لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

تلاش امدادگران برای کمک رسانی به زخمی های درگیری ها در اوکراین


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی – پنجشنبه، يکم اسفند ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:02 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی – پنجشنبه، يکم اسفند ۱۳۹۲:

در اوکراين، درگيری‌ها در خيابان‌های کی‌يف ادامه دارد و آمار کشته‌ها و زخمی‌ها رو به افزايش است. نيروهای امنيتی اوکراين با گلوله‌های جنگی به سوی معترضان شليک می کنند و امدادگران در تلاش کمک به زخمی‌ها هستند. «ويتالی کليتشکو» رهبر معترضان دولت را به تحريک و برپايی اعتراض متهم کرده در حالی که وزارت کشور اوکراين، «افراطی‌ها را مقصر معرفی کرده است. ساختمان پارلمان و ديگر ساختمان‌های دولتی از ترس اشغال از سوی معترضان، به حال تعطيل درآمده است.

در چيسينائو، پايتخت مولدووا، ائتلاف و رهبران گروه حاميان اروپا ديدار کرده و در مورد حوادث خشونت‌بار در اوکراين، گفت وگو کردند. اين ائتلاف تاکيد کرد که بايد مولدووا به دقت شرايط را بررسی کرده و از آن درس بگيرد. اين ائتلاف همچنين تصويب کرد که کمپينی به راه انداخته و در مورد فايده‌های ارتباط نزديکتر با اتحاديه اروپا، در ميان مردم اطلاع رسانی کنند.

در مقدونيه، «اوانجلوس ونيزلوس» وزير خارجه يونان که کشورش رياست دوره‌ای اتحاديه اروپا را برعهده دارد، وارد اسکوپيه شد تا با مقامات دولتی ديدار کند. وزير خارجه يونان برای پرهيز از فرود هواپيما در فرودگاه بين المللی اسکندر کبير، با ماشين وارد کشور مقدونيه شد. هر دو کشور خود را صاحب اسکندر کبير می دانند و در مورد آن با هم اختلاف نظر دارند. يونان همچنين مخالف نام کشور مقدونيه است چرا که استانی در کشور يونان با همين نام وجود دارد و يونانی ها می گويند اين هم نامی در کشور شمالی آن ها ممکن است فکر يک پارچه کردن اين دو منطقه را تقويت کند. يونان به همين دليل جلوی مذاکرات پيوستن مقدونيه به اتحاديه اروپا را گرفت.

در تاجيکستان، «نيکولای بورديوژا» رييس سازمان معاهده امنيتی، CSTO در شهر دوشنبه با امامعلی رحمان، رييس جمهوری اين کشور ديدار کرد. رييس سازمان معاهده امنيتی گزارش داد که اوضاع متشنج در مرز ميان تاجيکستان و قرقيزستان، آرام شده است. تاجيکستان و قرقيزستان به همراه ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و روسيه، اعضای سازمان معاهده امنيتی هستند.

در قرقيزستان، مقامات دولتی اعلام کردند فقط به نيمی از شش هزار و ۴۰۰ خانه ای که در حومه بيشکک، پايتخت اين کشور ساخته شده، پروانه ساخت قانونی می دهند. بيشتر اين خانه ها در جريان انقلاب مارس ۲۰۰۵ در اين کشور ساخته شده و مالکان آن ها در پی کسب مجوز قانونی هستند.

در مينسک، پايتخت بلاروس، گالری «آرت سيادزيبا» وبسايتی به راه انداخت تا بتواند دفتر مرکزی خود را راه اندازی کند. علاقمندان می توانند در اين وبسايت آجر خريده و با ساخت خانه ای مجازی، به ساخت دفتر واقعی اين گالری، کمک کنند. بنيانگذاران اين گروه هنری پس از اين که صاحب ملک آن ها – جامعه شکارچيان و ماهيگيران بلاروس که حامی دولت است – قرارداد اجاره ملک آن ها را تمديد نکرد، اين کمپين را برای ساخت دفتر مرکزی خود راه انداخته اند.
XS
SM
MD
LG