لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

افتتاح بخش کتاب بریل برای نخستین بار در کتابخانه ملی تاجیکستان


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:10 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۲:

در اوکراين، صدهاتن از معترضان در مقابل دادگاهی در «کی يف» پايتخت اين کشور تظاهرات کرده و خواستار «ياروسلاو پريتولنکو» شدند. وی آخرين نفر از فعالان دستگير شده است که هنوز در زندان به سر می برد. هشت تن از دستگيرشدگان معترض و خواستار همکاری نزديک اوکراين با اتحاديه اروپا که در ماه دسامبر دستگير شده بودند، با فرمان عفو رياست جمهوری اوکراين، آزاد شدند.

در پاکستان، ريش سفيدان و بزرگان ناحيه «کارک» در استان «خيبر پاختنخوا» خواستار افزايش حق امتياز از سوی صنايع توليد گاز طبيعی در اين ناحيه شدند. همچنين اين بزرگان درخواست کردند درصد بيشتری از خانه های محلی به گاز طبيعی دسترسی داشته باشند.

در روسيه، يک کافه هنری در سنت پترزبورگ پذيرای آثاری تهيه شده از نان از يک فعال اپوزيسيون زندانی است. «دنيس ليووکين» يک سال پيش در جريان اعتراض به تخريب آثار قديمی سنت پترزبورگ، بازداشت شد. وی متهم به ضرب و شتم يک مامور پليس است.

در تاجيکستان، مراسم تشييع جنازه برای دو مسلمان شهروند تاجيکستان که در جريان بمبگذاری تروريستی در روسيه کشته شدند، برگزار شد. «توشپولد نظروف» و «رحمان علی قاضی اف» در ميان ۱۸ قربانی بمبگذاری انتحاری در شهر وولگوگراد روسيه بودند.

همچنين در تاجيکستان، کتابخانه ملی اين کشور نخستين بخش کتاب های بريل برای دستيابی افراد دچار محدوديت بينايی را افتتاح کرد. برای نخستين بار در تاجيکستان، افرادی که دچار محدوديت بينايی هستند می توانند از کتاب هايی ادبی در سطح دانشگاهی که به خط بريل نوشته شده، استفاده کنند.

در قرقيزستان، چند پيست اسکيت رانی روی يخ در ناحيه قديمی «آک تالا» در ناحيه کوهستانی «نارين» افتتاح شد. دمای هوا در زمستان در اين منطقه به منفی ۴۰ درجه سانتيگراد می رسد. تامين مالی پيست های جديد از سوی نهادهای محلی جوانان صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG