لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

احتمال مداوای سرطان به کمک ويروس‌های «مرگبار»


گروه خبری و تلويزيونی وايس در گزارشی مستند از روشی خبر داد که به تازگی در مبارزه با سرطان مورد استفاده قرار می‌گيرد. ويروس‌هايی که تا پيش از اين جان انسان‌ها را می‌گرفتند، حالا به لحاظ ژنتيک بازسازی شده تا سلول‌های سرطانی را از بين ببرند.

«شين اسميت» خبرنگار و از بنيانگذاران گروه «وايس» در اين گزارش مستند با نام «کشتن سرطان»، روايت سه بيمار سرطانی را پيگيری کرده که با سه ويروس خطرناک از سرطان خلاصی يافته‌اند.

اين گزارش می‌گويد اين نخستين گام بزرگ برای مداوای کامل و خلاصی از بيماری سرطان است.

نزديک به ۳۰۰ نوع از سرطان زندگی انسان‌ها را هدف قرار داده است. تا الان بهترين روش‌های مداوا، راديو درمانی و شيمی‌درمانی بود تا بتوان توده سرطانی را مهار کرده و يا با جراحی آن را برداشت.

در اين سه روش که در اين گزارش بررسی شده، سلول‌های سرطانی با ويروس‌هايی که عامل آبله، سرماخوردگی و اچ‌آی‌وی ايدز هستند، هدف قرار گرفته و از بين رفته‌اند.

دکتر «جان بل» از مرکز درمان سرطان در اتاوا در کانادا، از نخستين کسانی بود که اين روش را به کار گرفته است. برخی گزارش‌ها حاکی است پيش از اين به طور اتفاقی اين باور پيش آمده بود که ممکن است بتوان سرطان را با ديگر ويروس‌های خطرناک از بين برد.

به گزارش سايت «ساينتيفيک آمريکن» نخستين مورد چنين پيشامدی در سال ۱۹۰۴ و در ايتاليا بوده است. زنی بيمار با دو تشخيص روبرو شد: وجود غده سرطانی در دهانه رحم و بيماری هاری که ناشی از حمله و گاز گرفتن يک سگ بود.

پس از اين که پزشکان واکسن مداوای هاری را به اين زن تزريق کردند، متوجه شدند نه تنها بيماری هاری درمان شده، که سرطان او هم از بين رفته است. اين زن تا سال ۱۹۱۲ هيچ موردی از سرطان را تجربه نکرد.

پس از آن پزشکانی از جمله «نيکولا دی پاچی» در سال ۱۹۱۰ شروع به مداوای سرطان با اين روش کردند و به بيمارانی که غده سرطانی داشتند، واکسن هاری زدند. نتيجه اين شده که موارد زيادی از بين رفتن و يا کوچک شدن غده سرطانی گزارش شد.

کاری که دکتر «جان بل» در کانادا انجام داده تحقيقی است که بيش از پنج سال روی آن کار شده و سال ۲۰۱۵ منتشر شد. در اين پروژه توانستند ويروس آبله را گرفته و به لحاظ ژنتيکی طوری آن را طراحی کنند که بتوانند پس از ترزيق به بدن، بدون خطر در تمامی بدن گردش کرده و هرجا سلول سرطانی ديدند، آن را از بين ببرند بدون اين که برای ديگر سلول‌ها، خطری داشته باشند.

ويروس دستکاری شده آبله، در اين روش پروتئين خاصی که در سلول‌های سرطانی وجود دارد را رصد کرده و آن را هدف قرار می‌دهد. دکتر بل در اين گزارش به وايس می‌گويد: «سرطان، کاری اهريمنی انجام می‌دهد و سيستم دفاعی بدن را منحرف می‌کند که به آن کاری نداشته باشد. با ويروس دستکاری شده‌ای که ما تزريق می‌کنيم، ويروس به درون غده سرطانی رفته، آن را از بين می‌برد و در ضمن پيام انحرافی آن را از بين می‌برد تا بدن بتواند به فعاليت طبيعی خود ادامه داده و بيايد و سلول‌های اضافی و از بين رفته را پاکسازی کند.»

دکتر بل می‌گويد: «اين قدمی به جلو است و ما در همين زمان فعلی و به زودی، شاهد درمان سرطان خواهيم بود.»

در دو مرکز درمانی ديگر هم در آمريکا اين روش درمانی دنبال می‌شود. دکتر «استفن راسل» و تيم خود، برای درمان سرطان مغز استخوان، ويروس سرخک را گرفته و يک عامل ژنتيکی به آن اضافه کردند.

در يک آزمايشگاه، سلول‌های انسانی سرطانی با ويروس‌های سرخک دستکاری شده آلوده می‌شوند. پس از آن که ويروس به درون غده سرطانی رفت، ويروس شروع به کپی کردن ويروس می‌کند. دکتر راسل می‌گويد: در زمان مناسب ما همه چيز را برداشت کرده سلول‌های ويروسی را از اين توده جدا می‌کنيم. بعد همين ماده را به درون غده سرطانی بيماران تزريق می‌کنيم.

سرطان مغز استخوان، تهاجمی عمل می‌کند و در بيماران به سرعت در بدن پخش می‌شود. دو بيمار در گزارش وايس بررسی می‌شوند که تمامی راه‌ها را رفته و دست آخر برای اين درمان آزمايشی انتخاب می‌شوند.

هر دو بيمار در موعد مقرر به بيمارستان منتقل شده و ويروس به بدن آن‌ها تزريق می‌شود که دوز آن حدود ۱۰ ميليون برابر آن حدی است که به طور نرمال برای واکسن به بدن تزريق می‌شود.

به گفته دکتر راسل، درون ويروس ژنی وجود دارد که يد راديو اکتيو سلول سرطانی را که ويروس در آن رشد کرده، گير می‌اندازد. در نتيجه وقتی با يد راديو اکتيو سلول سرطانی را عکس‌برداری کنيم، بعد از يک هفته درمان مشخص می‌شود که سلول‌های سرطانی به وضوح مورد حمله قرار گرفته‌اند.

در گزارش وايس، هر دو بيمار هشت روز پس از درمان، به بيمارستان برگشته و بعد از يک هفته شرايط سخت، مورد آزمايش قرار می‌گيرند. شاخص‌ترين مورد مداوای سرطان مغز استخوان با استفاده از ويروس سرخک، مربوط به خانمی به نام «استيسی ارهولتز» است.

خانم ارهولتز توده‌ای سرطانی روی جمجمه داشت که با اين روش به درون آن ويروس تزريق شده و به طور کامل سرطان او از بين رفت. خانم ارهولتز در گفت وگويی با سايت «مايلوما کراود» می‌گويد در سال ۲۰۰۴ با تشخيص سرطان پراکنده روبرو شده بود و پس از درمان‌های مختلف، با اين روش به طور کامل مداوا شده است.

خانم استيسی برای ۱۰ سال مداوا روش‌های مختلف را امتحان کرد ولی نتيجه نداشت. پس از اولين تزريق ويروس سرخک، اوضاع عوض شد و ظرف هفت هفته، تمامی تومورهای سرطانی از بين رفتند.

به گزارش وایس، مرکز «ام دی اندرسون» در هيوستون در تگزاس هم همين روش را با ويروس سرماخوردگی انجام می‌دهد تا تومورهای سرطانی مغز را از بين ببرد.

در بيمارستان کودکان در فيلادلفيا در ايالت پنسيلوانيای آمريکا، دختر جوانی به نام «اميلی وايت‌هد» در پنج سالگی با تشخيص سرطان خون روبرو می‌شود. ظرف دو سال اميلی از شانس زندگی ۸۵ درصد، به شانس زندگی ۳۰ درصد رسيد.

پدر و مادر امیلی در گفت وگو با وايس می‌گويند همه راه‌ها را آزمايش کرده و وقتی به آن‌ها گفته شد ديگر کاری نيست که برای دخترشان بکنند، با بيمارستان تماس گرفته تا ببينند راهی وجود دارد که بتوانند روی دخترشان امتحان کنند. بيمارستان می‌گويد روش «سلول تی» - T-Cell را در مراحل ابتدايی آزمايش می‌کنند و دخترشان را برای اين دوره امتحان می‌کنند.

دکتر «کارل جون» از مرکز تحقيق سرطان آبرامسون در دانشگاه پنسيلوانيا که سابقه کار روی ويروس «اچ‌آی‌وی» و سلول‌های سرطانی را دارد، اين روش را دنبال کرده که بتوان از قدرت مخرب اچ‌آی‌وی برای از بين بردن سلول‌های سرطانی استفاده کرد.

اين روش بر اساس «تی سل» از عناصر بنيادی ايمنی بدن شکل گرفته است. به طور معمول، گلبول‌های سفيد بدن در سرتاسر بدن گردش کرده و هر عامل خطرناکی را ببينند، با آن برخورد می‌کنند. کاری که اچ‌آی‌وی در بدن می‌کند، گول زدن سيستم دفاعی بدن است.

در اين روش، ويروس اچ‌آی‌وی به لحاظ ژنتيک دستکاری شده و می‌تواند سلول‌های سرطانی را تشخيص داده و به آن حمله کند. دکتر کارل جون در گفت وگو با سایت انستیتو تحقیق سرطان، این روش را شرح داده است.

پدر اميلی به شين اسميت، خبرنگار وايس می‌گويد: «پزشک معالج به ما گفت ما نمی‌توانيم قول بدهيم سرطان از بين برود ولی می‌توانيم به شما بگوييم احتمالش هست با اين درمان، به «اچ‌آی‌وی» مبتلا شود.»

دکتر جون می‌گويد مقابله سلول تی با سرطان برای بدن بسيار سنگين است. نخستين بيمار در ژوئن ۲۰۱۰ مورد مداوای آزمايشی با اين روش قرار گرفت و برای چند روز با تب شديد روبرو بود.

اميلی هم در جريان اين مداوا برای چند روز با تب ۴۰ درجه روبرو بود و نزديک به دو هفته در کما بود. پدر اميلی به وايس می‌گويد: (پزشکان) به ما گفتند می‌توانيد به خانواده خود تماس بگيريد تا بيايند چون امکان اين که اميلی تا فردا دوام بياورد، يک در هزار است.

دکتر جون به «وایس» می‌گويد ما بيمارانی داشته‌ايم که بعد از ۲۸ روز مداوا، نشانی از سرطان در بدنشان نبوده است. وقتی نتيجه را به من گفتند، گفتم باز هم آزمايش کنيد تا مطمئن شويم. الان ديگر می‌دانيم شدنی است.

اميلی، چهارمين بيماری بود که با اين روش مداوا شد و بعد از چهار هفته، هيچ نشانی از سرطان خون در او ديده نشد. به گزارش وايس، ۳۹ کودک تاکنون با تی‌سل مداوا شده‌اند و اين درمان ۹۰ درصد موفق بوده است.

در حال حاضر بنيادی تحت نام «اميلی وايت‌هد» ايجاد شده که به خانواده‌ها کمک می‌کند در مبارزه با سرطان احساس تنهايی نکنند. زندگی و روش مداوا و تصاوير و عکس‌های اميلی در سايت اين بنياد، جمع‌آوری شده است.

کارل جون به وايس گفت در جريان سقوط بازارهای جهانی در سال ۲۰۰۸ ميلادی با قطع بودجه روبرو بوده و امکان داشته پروژه تحقيقی متوقف شود. اما با يک حرکت غيرمعمول و در حالی که خيلی اين کار رايج نيست، نتيجه موفقيت‌آميز اولين مورد مداوا را در روزنامه نيويورک‌تايمز چاپ کرده و پس از آن است که بودجه‌ به سمت پروژه روان می‌شود.

دکتر جون پيش‌بينی کرده که تا سال ۲۰۱۶ اين روش در آمريکا به طور گسترده‌تر انجام شود. حتی اميدوار است همچنين روشی برای مداوای ديگر اقسام سرطان هم پيشرفت کند.

ویدیو معرفی گزارش ویژه وایس که در کانال عمومی شبکه «اچ بی او» در یوتیوب منتشر شده است:

XS
SM
MD
LG