لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

قديمی‌ترين نسخه کامل «ده فرمان» به نمايش گذاشته می‌شود


عکس از سایت موزه اسرائیل
عکس از سایت موزه اسرائیل

قرار است قديمی‌ترين نسخه کامل «ده فرمان» در جهان به عنوان بخشی از يک نمايشگاه در زمينه مقاطع مهم تمدن بشری در يکی از موزه‌های اصلی اسرائيل به نمايش گذاشته شود.

به گزارش روز ۱۵ اردیبهشت خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين طومار دست‌نويس که قدمت آن به حدود دو هزار سال پیش باز می‌گردد، از يکی از قديمی‌ترين کتابخانه‌های جهان و نزديک بحرالمیت در شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) کشف شده است.

«پنينا شور» از اداره ميراث فرهنگی اسرائيل گفت که اين کتاب تاکنون هيچ‌گاه در خود اسرائيل به نمايش عمومی گذاشته نشده و فقط در چند نمايشگاه محدود در کشورهای خارجی عرضه شده است.

اين طومار دست نوشته چنان شکننده است که فقط به مدت دو هفته در موزه اسرائيل در شهر بيت‌المقدس قرار است به نمايش گذاشته شود و پس از آن دوباره به انبارهای ويژه موزه که کاملا تاريک هستند و درجه حرارت و رطوبت آنها به دقت کنترل می‌شود، بازگردانده خواهد شد.

اين کتاب يکی از چهارده اثری است که در نمايشگاهی تحت عنوان «تاريخ مختصری از نسل بشر» به نمايش گذاشته خواهند شد.

«تانيا کوئن اوزييلی» برگزارکننده اين نمايشگاه گفت: «اگر به اولين قوانين جهانی، اولين موازين اخلاقی و عرفی تاريخ بيانديشيم، ده فرمان يکی از اولين قوانينی است که به ذهن خطور می کند».

اين نمايشگاه شامل اشيايی است مثل ابزارهای شکار فيل که متعلق به ۱.۵ ميليون سال قبل است، کهن‌ترين آثار به جا مانده از يک تل آتش گروهی که مربوط به ۸۰۰ هزار سال قبل است، جمجمه‌های کشف شده از قديمی‌ترين گور خانوادگی و کهن‌ترين داس دستی جهان متعلق به ۹ هزار سال قبل که نماد گذار بشر از دوران کوچ و شکار به دوران کشاورزی و سکونت دائمی است.

به گزارش آسوشيتدپرس، هر کدام از اين اشيا به شيوه خيره کننده‌ای در قاب‌های نورانی در سالن تاريک نمايشگاه نصب شده‌اند. همه اين اشيا در سرزمين موسوم به «مقدس» کشف شده‌اند که نشان‌دهنده نقش مهم و محوری اين منطقه در تاريخ بشريت است.

موزه اسرائيل در شهر به مناسبت پنجاهمين سال تاسيس خود، اين نمايشگاه را داير کرده است.

«جيمز اسنايدر» مدير اين موزه گفت: «پس از گذشت فقط ۵۰ سال احتمالا ما يکی از معدود موزه‌های سراسر جهان هستيم که با اتکا به کلکسيون خود می‌تواند يک چنين تصوير گسترده‌ای از تاريخ را عرضه کند».

يک لوح پنج هزار ساله از ميان‌رود (بين النهرين) و يک سکه دو هزار و ۷۰۰ ساله از مناطقی که امروزه جزو خاک ترکيه هستند از ساير آثاری است که در اين نمايشگاه عرضه می‌شوند. يک نسخه دست‌نويس و اصل از فرضيه نسبيت به قلم آلبرت انيشتين پايان‌‌بخش اين نمايشگاه است.

XS
SM
MD
LG