لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

هشتیمن گرنداسلم برای نوواک جوکوویچ


در رقابت‌های انفرادی تنيس آزاد ملبورن، نوواک جوکوويچ قهرمان شد. اين نخستين رويداد از چهار گرنداسلم سال است و تنيس‌باز سرشناس صربستانی برای پنجمين بار جام ملبورن را بالای سر برد.

جوکوويچ در فينال با نتيجه ۳-۱ از سد «اندی ماری» گذشت تا هشتمين گرنداسلم را در ۲۷ سالگی تصاحب کند. او دو بار در ويمبلدون به قهرمانی رسيده و يک بار هم در يواس اوپن. اما در فرنچ اوپن هرگز قهرمان نشده، گرچه دو بار فيناليست بوده است.

رقابت‌های انفرادی زنان امسال را «سرينا ويليامز» آمريکايی به سود خود خاتمه داد. مسابقات دو نفره مردان را نيز تيم ايتاليايی «سيمونه بوللی» و «فابيو فونينی» فتح کردند.

در دو نفره زنان «لوسی سافارووا» از جمهوری چک همراه با «بتانی ماتک سندز» از آمريکا به قهرمانی رسيدند. در مختلط، خانم «مارتينا هينگيس» سوئيسی به اتفاق «لئاندر پائس» از هندوستان بر تمام رقبای خود چيره شدند.

«رومن سافيولين» ۱۷ ساله از روسيه قهرمان پسران شد و عنوان قهرمانی دختران هم به «ترزا ميهاليکووا» از اسلواکی رسيد.

استراليا که هر سال در چنين روزهايی غرق در تنيس و نتايجش بود، امسال اين مسابقات را همزمان می‌ديد با جام ملت‌های آسيا و حفظ جام قهرمانی در خانه با غلبه بر کره جنوبی.

شيرينی قهرمانی فوتبال از تلخی حذف متوالی نمايندگان زن و مرد اين کشور در اولين گرنداسلم سال کم کرد.

آخرين فينال مسابقات ملبورن ۲۰۱۵ را جوکوويچ به خود اختصاص داد. انرژی تمام نشدنی او در برابر خستگی ماری، باعث شد جام به جای لندن، سر از بلگراد در بياورد.

وقتی جوکوويچ سال ۲۰۱۱ و در مرحله نيمه نهايی ويمبلدون با غلبه بر سونگا از فرانسه به فينال راه يافت، موفق شد عنوان نخست رده‌بندی جهانی را نيز نصيب خود کند.

او اولين نفری بود که پس از ۷ سال و ۴ ماه، صدر جدول را از انحصار رافائل نادال و راجر فدرر خارج کرد. آخرين نفری که غير از اين دو تنيس باز بزرگ به رتبه اول صعود کرده بود، «اندی راديک» آمريکايی است که در فوريه ۲۰۰۴ برای مدتی کوتاه به صدر رسيد.

صدرنشينی جوکوويچ در چهارم جولای ۲۰۱۱ آغاز شد و گرچه تا امروز به طور پيوسته در رده نخست نبوده، اما بهترين نتايج را در قياس با حريفان سرشناسش به جا گذاشته. نادال و ماری به تناوب مصدوم بوده‌اند، فدرر هم فراز و فرودهای پرتعدادی را سپری کرده است.

نبرد طولانی و آکنده از هيجان بين جوکوويچ و واورينکا برای سومين سال پياپی در تورنمنت امسال تکرار شد. بزرگترين شگفتی رقابت‌های پارسال، شکست نوواک جوکوويچ از استانيسلاس واورينکا در يک چهارم نهايی بود.

جوکوويچ که سه سال پياپی حرف اول اين مسابقات را زده بود، پارسال برای چهارمين قهرمانی متوالی، آغازی مقتدرانه داشت و حتی ست اول بازی با لئوناردو ماير آرژانتينی را ۶-۰ برد. اما نتيجه را در برابر واورينکا واگذار کرد.

سال ۲۰۱۳ نيز جنگ اين دو نفر، پنج ساعت طول کشيد. نوواک آن سال در حالی به برتری ۳-۲ رسيد که ست اول را ۶-۱ باخته و در ست دوم هم ۵-۲ عقب بود. همان مسابقه معروف که جوکوويچ از فرط شادی، پيراهن خود را پاره کرد و فرياد زنان در زمين ‌دويد. واورينکا هم که بارها در آستانه بردن بود، با گريه به رختکن رفت.

جدال ۲۰۱۴ را واورينکا از جوکوويچ برد تا انتقام شکست دراماتيک پيشين را بگيرد. حضور «بوريس بکر» آلمانی به عنوان مربی جديد جوکوويچ در تورنمنت پارسال، چندان موثر به نظر نمی‌رسيد و تصور می‌شد همکاری اين دو بزرگ، خيلی زود قطع شود اما امسال هم بکر آن بالا نشسته بود و قهرمانی شاگردش را جشن گرفت.

نوواک در نيمه نهايی با نتيجه ۳-۲ بر واورينکا غلبه کرد و به فينال رسيد. همانطور که ماری خسته را در ست آخر مسابقه‌شان ۶-۰ برد، واورينکا را هم در واپسين ست بازی‌شان با نتيجه ۶-۰ شکست داد.

نوواک در دور اول «آلخاز بيدنی» اسلونيايی را شکست داد. سپس آندری کوزنتسوف از روسيه را برد و در گام سوم هم از سد فرناندو ورداسکو (اسپانيا) گذشت. در دور چهارم «ژيل مولر» از لوکزامبورگ را مغلوب کرد و در مرحله يک چهارم نهايی، «ميلوس رائونيچ» از کانادا را برد تا بدون گيم باخته راهی نيمه نهايی شود.

اندی ماری هم برای راهيابی به فينال توانست توماس برديچ از جمهوری چک را در مرحله نيمه نهايی از پيش رو بردارد.

راجر فدرر در اين تورنمنت خيلی زود به آندرياس سپی از ايتاليا باخت و در دور سوم حذف شد. رافائل نادال هم در مرحله يک چهارم نهايی ۳-۰ مغلوب توماس برديچ شد.

XS
SM
MD
LG