لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

مهدی مهدوی‌کيا، در ترکيب تيم مورينيو


مهدی مهدوی‌کیا در تیم ستارگان دنیای فوتبال
مهدی مهدوی‌کیا در تیم ستارگان دنیای فوتبال
مهدی مهدوی‌کيا ستاره سابق تيم ملی فوتبال ايران در کنار بزرگان فوتبال جهان و با حضور ۵۰ هزار تماشاگر در بازی خداحافظی ميشاييل بالاک به ميدان رفت.

در ديدار نمادين تيم‌های منتخب جهان و ياران ميشاييل بالاک که در شهر لايپزيک آلمان برگزار شد، مهدی مهدوی‌کيا با پيراهن شماره ۲ در تيم ستارگان دنيای فوتبال با هدايت ژوزه مورينيو بازی کرد. سنگربان تيم منتخب جهان رومن ويدن فلر از بوروسيا دورتموند بود که ماه گذشته در فينال ليگ قهرمانان اروپا مقابل بايرن مونيخ درخشيده بود.

آندری شوچنکو ستاره سابق ميلان و چلسی، مايکل اسين ستاره چلسی، ديديه دروگبا مهاجم سرشناس اهل ساحل عاج، ينس له‌من سنگربان پيشين تيم ملی آلمان و لوتار ماتئوس برترين بازيکن جهان در سال ۱۹۹۰ نيز از جمله همبازيان مهدوی کيا بودند.

فيليپ لام از بايرن مونيخ و تيم ملی آلمان، پاول ندود ستاره يوونتوس و جمهوری چک، امانوئل آدبايور بازيکن سابق رئال مادريد و منچسترسيتی که حالا در تاتنهام توپ می‌زند، ديميتار برباتوف همبازی اشکان دژآگه در فولام، ريکاردو کالواريو مدافع تيم ملی پرتغال، امرسون برزيلی و فلورن مالودا از تيم ملی فرانسه نيز در اين تيم به ميدان رفتند.

مهدوی‌کيا ۸۲ دقيقه در ترکيب تيم مورينيو بازی کرد و عملکرد خوبی در جمع نخبگان فوتبال جهان داشت. مورينيو با پايان دوران فعاليت در رئال مادريد، مجدداً هدايت چلسی را برعهده گرفته است.

رودی فولر در دیگر سوی میدان

در آن سوی ميدان در تيم ميشاييل بالاک که هدايتش را رودی فولر سرمربی سابق تيم ملی آلمان برعهده داشت، بازيکنانی نظير رنه آدلر، ديتمار هامان، کريستن ورنز، ميشاييل شوماخر (اسطوره فرمول‌يک)، تورستن فرينگس، ميروسلا کلوزه، اولاف مارشال، پر مرته‌ساکر، برند اشنايدر، آندره شورله، کريستين ورنز و حسن صالح حميدزيچ حضور داشتند.

تيم منتخب جهان اين بازی پر گل را با نتيجه ۴ بر ۳ به سود خود پايان داد تا هافبک ملی‌پوش پيشين تيم ملی آلمان و باشگاه‌های بايرن مونيخ، چلسی و باير لورکوزن به طور رسمی از دنيای فوتبال کناره‌گيری کند. بالاک ۹۸ بازی ملی و ۴۲ گل ملی هم در کارنامه دارد. او در فينال جام جهانی ۲۰۰۲ و جام ملت های ۲۰۰۸ در ترکيب تيم ملی آلمان به ميدان رفت.

دعوت از مهدوی‌کيا در جشن خداحافظی ميشائيل بالاک در شرايطی رخ داد که خود اين بازيکن به تازگی از فوتبال خداحافظی کرده است. کاپيتان سابق پرسپوليس و تيم ملی ايران پس از شکست تيمش در فينال جام حذفی مقابل سپاهان، در حالی که هيچ بازيکن يا مسئولی او را همراهی نمی‌کرد با بوسيدن چهار گوشه زمين، رسماً خداحافظی کرد.

نحوه برگزاری مراسم خداحافظی موشک هامبورگ با انتقاد علاقمندان فوتبال در ايران مواجه شد. آن‌ها معتقد بودند اين خداحافظی در شان يکی از برترين بازيکنان تاريخ فوتبال ايران نيست. سپس محمد رويانيان برای فرو کاستن از انتقادات، از برگزاری يک بازی دوستانه با هامبورگ خبر داد اما مهدوی کيا که به نظر می‌رسيد همچون هوادارانش از مديريت اين باشگاه ناراضی است، گفت در بازی ديگری به ميدان نخواهد آمد.

سايت فوتبالی‌ترين که ديدار خداحافظی بالاک را به صورت زنده پوشش داد در شرح بازی نوشت: «ژوزه مورينيو فهميد بايد بين اين همه ستاره به مهدوی‌کيا ٨٢ دقيقه بازی بدهد اما همکاران ايرانی او برای پنج دقيقه هم به زور راضی شدند مهدوی‌کيا را به ميدان بفرستند.»

مهدی مهدوی‌کيا قبل از حضور در ترکيب تيم منتخب جهان در واکنش به «ام الفساد» ناميدن علی کريمی از سوی محمد رويانيان مديرعامل پرسپوليس، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا گفت: «اگر کريمی را نمی‌خواهند حداقل شان او را حفظ کنند. روا نيست در قبال رفتار حرفه‌ای و اخلاق‌مدارانه او شاهد بی‌حرمتی‌ها باشيم.»

مرد سال آسيا در سال ۲۰۰۳ که مانند بالاک ديگر در مسابقات رسمی توپ نخواهد زد غير از تقابل‌های فراوان در بوندس‌ليگا، هشت سال قبل در بازی تيم ملی ايران مقابل آلمان در ورزشگاه آزادی که برای کمک به بم برگزار شد نيز در برابر بالاک بازی کرده بود.

اين بازيکن سرشناس فوتبال ايران در جام جهانی ۱۹۹۸ دروازه کيسی کلر سنگربان تيم ملی آمريکا را باز کرد. همان سال به باشگاه بوخوم پيوست و فصل بعد راهی هامبورگ شد تا ۹ سال در اين تيم توپ بزند. سال ۲۰۰۷ هم با اينتراخت فرانکفورت به توافق رسيد. او ۲۲۳ بار در بوندس‌ليگا بازی کرد و ۲۹ گل به ثمر رساند.
XS
SM
MD
LG