لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

درخواست معترضان برای عفو زندانیان سیاسی در روسیه


درخواست معترضان برای عفو زندانیان سیاسی در روسیه
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:46 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲:

در جمهوری آذربايجان، رييس يک گروه مستقل ديدبان انتخابات به اتهام «تخلف مالياتی» به سه ماه زندان پيش از برگزاری جلسه دادگاه محکوم شد. «انار محمدعلی» رييس مرکز ديدبان انتخابات و مطالعات دموکراسی پس از انتقاد از جريان برگزاری انتخابات اخير که به نفع الهام علی اف پايان يافت، دستگير شده و راهی زندان شد.

در روسيه، شماری از فعالان مدنی از جمله «لو پونوماريوف» فعال باسابقه حقوق بشر در مقابل دومای روسيه تجمع اعتراضی برپا کرده اند. دومای روسيه در حال بررسی لايحه موسوم به عفو زندانيان است. اين فعالان از نمايندگان دوما خواسته اند دامنه عفو را فراتر بگيرند تا جمعيت بيشتری از زندانيان، از جمله زندانيان پرونده موسوم به «بولوتنايا» را هم دربرگيرد. متهمان دستگير شده پرونده بولوتنايا متهم به حمله به نيروهای پليس در جريان تظاهرات سال ۲۰۱۲ در مسکو هستند.

در دوشنبه پايتخت تاجيکستان، کنفرانسی با حمايت سازمان ملل به مناسبت روز جهانی مهاجران و برای بررسی راه های کمک درمانی به کارگران تاجيک در روسيه برگزار شد. بنابر آمار رسمی، نزديک به يک ميليون شهروند تاجيکستان در روسيه مشغول به کار هستند.

در جنوب قرقيزستان، دو مرد به اتهام قتل اعضای يک خانواده در دادگاه محاکمه شدند. در ماه سپتامبر، شهريورماه، گزارش شد پنج تن از اعضای يک خانواده از جمله يک کودک يک ساله به ضرب گلوله در خانه خود در روستای «قره بولاک» در جنوب اين کشور کشته شدند. اين ناحيه نزديک مرز تاجيکستان و ازبکستان واقع شده است.

در مينسک، شماری از نويسندگان و هنرمندان بلاروس در مقابل موزه «ماکسيم بادانوويچ» جمع شده و در اعتراض به تصميم دولت برای تعطيلی آن، اشعار و ترانه و سرودهايی سردادند. به رغم حضور ماموران لباس شخصی برای متفرق کردن مردم، شماری از مردم در اين تجمع حضور پيدا کردند. بادانوويچ، يکی از بنيانگذاران شعرنوين بلاروس محسوب می شود.

در تفليس، شهروندان گرجستان با نويسنده و ناراضی معروف زمان شوروی سابق، «چوبا اميرژيبی» برای آخرين بار وداع کردند. وی چهار روز پيش در سن ۹۲ سالگی درگذشت. اميرژيبی که زمانی زندانی سياسی بود، پس از گذراندن ۱۵ سال در زندان، سه بار فرار ناموفق از زندان، رويارويی با دو حکم اعدام، فعاليت ادبی و نگارشی خود را شروع کرد. وی در سرای نويسندگان و چهره های سرشناس تفليس به خاک سپرده شد.

در پايتخت مقدونيه، شماری از فعالان محيط زيست برای مقابله با آلودگی شديد هوا اقدام به توزيع ماسک های تنفسی رايگان در ميان مردم کردند. شهردار اسکوپيه هم به زنان باردار، کودکان و سالمندان هشدار داده که در اين شرايط از خانه خارج نشوند.

يک نهاد خيريه در مولدووا شماری از کالاها و اقلام مانند پوشاک، اسباب بازی و خوراکی ميان ۴۰ نوانخانه، توزيع کرد. اين نهاد خيريه در ۱۷ سال فعاليت خود، هر سال در روزهای کريسمس، کمک های خود را اهدا می کند.
XS
SM
MD
LG