لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

اوباما: سرباز آمریکایی اسیر طالبان فراموش نشده بود


باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در کنار باب و جینی برگدال، پدر و مادر باو برگدال
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در کنار باب و جینی برگدال، پدر و مادر باو برگدال
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا به همراه پدر و مادر سرباز آمریکایی اسیر طالبان به طور رسمی اعلام کرد «باو برگدال» آزاد شده و تاکید کرد که این سرباز آمریکایی، «هیچ‌گاه فراموش نشده بود.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، آقای اوباما روز شنبه دهم خرداد ماه در کاخ سفید به همراه «باب برگدال» و همسرش «جینی» به طور رسمی اعلام کرد باو برگدال از اسارت نیروهای طالبان، خلاصی یافته است.

پدر این سرباز آمریکایی گفت «پس از پنج سال اسارت فرزندمان، در حال حاضر واژه‌ای پیدا نمی‌کنیم که احساس خود را بیان کنیم.»

نیروهای طالبان در قبال آزادی پنج زندانی از زندان گوانتانامو در کوبا، حاضر شدند این سرباز آمریکایی را آزاد کنند.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه در شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان حاضر شده و گفت تلاش دولت آمریکا در این مدت، آزادی و بازگشت این سرباز آمریکایی بوده است.

خانم رایس، انجام «هرگونه مذاکرات با تروریست‌ها» را رد کرد و گفت: «این یک برنامه مشخص برای بازگرداندن نیروهای آمریکایی به کشور بوده است.» آمریکا در سیاست خارجی خود تعریف کرده که حاضر به مذاکره با «گروه‌های تروریستی» نیست.

سال گذشته در قطر مذاکراتی با نیروهای طالبان انجام شد و آن‌ها در خواست کردند در قبال آزادی «باو برگدال»، پنج نیروی زندانی طالبان از بازداشتگاه گوانتانامو آزاد شوند. گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است این پنج زندانی از گوانتانامو آزاد شده و تحویل مقامات قطر شده‌اند.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید و در حالی که پدر و مادر باو برگدال در کنار او بودند، گفت: «ما مقید به پایان دادن عملیات نظامی در افغانستان و تعطیلی گوانتانامو هستیم.»

او افزود: «به عنوان یک ملت، همه برای حمایت از نیروهای نظامی آمریکایی تلاش می‌کنیم و این پیمانی است که به آن وفادار هستیم.»
XS
SM
MD
LG