لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

درخواست معترضان برای آزادی دستگیرشدگان در اوکراین


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی – ۱۵ آذرماه ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:52 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی – ۱۵ آذرماه ۱۳۹۲:

در بلاروس، «واسيل پارتيانکو» از فعلان اپوزيسيون به يک سال زندان محکوم شده است. دادگاه می گويد وی از شرايط حصر خود تخطی کرده است. اين فعال معترض در سال ۲۰۱۱ به اتهام شرکت در يک راهپيمايی به چهار سال زندان محکوم شد. وی با حکم «آلکساندر لوکاشنکا» عفو گرفت ولی در حصرخانگی باقی ماند.

در اوکراين، فعالان معترض در مقابل دفتر دادستان کل در کی يف تجمع کرده و خواستار آزادی کسانی شدند که در تظاهرات يکم دسامبر، دستگير شده اند. در روزهای اخير معترضان به اقدام دولت در عقب نشينی ازمذاکرات انضمام اوکراين به اتحاديه اروپا، دست به تظاهرات زده اند. نيروهای امنيتی اين افراد را به اتهام «حضور در شورش» دستگير کرده اند.

در روسيه، نيروهای امنيتی شماری از فعالان اپوزيسيون را در مقابل ساختمان پارلمان در مسکو، بازداشت کردند. اين فعالان خواستار عفو آن دسته ای بودند که در جريان اعتراض در ماه مه ۲۰۱۲ دستگير شده و به زندان افتادند.

در قرقيزستان، صدها تن در شهر «اوش» تظاهرات کرده و خواستار برکناری «مليس ميرزاکماتوف» شهردار اين شهر شدند. وی از جمله معدود مقاماتی است که از زمان قربان بيک باقی اف هنوز در مسند خود باقی مانده است. دولت فعلی تلاش کرده او را برکنار کند ولی دسته زيادی از هواداران او مانع از اين کار شده اند.

در دوشنبه پايتخت تاجيکستان، کار تخريب بناهای قديمی در مرکز شهر و ساخت بناهای مدرن و لوکس به جای آن، در جريان است. به رغم اعتراض های مدنی مخالفان برای حفظ ميراث فرهنگی دوشنبه، دولت اين طرح را اجرايی کرده و در حال ساخت و ساز است.
XS
SM
MD
LG