لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۶

اپوزیسیون اوکراین خواستار اعتصاب سراسری در این کشور شد


اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی - دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:03 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲:

در اوکراين، معترضان ساختمان های دولتی در «کی يف» را محاصره کرده و به اعتراض خود و در خواست ها برای استعفای ويکتور يانوکوويچ، رييس جمهوری اين کشور ادامه می دهند. رهبران اپوزيسيون خواستار اعتراض گروهی و نيز اعتصاب سراسری در واکنش به اقدام رييس جمهوری اوکراين از خودداری تفاهم نامه انضمام و همکاری بيشتر با اتحاديه اروپا شده اند.

در روسيه، «بوريس نمستوف» از فعالان سياسی اپوزيسيون به همراه شماری ديگر از فعالان در جريان تظاهراتی بدون مجوز در مقابل سفارت اوکراين در مسکو، توسط نيروهای امنيتی دستگير شد. اين فعالان اعلان هايی با اين شعار که «اوکراين، ما با شما هستيم» را در دست داشتند و گفتند برای همراهی با معترضان خواستار همکاری بيشتر اوکراين با اتحاديه اروپا، دست به اين تجمع زده اند.

در ارمنستان، گروه های اپوزيسيون در ايروان پايتخت اين کشور در اعتراض به تصميم دولت برای پيوستن به پيمان صنفی با گمرک روسيه و همزمان با سفر ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه به اين کشور، دست به تظاهرات اعتراضی زدند. معترضان از «سرژ سرکيسيان» رييس جمهوری اين کشور خواسته اند در تصميم خود تجديدنظر کند و به نفع روسيه از پيمان همکاری ها با اتحاديه اروپا سرباز نزند. پليس راه های منتهی به کاخ رياست جمهوری را بسته و گزارش شده که شماری از معترضان هم بازداشت شده اند.

در قرقيزستان، هزاران تن از هواداران «آکماتبک کلديبتکوف» رييس سابق پارلمان به مقر ساختمان دولت محلی در شهر «اوش» يورش بردند. کلديبتکوف که اهل اوش است، ماه گذشته به اتهام هايی از جمله استفاده نادرست از بودجه دولتی و تخطی از قوانين مالياتی، دستگير شده است. هواداران او می گويند اين دستگيری و تعقيب قضايی با اهداف سياسی صورت گرفته است.

در پاکستان، صاحبان تانکرهای نفت کش و حمل سوخت تهديد کرده اند در صورتی که بسته شدن راه های انتقالی در ناحيه خيبر برداشته نشود، از انتقال سوخت به نيروهای ناتو در افغانستان، خودداری خواهند کرد. فعالان حزب موسوم به «تحريک و انصاف» که حزب حاکم محلی محسوب می شود، در اعتراض به حمله هواپيماهای بدون سرنشين آمريکايی در خاک پاکستان، مسير انتقال تجهيزات لجستيکی نيروهای ناتو به افغانستان را مسدود کرده اند.

در دوشنبه پايتخت تاجيکستان، هياتی از افغانستان و تاجيکستان برای بررسی راه های همکاری برای مقابله با قاچاق مواد مخدر با هم ديدار کردند. دو گروه توافق کردند در جريان خروج نيروهای نظامی آمريکايی از افغانستان در جريان سال آينده ميلادی، همکاری های بيشتری داشته باشند. تاجيکستان يکی از راه های ترانزيت مواد مخدر از افغانستان محسوب می شود.

در کوسوو، فعالان گروه اقليت آلبانيايی پيروزی خود در انتخابات محلی را جشن گرفتند. «اشپند احمدی» رييس اين گروه که تحصيلکرده دانشگاه هاروارد است در انتخابات محلی «عيسی مصطفی» کانديد حزب «دموکرات ليگ» را شکست داد و مقام شهرداری پريشتينا را به دست آورد. با اين حال حزب دموکرات ليگ در ديگر مناطق حتی آلبانيايی نشين، حزب دموکراسی برای کوسوو که حزب هاشم تاچی، نخست وزير اين کشور است را شکست داد.

نزديک به ۱۰ هزارتن از شهروندان بلاروس برای ديدار از کنسرت گروه «لياپيس تروبتسکوی» به ويلنيوس، پايتخت ليتوانی رفتند. اين گروه موسيقی به دليل اشعار ضددولتی که دارد، در بلاروس مجوز اجرای کنسرت نمی تواند بگيرد و ممنوع است. در جريان اين کنسرت موسيقی، اين گروه و هودارانش پرچم هايی با نقش قرمز، سفيد، قرمز را در دست می گيرند که نشان مخالفان است و اين پرچم هم در بلاروس ممنوع اعلام شده است.
XS
SM
MD
LG