لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

در جستجوی مکانی برای مجسمه بنیانگذار «کا گ ب» در قلب مسکو


پيش از اين گفته شده بود طرحی در پارلمان روسيه مورد بحث است که امکان نصب مجسمه بنيانگذار نظام اطلاعاتی و امنيتی «کا گ ب» را می دهد. کمی بعد گفته شد چنين طرحی دنبال نخواهد شد ولی حالا ممکن است مجسمه «فليکس ژرژينسکی» در مرکز شهر مسکو نصب شود.

به گزارش راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، حوالی يازدهم اکتبر امسال بود که شايعه هايی به گوش رسيد که «آندری متلسکی» معاون مجلس دومای روسيه گفته بود اين مجسمه به ميدان لوبينکا و «به مکانی که حقش است» رفته و در آن جا نصب خواهد شد.

ميدان لوبينکا، جايی است که «کا گ ب» در آن جا پايه گذاری شد و پس از فروپاشی اتحاد جماهير شوروی، به «چه کا» يا سازمان امنيت روسيه تبديل شد.

اين خبر يک روز پس از آن اعلام شد که شورای شهر مسکو اعلام کرد طرحی برای بازسازی و ترميم هفت مجسمه و اثر باستانی به مبلغ ۵۰ ميليون روبل (يک و نيم ميليون دلار) از محل بودجه عمومی تصويب شده است. يکی از اين آثار، مجسمه ژرژينسکی است.

آندری متلسکی، که از اعضای حزب «روسيه متحد»، حزب حاکم روسيه است، کمی بعد اين خبر را تکذيب کرد و گفت نظر شخصی خودش را گفته و روزنامه نگاران و خبرنگاران را متهم کرد که اطلاعات نادرست از قول او منتشر کرده اند.

«ولاديمير پلاتونوف» رييس دومای روسيه از اين خبر و حاشيه های آن انتقاد کرد و گفت پارلمان در جايگاهی نيست که بتواند بگويد کدام مجسمه و اثری در پايتخت نصب شود.
XS
SM
MD
LG