لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

انگلیس در ضربات پنالتی نتیجه را به ایتالیا واگذار کرد


در آخرين بازی از مرحله يک چهارم نهايی جام ملت های اروپا، تيم ملی ايتاليا با برتری مقابل انگلیس راهی مرحله نيمه نهايی شد. دو تیم در پايان ۱۲۰ دقيقه به تساوی بدون گل رسيدند تا ضيافت پنالتی ها، رقيب آلمان در مرحله بعدی را مشخص کند.

اين نخستين بازی جام چهاردهم بود که به وقت اضافی و سپس ضربات پنالتی کشيده شد و طی آن، ایتالیا با برتری ۴-۲ به عنوان آخرين تيم، پا به مرحله نيمه نهايی گذاشت.

در استاديوم المپيک کی يف و با حضور ۶۵ هزار نفر که بين شان برتری طرفداران ایتالیا محسوس بود، کابوس ضربات پنالتی برای انگلیسی ها تداوم يافت.

در هفت بار آخری که ديدارهای انگليس به پنالتی ها کشيده شده، شش بار شکست خورده و تنها پيروزی شان مرحله يک چهارم نهايی يورو ۹۶ مقابل اسپانيا بود. در دور نيمه نهايی همان جام نيز در ضربات پنالتی مقابل آلمان شکست خورده و حذف شدند.

مردان «روی هاجسون» در غياب «فرانک لمپارد» که جای خالی اش در اين بازی بيش از ساير ديدارهايشان به چشم می خورد، در شکستن اين طلسم ناکام ماندند.

از طرفی انگليس فقط در يکی از ۱۰ ديدار اخيرش مقابل ايتاليا به پيروزی رسيده و از اين حيث نيز ناکامی های سفيدپوشان ادامه يافت.

«چزاره پراندلی» به عنوان سرمربی تيم ملی ايتاليا او از سال ۲۰۱۰ که هدايت لاجوردی پوش ها را در دست گرفته، هنوز در ديدارهای رسمی شکست نخورده است.

لحظات حساس

در اين بازی که ۱۵ دقيقه آغازينش فوق العاده جذاب بود، ايتاليا در ميزان کنترل توپ، تعداد پاس ها و ايجاد فرصت بر روی دروازه حريف، عملکرد بهتری داشت.

در سومين دقيقه «دانيله ده روسی» از پشت محوطه جريمه، ضربه ‌ای محکم را روانه چارچوب کرد که خورد به تير و گل نشد.

دو دقيقه بعد، وين رونی توپ را به «گلن جانسون» سپرد و ضربه او را «لوییجی بوفون»، کاپیتان ایتالیا با يک دست مهار کرد.

در دقيقه ۲۴ «ماريو بالوتلی» درون محوطه جريمه حريف، در حاليکه هيچ بازيکنی را پيش رو نداشت و می توانست «جو هارت» را تسليم کند، تعلل کرد تا مقهور تکل بی نقص «جان تری» شود.

در ادامه بازی، «کاسانو» با چرخشی درون محوطه جريمه شوت کرد که جو هارت توپ را به کرنر فرستاد. کاسانو و بالوتلی هر کدام يک موقعيت ديگر را نيز در نيمه نخست از دست دادند.

در آغاز نيمه دوم، دانيله ده روسی در حاليکه ‌سنگربان انگليس را پيش رو داشت، در فاصله دو متری توپ را بيرون زد.

در ادامه هم مونتوليوو (۲ بار) و بالوتلی شليک کردند که جو هارت سرخپوش، توپ‌ها را دفع کرد و شليک ضعيف آخری هم اوت شد.

پيش از پايان مسابقه ضربه محکم «ديامانتی» را جو هارت به خوبی مهار کرد. در دقيقه ۹۰ ضربه «نوکرينو» بوی گل می داد اما تکل به موقع «گلن جانسون»، انگليس را نجات داد.

انگليسی ها گرچه در اين نيمه هم مثل وقت اول، کمتر صاحب موقعيت شدند اما پيش از سوت پايان وقت قانونی، وين رونی يک موقعيت طلايی را از دست داد و آه از نهاد روی هاجسون که بيقرارتر از پراندلی بود، برآمد.

دو موقعيت مهم ۳۰ دقيقه وقت اضافی نيز نصيب آتزوری شد. در دقيقه ۱۰۰ ديامانتی قصد ارسال داشت؛ توپ کمانه کرد تا برای دومين مرتبه تير دروازه انگليس بلرزد.

پنج دقيقه بعد نوکرينو با سر دروازه انگليس را گشود اما داور به علت آفسايد اين گل را مردود دانست.

پنالتی ها

ايتاليايی ها فقط دوبار از ۹ مرتبه حضورشان در مرحله يک چهارم پايانی جام ملت های اروپا حذف شده اند که هر دو بار در ضربات پنالتی بوده است.

اما وقتی داور پرتغالی در سوت خود به نشانه پايان ۱۲۰ دقيقه دميد، اضطراب پنالتی ها بيش از بازيکنان ايتاليا، در چهره بازيکنان انگليس نمايان بود.

نکته مهم ديگر، نحوه استفاده مربيان دو تيم از بازيکنان تعويضی برای نواختن پنالتی ها بود. دو پنالتی ايتاليا را دو يار تعويضی اين به بار نشاندند. اما از سه تعويض انگلیس، هيچ کدام در ضربات پنالتی به کار گرفته نشدند.

*ماريو بالوتلی اولين ضربه را نواخت. جو هارت در جهت صحيح شيرجه زد اما هرچه پنجه هايش را کش داد به توپ نرسيد.

*استيون جرارد ضربه اول را برای انگليس زد. بوفون نيز جهت صحيح را رفت اما نتوانست استیون جرارد، کاپیتان انگلیس را مغلوب کند.

*ريکاردو مونتوليوو توپ را به بيرون زد؛ اميد در اردوی سه شيرها. آيا انگليس طلسم ضيافت پنالتی ها را خواهد شکست؟

*وين رونی با فريب بوفون، انگلیس را يک گام ديگر به پيروزی نزديک می کند.

*بی ترديد، حساس ترين ضربه برای ايتاليا را آندره پيرلو زد. توپی که اگر گل نمی شد، ايتاليا در آستانه خروج از گردونه جام چهاردهم می ايستاد.

پيرلو اما با ضربه ای که هيچ کس در چنين وضعيتی تصورش را هم نمی کرد، گل غير منتظره را به آرامی در وسط دروازه کاشت.

اين ضربه فوق العاده زيبا و دور از انتظار، گويی کفه برتری روحی و وضعيت دو تيم در ادامه ضربات را دگرگون کرد.

*اشلی يانگ ضربه اش را به ديرک افقی کوبيد تا آبی ها و سفيدها در وضعيت تساوی به استقبال چهارمين ضربه شان بروند.

*آنتونيو نوکرينو که در دقيقه ۸۰ به ميدان آمده بود، دروازه هارت را گشود و ايتاليا را پيش انداخت.

*اشلی کول رکورد بيشترين حضور در ترکيب تيم ملی بدون رسيدن به گل را در اختيار دارد. او در ۹۸ ديدار برای انگليس به ميدان رفته بدون آنکه حتی يک گل زده باشد.

اين بار، او حتی در گلزنی از روی نقطه پنالتی نيز عاجز بود و توپش را که نه قدرت داشت و نه ظرافت، به بوفون باتجربه تقديم کرد.

*الساندرو ديامانتی پشت ضربه پنجم ايستاد و با گشودن دروازه جو هارت، ضربه آخر انگليس را هم لغو کرد تا ايتاليايی ها جشن صعود را در اوکراين برپا کنند.

در دومين بازی مرحله نيمه نهايی، آلمان و ايتاليا مقابل هم قرار می گيرند و پيش از آنها پرتغال و اسپانيا نيز برای تعيين يک پای فينال، رويارو خواهند شد.
XS
SM
MD
LG