لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۱

«ایران برای پرهیز از گزینه نظامی از سوی آمریکا، رفتار خود را عوض کند»


رابرت وکسلر، نماینده سابق مجلس نمایندگان آمریکا
رابرت وکسلر، نماینده سابق مجلس نمایندگان آمریکا
رابرت وکسلر، نماینده سابق مجلس نمایندگان آمریکا می گوید درست است که آمریکا تلاش دارد موضوع ایران را دیپلماتیک حل کند اما اگر ایران هم این تمایل را دارد، باید در عمل آن را نشان داده و از فرصت گفت وگو استفاده کند در غیر این صورت، فقط گزینه نظامی می تواند پاسخگو باشد.

شامگاه چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه در «انستیتو مک کین» در واشینگتن، مناظره ای در مورد مسئله ایران مطرح شد و دو تیم در مورد این که آیا آمریکا به پایان دیپلماسی با ایران رسیده و زمان حمله نظامی است، بحث کردند.

«رابرت وکسلر» به همراه «دنیل پلتکا»، موافق پایان دیپلماسی و حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران بودند. در مقابل، «تامس پیکرینگ» و «جیمز دابینز»، می گفتند اقدام نظامی هیچ فایده ای ندارد و باید به دیپلماسی و گفت وگوی مستقیم روی آورد.
از چپ: دنیل پلتکا، رابرت وکسلر، جیمز دابینز، تامس پیکرینگ
از چپ: دنیل پلتکا، رابرت وکسلر، جیمز دابینز، تامس پیکرینگ

رابرت وکسلر هفت دوره نماینده فلوریدا در مجلس نمایندگان برای حزب دموکرات بوده و در حال حاضر مرکز دانیل آبراهام در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقاست. وی از کسانی است که از اقدام نظامی آمریکا علیه عراق حمایت کرده است.

خانم دنیل پلتکا، معاون بخش سیاست خارجی «امریکن اینترپرایز انستیتو» است که پیش از این در حوزه روابط خارجی مجلس نمایندگان کار کرده است. وی به عنوان تحلیل اخبار در شماری از شبکه های خبری ظاهر شده و خواهان اقدام نظامی آمریکا علیه ایران است.

تیم مقابل، مشهور به تیم سفرا، از دو دیپلمات بازنشسته و سفیران کهنه کار آمریکایی تشکیل شده است. تامس پیکرینگ جیمز دابینز هر دو چندین دوره سفیر و نماینده آمریکا بوده و از نیروهای قدیمی وزارت خارجه آمریکا محسوب می شوند.

تیم خواهان حمله نظامی به ایران، بر این عقیده بود که ده سال است وقت در مذاکرات با ایران تلف شده و دیگر راهی نمانده که آمریکا دست به اقدام نظامی زده و جلوی برنامه اتمی ایران را بگیرد.

مخالفان در مقابل می گفتند آمریکا هرچند قدرت نظامی برتری است، اما در عمل نمی تواند پس از حمله نظامی عملکرد درستی داشته باشد. تام پیکرینگ گفت: «ما اشغالگران خوبی نیستیم و تاریخ ما هم همین را می گوید. قدرت حمله نظامی داریم اما بعد از آن نمی توانیم اداره کنیم.»

جیمز دابینز هم در افزود که آمریکا در سال های گذشته هر وقت دست به اقدام نظامی زده، توانسته از آن نتیجه دلخواه را بگیرد و اگر هم نتیجه ای گرفته، هزینه آن بسیار سنگین بوده است. ولی از جنگ ویتنام تا جنگ کوسوو و عراق را برشمرد و گفت همه این ها نتیجه تهدید ما بوده و گفتیم یا این کار را بکنید، یا حمله نظامی خواهیم کرد. از قضا حمله هم کرده ایم اما بعد از آن نتوانسته ایم به جایی برسیم.
حضور جان مک کین در پایان مناظره
حضور جان مک کین در پایان مناظره

رابرت وکسلر از عملکرد باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به شدت انتقاد کرد و گفت او نتوانسته در تاریخ جنگ های اخیر آمریکا مثل افغانستان و عراق نقشی داشته باشد و انگار فقط می خواهد مسئله ایران را همین طور نگه داشته وبه رییس جمهوری بعدی آمریکا تحویل دهد.

آقای وکسلر پس از پایان مناظره در گفت وگو با رادیو فردا در مورد این که چگونه می توان اقدام نظامی را پس از خاطره جنگ عراق برای مردم آمریکا و جهان توجیه کرد، گفت: «راستش خیلی نمی توان در حال حاضر به این مسئله پرداخت چون هنوز مذاکرات ادامه دارد. ولی اگر مذاکرات به جایی نرسد، آن وقت همه سر این مسئله که اقدام نظامی تنها راه حل است، با موضع ما همراهی خواهند کرد.»

جیمز دابینز هم در پاسخ به پرسش رادیو فردا در مورد این که اگر تلاش آن ها برای گفت وگو با ایران است، مهم ترین مانع جلوی آن ها چیست؟ گفت: «در حال حاضر ایران این مسئله را سخت کرده، یعنی ما فکر می کنیم باید بدون پیش شرط وارد گفت وگو شد اما ایران سعی دارد قبل از آن بگوید تحریم ها را لغو کنید یا برخی از تحریم ها را بردارید و این کار را سخت می کند. وقتی موضع گفت وگو از این طرف دارد مطرح می شود، ایران هم اگر از آن طرف بتواند به سمت دیپلماسی برود، آن وقت می توان به جایی رسید.»

اواخر این مناظره بود که سناتور جان مک کین هم به سالن وارد شد. شرکت کنندگان توانستند در پایان چند سوال مطرح کنند. تیم مدافع حمله نظامی به ایران می گفت باید همه چیز را کنار گذاشت و شروع به طراحی کرد که اول حمله چطور پیش برود و بعد از آن چه کارهایی باید انجام شود.

تیم مدافع دیپلماسی در مقابل می گفت از آن جایی که حمله نظامی به ایران، هزینه های بسیار سنگینی خواهد داشت، بهتر است تا آن جایی که می شود همه راه های دیپلماسی را امتحان کرد. نه فقط گفت وگو که برنامه ریزی برای رسیدن قدم به قدم به یک سری اهداف مشخص و برای محکم کردن منافع مشترک.

تام پیکرینگ و جیمز دابینز هر دو گفتند راه حل گفت وگو خیلی پرطرفدار نیست ولی گزینه ای است که ممکن است با هزینه ای کمتر، نتیجه دهد.

رامین عسگرد، رییس سابق بخش فارسی تلویزیون صدای آمریکا، پاتریک کلاوسون، معاون تحقیق انستیتو واشینگتن در امور خاور نزدیک، روئل مارک گرشت از امریکن اینترپرایز انستیتو هم در این مراسم حضور داشتند. سوزان گلاسر، سردبیر فارین پالیسی، (سیاست خارجی) اجرای این مناظره را به عهده داشت.
XS
SM
MD
LG