لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

مقام سابق آمریکا: اطمینانی به یافتن راهی برای جلوگیری از سیاست اتمی ایران نیست


لینتون بروکس در جریان سخنرانی در پروژه امنیت آمریکا
لینتون بروکس در جریان سخنرانی در پروژه امنیت آمریکا
لینتون بروکس، معاون سابق وزیر انرژی ایالات متحده و سفیر سابق این کشور، در گفت‌وگویی با رادیوفردا با توجه به سیاست‌های اتمی آمریکا گفت که اطمینانی نیست بتوان راهی پیدا کرد که بتواند جلوی سیاست‌های اتمی ایران به‌ویژه در حرکت به سمت سلاح اتمی را بگیرد.

آقای بروکس روز دوشنبه ۲۶ فروردین در جریان کنفرانسی در موسسه «امریکن سکیوریتی پراجکت» (پروژه امنیت آمریکا) در پاسخ به پرسش رادیوفردا درباره این که سیاست اتمی آمریکا چگونه می‌تواند با سیاست‌های دولت‌ها و نظام‌های ایدئولوژیک روبه‌رو شود، گفت: «اطمینان ندارم بتواند. حقیقت این است که ما نمی دانیم چطور اگر ایرانی ها بخواهند دست به بمب اتمی ببرند، جلوی آنها را بگیریم. البته می توانیم این روند را برای آنها سخت کنیم یا حتی کمی به تاخیرش بیاندازیم ولی خیلی تاثیری در جلوگیری ندارد.»

لینتون بروکس که در دولت جرج دبلیو بوش معاون وزیر انرژی بود در ادامه افزود: «مطمئن نیستم جزئیات سیاست کلی آمریکا در امور سلاح اتمی خیلی به مسئله ایران مرتبط باشد، به نظرم این مسئله خیلی بیشتر درباره نظر ایران درباره منافع ملی آنها یا حتی دیدگاه آنها درباره سیاست داخلی خودشان است. حتی رهبر جمهوری اسلامی این طور قانع شده که آمریکا در پی تغییر رژیم در ایران است؛ در نتیجه هیچ علاقه ای به گفت‌وگو و مذاکره هم ندارد. باز هم باید تاکید کرد نمی شود گفت چه طور می‌توانیم این وضع را تغییر دهیم.»

از راست: استفن چینی (رییس پروژه امنیت آمریکا) لینتون بروکس و تری لاج، مدیر بخش امنیت اتمی پروژه امنیت آمریکا
از راست: استفن چینی (رییس پروژه امنیت آمریکا) لینتون بروکس و تری لاج، مدیر بخش امنیت اتمی پروژه امنیت آمریکا

وی در پاسخ به پرسشی در مورد رفتار کره شمالی در روزهای اخیر و این که ممکن است مدل و الگوی احتمالی نامناسبی برای دیگر کشورها باشد گفت: «به نظرم این یک مسئله خیلی جدی است (مسئله کره شمالی). به نظرم کاری که آمریکا و متحدانش باید بکنند این است که با کشورها گفت وگو کنند و بگویند این راه مناسبی برای حکمرانی نیست. برای مثال میانمار یا برمه زمانی به همین مسیر فکر می کرد اما حالا راه دیگری اختیار کرده است.»

آقای بروکس افزود: «به نظرم راهی که باید آمریکا نشان دهد که متحد مناسب و قابل اعتمادی است، این است که شماری از متحدان ما توان دستیابی به بمب اتمی را دارند ولی ما متقاعدشان می کنیم که این کار را نکنند چون ما امنیت آن ها را تامین می کنیم. اما این را درست می گویید، کشوری با رفتار نادرست و مسلح به سلاح اتمی مثل کره شمالی می تواند خیلی الگوی بد و نامناسبی باشد، اما در همین حال نمی توان کشوری را یافت که بخواهد چنین الگویی داشته باشد. کره شمالی مشکل قحطی را چند بار پشت سر گذاشته و حکومتی نظامی دارد و هیچ گونه آزادی سیاسی و مدنی در آن نیست.»

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با رادیوفردا گفت: «در نتیجه شاید شهروندان کره شمالی خیلی متوجه آن نباشند، ولی شک دارم ملت یا کشور دیگری در جهان بخواهد «کیم جونگ اون» را به عنوان الگو انتخاب کند چرا که نه پدرش نه پدربزرگش مدل و الگوی هیچ کسی نبودند. اما اگر کره شمالی بخواهد از راه سلاح اتمی امتیاز بگیرد، بله آن زمان خیلی دردسر جدی است و به همین دلیل است که الان خیلی تلاش می شود تا مسئله را بتوان مهار کرد.»

آقای بروکس که از مذاکره‌کنندگان اصلی پیمان «استارت» میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده همچنین گفت سخت می شود به سمت کاهش سلاح اتمی از سوی روسیه رفت. چرا که دولت اتوکرات روسیه با چالش های زیادی روبه‌رو است، با این حال دولت آمریکا باید همین طور به چانه زنی با مسکو ادامه دهد تا راه مناسب آن پیدا شود.

جلسه روز دوشنبه در پروژه امنیت آمریکا به سیاست های اتمی دولت آمریکا و روند نگهداری یا کاهش این سلاح ها در آینده نزدیک اختصاص داشت.
XS
SM
MD
LG