لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

اعتراض به کاهش ۲۰ درصدی ارزش پول ملی قزاقستان


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی – چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:30 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی – چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲:

در پاکستان، ساکنان روستايی در نزديکی پيشاور پس از کشته شدن ۹ تن از نيروهای مخالف طالبان به خيابان ها ريختند. پليس می گويد گروهی از شبه نظاميان به خانه گروه مخالفان طالبان در روستای «بادابهر» ريخته و رييس اين گروه و هشت تن از اعضای خانواده اش را کشتند. اهالی روستا می گويند دولت در مقابله با نيروهای شبه نظامی افراطی، کوتاهی می کند.

در قزاقستان و پس از اعلام کاهش ارزش پول ملی، شماری از شهروندان در مقابل بانک ملی آلماتی تجمع کرده و خواستار استفعای رييس بانک ملی شدند. کاهش ۲۰ درصدی ارزش پول ملی قزاقستان باعث افزايش قيمت محصولات غذايی و کالاهای اساسی شده است.

در افغانستان، مقامات رسمی سازمان ملل گفتند در پی جذب کمک ۴۰۰ ميليون دلاری برای کمک های بشردوستانه به اين کشور هستند. «مارک بوودن» رييس دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: «به رغم تلاش جامعه بين‌المللی و دولت افغانستان در بيش از ۱۰ سال گذشته، هنوز بيش از پنج ميليون شهروند افغانستان نياز به کمک فوری برای نجات زندگی خود دارند.» وی افزود مبارزه نيروهای غربی با طالبان خود يکی از مسائلی است که اجازه پخش کمک ها به مردم فقير و نيازمند را نمی دهد.

دادگاهی در مينسک، پايتخت بلاروس يک مرد را به اتهام کشتن همسرسابقش و مثله کردن جسد او به ۱۵ سال زندان محکوم کرد. اين متهم که «کنستانيتن کازلو» نام دارد، در مرحله اول گزارش کرده بود که همسر سابقش که رييس باشگاه آماتور تيراندازی با تير و کمان است، گم شده است. اين متهم پس از اين که با شواهدی از جمله اقرار پس چهارساله اش روبرو شد، اقرار کرد که همسر سابق خود را خفه کرده است.

در ايروان در ارمنستان، کارگران شرکت مترو به دليل آن چه آن را «کاهش غيرقانونی حقوق خود» اعلام کردند، تظاهرات کردند. دستمزد مهندسان و رانندگان خط مترو از ماه گذشته ميلادی با کاهش پنج تا ۱۰ درصدی روبرو شده و مابه التفاوت آن به يک صندوق بازنشستگی خصوصی واريز شده است. معترضان می گويند اين پول بايد به آن ها پرداخت شود.

در مقدونيه، اعضای بخش آزادی مطبوعات سازمان همکاری و امنيت اروپا در پايان سفر سه روزه خود با نمايندگان رسانه ها در اسکوپيه، ديدار کردند. نمايندگان گفتند در ملاقات با مقامات دولتی، نگرانی ها از تحديد آزادی بيان و رسانه ها را مطرح کرده اند.

در گرجستان، شماری از بی خانمانان در مقابل وزارت کار تجمع کرده و خواستار خدمات مسکن برابر شدند. معترضان می گويند به دليل نداشتن مسکن، مجبور به اقامت در ساختمان سابق کلينيک قلب تفليس هستند که نه برق دارد و نه فاصلاب آن درست کار می کند. مقامات دولتی می گويند ساختمان بيمارستان را فروخته‌اند و مشغول بررسی طرحی برای اسکان اين افراد هستند.

در روسيه، فعالان محيط زيست گزارشی از آسيب های محيط زيستی ناشی از ساخت تاسيسات المپيک زمستانی سوچی را ارائه کردند. معترضان همچنين خواستار لغو فشارها بر «ايوژنی ويتيشکو» هستند که دادگاه گفته به دليل نقض شرايط حکم تعليقی خود، بايد به مدت سه سال در زندان بماند. ويتيشکو از جمله نخستين فعالانی بود که آسيب های زيست محيطی تاسيسات المپيک سوچی را علنی کرد.
XS
SM
MD
LG