لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

واکنش خشونت آمیز نیروهای امنیتی به معترضان در اوکراین


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:05 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲:

در «کی يف» پايتخت اوکراين، تظاهرات مخالفان با واکنش خشونت آميز از سوی نيروهای امنيتی و با پرتاب گاز اشک آور و شليک گلوله های لاستيکی همراه شد. هزاران تن از مخالفان در اعتراض به لايحه ای در پارلمان که هدف آن به گفته مخالفان «تحديد آزادی بيان» است، در خيابان ها دست به تظاهرات زدند. «ويکتور يانوکوويچ» رييس جمهوری اين کشور وعده داده برای حل اين بحران، با مخالفان گفت وگو کند.

در باکو پايتخت جمهوری آذربايجان، هزاران تن از مردم از بنای يادبود قربانيان سرکوب نيروهای استقلال طلب از سوی اتحاد جماهير شوروی سابق در ۲۰ ژانويه، ۱۹۹۰، برابر با ۳۰ دی ماه ۱۳۶۸، بازديد کردند. آن زمان و تنها دو سال پيش از فروپاشی شوروی، بيش از ۲۶ هزار نيروی نظامی از سوی اتحاديه جماهير شوروی سابق برای سرکوب استقلال طلبان راهی جمهوری آذربايجان شدند. نزديک به ۲۰۰ تن در جريان اين سرکوب کشته شدند. بعد از آن و در جمهوری آذربايجان، از اين حادثه به عنوان «ژانويه سياه» ياد می شود.

در شهر راولپندی در پاکستان، پليس خط قرنطينه ای در حاشيه محلی که يک بمبگذار انتحاری ۱۳ تن را در يک مرکز فرماندهی نظامی کشت، برقرار کرده است. پليس می گويد اين بمبگذار انتحاری با دوچرخه به سمت اين مرکز نظامی درحرکت بود و پس از رسيدن به محل ايست – بازرسی، خود را منفجر کرد. طالبان پاکستان مسئوليت اين حمله را برعهده گرفته است.

در گرجستان، جوانان گروه حافظان محيط زيست موسوم به «گرين فيست» يا «مشت سبز» طی تظاهراتی نسبت به روند استخراج طلا از معدن «ساکدريسی» اعتراض کردند. اين معدن بيش از پنج هزار سال سابقه دارد و پيش از اين به عنوان ميراث فرهنگی ثبت شده بود. اما در سال ۲۰۱۳ از اين فهرست خارج شده و شرکت استخراج طلای «آر جی ام» عمليات استخراج را ازسرگرفت. معترضان خواهان بازگشت اين معدن به فهرست ميراث فرهنگی و حفاظت دولت از آن شده اند.

در قرقيزستان، نيروهای نظامی به مانور سه روزه خود در استان «باتکن» در جنوب اين کشور، پايان دادند. اين مانور با هدف آمادگی با شرايط اضطراری صورت گرفته بود. مقامات قرقيزستان از اين که آيا اين مانور ارتباطی به تنش های اخير مرزی با تاجيکستان دارد يا نه، حرفی به ميان نياورده اند.

در تاتارستان، مسيحيان ارتدوکس مراسم مذهبی موسوم به Epiphany را در آب های يخ زده درياچه کابان، برگزار کردند. اين مراسم نوعی غسل تعميد محسوب می شود و شرکت کنندگان به آبی که دمای آن منفی ۲۵ درجه سانتيگراد بود، وارد شدند.

در ترکمنستان، نخستين تورنمنت هاکی روی يخ آماتور در اين کشور برگزار شد. تيم هايی که حاميان مالی آن ها از وزارتخانه های مختلف تا شرکت های سرمايه گذاری بورس بودند، در اين مسابقات شرکت کردند. ورزش هاکی روی يخ، ورزشی تازه وارد برای ترکمنستان است. کشوری که نزديک به ۸۰ درصد آن را صحرا تشکيل می دهد.
XS
SM
MD
LG