لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

ری بردبری، خالق «فارنهايت ۴۵۱»، درگذشت


ری بردبری، سال ۲۰۰۵ و در جشن سالگرد دیزنی لند در کالیفرنیا
ری بردبری، سال ۲۰۰۵ و در جشن سالگرد دیزنی لند در کالیفرنیا
ری بردبری، نويسنده داستان های علمی تخيلی و خالق آثاری چون «فارنهايت ۴۵۱»، روز چهارشنبه در لس آنجلس و در ۹۱ سالگی درگذشت.

به گزارش شبکه تلويزيونی سی ان ان، ناشر آثار او در بيانيه ای اعلام کرد آقای بردبری پس از
بيماری طولانی، «به آرامی» درگذشت.

اين گزارش می گويد ری بردبری بيش از ۶۰۰ داستان کوتاه در کنار ديگر کارهای خود نوشته و ظهور پديده هايی چون عابربانک و يا گزارش مستقيم تعقيف و گريز ماشين ها را پيش بينی کرده بود.

یکی از معروفترین آثار این نویسنده «فارنهايت ۴۵۱» بود. در این داستان «سوزاندن کتاب کاري است که آتش‌نشان‌ها به آن می‌پردازند. به مردم گفته‌اند کتاب‌ها همه مضر و بد هستند و نوشته‌های آنها برای اخلاق و روح و روان جامعه خطری مهلک به شمار می‌رود.»

فرانسوا تروفو، کارگردان معروف فرانسوی، در دهه شصت میلادی فیلمی بر اساس این کتاب ساخت.

در بيانيه ناشر آمده است: «ری بردبری در زندگی خود چرخش های زيادی داشت و زندگی خيلی ها را تحت تاثير قرار داد، صدها داستان کوتاه و ۶۰ کتاب، حاصل تلاش های عمر اوست. او تعداد زيادی شعر سروده و اپرا، نمايشنامه و مقاله هم نوشته است. بردبری واقعا از نويسنده های خلاق زمانه بود.»

ری بردبری همچنين فيلمنامه فيلم موبی ديک، به کارگردانی جان هيوستون را نوشته و اقتباس سينمايی اين اثر ادبی معروف را به عهده گرفت. حاصل کار او، نامزدی اسکار را برايش در پی داشت.

آقای بردبری نزديک به ۶۵ اثر خود را به اثر تلويزيونی تبديل کرد که جايزه امی را هم برده است. از نمونه های اين آثار تلويزيونی، می توان به «درخت هالووين» اشاره کرد.

وی در کتاب مجموعه مقاله هايش که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد، نوشت: «اين سال های آخر هر روز در آينه نگاه می کنم و يک فرد شاد و خوشحال را می بينم که به من می نگرد. وقت هايی هست که فکر می کنم چرا من خوشحالم و جواب آن اين است که هر روز زندگی ام را برای خودم کار کرده ام و تمام اين خوشحالی از خلاقيت و نگارش است. تصوير من در آينه، تصوير يک آدم مثبت انديش و مثبت گرا نيست، ولی تصوير و نتيجه رفتار مثبت و عملگرايی مثبت است.»

ری بردبری اصالتا از ووکگان، در ايالت ايلينوی بود ولی در زمان بحران اقتصادی و رکود بزرگ اقتصادی در آمريکا ( در سال های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ )به همراه خانواده اش برای پيدا کردن کار راهی لس آنجلس شد.

از او چهار دختر با نام های سوزان نيکسون، رومانا اوسترگرن، بتينا کاراپيشن و آلکساندرا بردبری و هشت نوه به جای مانده است. همسرش مارگريت در سال ۲۰۰۳ و در ۵۷ سالگی درگذشت.
XS
SM
MD
LG