لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

حکم آزادی يک زندانی در ايالت لوييزيانا پس از ۴۳ سال زندان انفرادی


از چپ وودفاکس در اولین دادگاه، در جریان زندان انفرادی و عکس سوم، حامیان آزادی او در کمپین عفو بین الملل
از چپ وودفاکس در اولین دادگاه، در جریان زندان انفرادی و عکس سوم، حامیان آزادی او در کمپین عفو بین الملل

آلبرت وودفاکس، آخرين بازمانده از باند سه زندانی معروف به «آنگولا سه» ممکن است با دستور قاضی فدرال و پس از ۴۳ سال حبس انفرادی، آزاد شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، «جيمز بريدی» قاضی فدرال که اين پرونده را به لحاظ موارد حقوق بشری تحت نظر دارد، روز سه‌شنبه ۱۹ خرداد گفت اين عضو ۶۸ ساله و رييس گروه موسوم به «پلنگ‌های سياه» - بلک پنترز – بايد از زندان آزاد شده و ديگر در مورد پرونده کشته شدن يک زندانبان در جريان شورش درون زندان در سال ۱۹۷۲ تحت تعقيب قضايی قرار نگيرد.

سازمان عفو بين‌الملل و سازمان ملل، شرايط زندانی شدن آقای وودفاکس را «غيرانسانی» خوانده‌اند. مدافعان حقوق بشری می‌گويند شرايط زندانی شدن وودفاکس، «نوعی از شکنجه» است.

قاضی بريدی در حکم خود و با زبانی صريح و جدی خواهان آزادی وودفاکس شده است. وی در اين حکم گفته که دادگاه ايالتی «شرايط منصفانه برای دادگاه را مهيا نکرده» و «بدون توجه به شرايط جسمانی متهم و نيز در غياب شاهد»، اين حکم را داده است.

در اين حکم آمده است: «در مورد آقای وودفاکس و با اندختن او به زندان انفرادی بيش از ۴۰ سال، تعصب به کار رفته و واقعيت اين است که او پيش از اين دو بار دادگاهی شده است».

آقای وودفاکس به همراه دو زندانی ديگر متهم به کشتن «برنت ميلر» زندانبان ۲۳ ساله زندان ايالاتی لوييزيانا است. در جريان شورش گروه پلنگان سياه در زندان برای بهبود شرايط، اين زندانبان کشته شد.

وودفاکس دو بار در جريان دادگاه محکوم شد ولی هر دو محکوميت به دلايل «تعصب نژادی» و «نبود شواهد کافی» رد شد.

جزمين هايس، از فعالان سازمان عفو‌ بين‌الملل در آمريکا، حکم قاضی بريدی را «گامی بزرگ به سمت عدالت» خوانده است.

جورج کندال و کارين ويليامز، وکلای مدافع وودفاکس، عازم زندانی شدند که او در آن‌جا نگهداری شده و در انتظار سومين محاکمه خود به سر می‌برد.

جيمز بادی، دادستان کل ايالت لوييزيانا، گفته که به حکم صادر شده از سوی قاضی فدرال اعتراض خواهد کرد. ايالت لوييزيانا از ناحيه پنجم دادستانی فدرال درخواست تجديد نظر کرده و به زودی حکم مورد نظر قرار است اعلام شود.

تونی پگرام، از ائتلاف بين‌المللی برای آزادی «آنگولا سه» از قول آقای وودفاکس نوشته‌ است که او از صدور حکم آزادی خود «هيجان‌زده و عصبی» است.

دو عضو ديگر گروه «آنگولا سه»، «رابرت کينگ» و «هرمان والاس» نام دارند. هر سه در زندان به عضويت گروه پلنگان سياه در آمدند و در اعتراض به بهبود شرايط زندان بارها اعتصاب غذا کردند.

وودفاکس و والاس هر دو به اتهام سرقت مسلحانه به زندان افتادند ولی به دليل فعاليت‌های خود با احکام تنبيهی و سخت روبرو شدند. والاس سال گذشته و چند روز پيش از اين که قاضی حکم آزادی او را بدهد درگذشت. کينگ در سال ۲۰۰۱ و پس از اين که محکوميت او در پرونده قتل هم‌سلولی او در سال ۱۹۷۳ رد شد، از زندان آزاد شد.

آقای وودفاکس در زندان «سنت فرانسيس‌ويل» در لوييزيانا در زندان انفرادی به سر می‌برد و در انتظار اجرای حکم آزادی است.

XS
SM
MD
LG