنان بر این جنگ افزار سوریه ابراز نگرانی کرده است.

نخست‌وزیراسرائیل روز یکشنبه هشتم بهمن در نشست دولت این کشور گفت که احتمال تسلط گروه های دیگر بر سلاح‌های شیمیایی سوریه زیاد است و از «رخنه» این جنگ افزار به منطقه ابراز «نگرانی» کرد.

همزمان، سیلوان شالوم معاون نخست وزیر اسرائیل به رسانه‌های کشورش گفت که بشار اسد باید بداند که در صورت کاربرد سلاح شیمیایی و یا تحویل این سلاح‌ها به حزب الله، با حمله اسرائیل روبرو می‌شود.

وبسایت «وای نت» دوشنبه نوشته است که حزب‌الله، همپیمان ایران و حکومت اسد، آماده شده است که در صورت تزلزل بیشتر در پایه‌های رژیم سوریه، کلاهک‌های حاوی سلاح‌های شیمیایی برای موشک‌های اسکاد را همراه با موشک‌های زمین به هوا و زمین به دریا را سریعاً به لبنان منتقل کند.

روزنامه هاآرتص خبرداده بود که تنها يک روزپس از انتخابات پارلمانی اسرائيل و در حالی که نتانياهو تقلا برای تشکيل دولت ائتلافی جديد را آغاز کرده بود، کابينه ۹ نفره پست‌های حساس امنيتی- سياسی اسرائيل نشست اضطراری و «غيرعادی» برای بررسی سرنوشت جنگ افزار شيميايی سوريه تشکيل داد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص دوشنبه نهم بهمن نیز نوشته است که نتانیاهو با تاکید برخطرات سوریه درکنار این هشدار که «ایران می‌خواهد هولوکاست دیگری علیه یهودیان براه اندازد»، در صدد است که ائتلاف وسیع‌تری از احزاب برای دولت بعدی خود تشکیل دهد.

«آوی دیختر» وزیر دفاع شهروندی اسرائیل نیز دوشنبه در مصاحبه با رادیوی اسرائیل گفت این کشور وضعیت سوریه را با دقت بسیار رصد می‌کند و نگران انبارهای جنگ افزار شیمیایی سوریه است.

شیمون پرز رییس جمهوری اسرائیل ماه گذشته در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته بود اگر اسد از این سلاح استفاده کند، «خطوط قرمز» را زیر پا گذاشته و باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا خوب می‌داند که چه باید بکند.

در همین حال، براساس مصاحبه‌ای که دوشنبه نهم بهمن در نشریه آمریکایی «نیو رپابلیک» منتشر شد، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در اولین اظهار نظرعلنی خود در مورد سوریه از زمان آغاز به کار دولت دوم خود، تایید کرد که هنوز در مورد حمله به سوریه مردد است.

آقای اوباما گفته است «مهم است که از خود بپرسیم که دخالت نظامی در سوریه وضع را بدتر می‌کند یا نه و آیا موجب خشونت بیشتر و احتمال کاربرد سلاح شیمیایی سوریه می‌شود یا نه، و باید بررسی کرد که چه راهکاری برای ثبات دادن در سوریه پس از دوران اسد موثرتر است».

از سوی دیگر، بشار اسد دوشنبه در تازه‌ترین سخنان خود، گفت که ارتش وی در حال بازیابی توان خود است و تسلط خود را تقویت می‌کند.
XS
SM
MD
LG