لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

مراسم انتخاب بانوی برگزیده در عراق برگزار شد


اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی – جمعه دهم آبان ماه ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:11 0:00
اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی – جمعه دهم آبان ماه ۱۳۹۲:

در قزاقستان، «زينايدا موخورتووا»، وکيل حقوق بشر که برخلاف خواست خود از ماه آگوست - بيش از دوماه پيش - ، در يک بيمارستان روانی بستری شده بود، مرخص شد. خانم موخورتووا می گويد تحقيقات روی اعصاب و روان او تمام شده و گفته اند که او هيچ مشکلی ندارد. وی گفته اتهامات روان پريشی وقتی به او وارد شد که عليه يکی از استانداران اقامه دعوا کرد. ديدبان حقوق بشر هم پيشتر درخواست آزادی خانم موخورتووا از کلينيک بيماری های روانی را مطرح کرده بود.

در تفليس پايتخت گرجستان، گروهی از افرادی که به طور موقت در ساختمان های خالی از سکنه دولت اقامت گزيده بودند، در اعتراض به بيرون کردن آن ها از اين ساختمان ها، دست به تظاهرات زدند. شماری از اين افراد که بيش از يک سال است در اين ساختمان ها زندگی می کنند، می گويند دولت به آن ها اخطار و هشدار قبلی و مکتوب نداده است. مقامات دولتی وعده داده اند به کسانی که شرايط لازم را داشته باشند، کمک کنند که بتوانند جای ديگری را اجاره کنند.

در «لويف» در غرب اوکراين، شماری از دواطلبان نزديک به ۴۰ هزار شمع برای کسانی که در گورستان «ليخاکيف» آرميده اند، روشن کردند. جمع زيادی از دواطلبان لهستانی در اين مراسم که مربوط به اقليت لويف لهستانی است، شرکت کردند. روشن کردن شمع برای مردگان در روز يکم نوامبر، آيينی است که در اوکراين هرسال انجام می شود.

در مسکو، پايتخت روسيه، پليس ۱۴ تن از معترضان را که در روز ۳۱ اکتبر در ميدان «تريومفولنايا» دست به تظاهرات زده بودند، دستگير کرد. دولت می گويد اين ميدان به طور رسمی به روی مردم بسته شده بوده و کسی اجازه تظاهرات در آن نداشته است. گروه استراتژی ۳۱، گروهی از مخالفان در روسيه هستند که به نام اصل ۳۱ قانون اساسی که حق برگزاری تظاهرات را تاييد کرده است، روز ۳۱ هرماه دست به تظاهرات می زنند.

در اربيل در کردستان عراق، جمعی از فعالان در مقابل دفترسازمان ملل تجمع کرده و به اجرای احکام اعدام زندانيان کرد در ايران، اعتراض کردند. ايران هفته گذشته دو کرد را به اتهام ارتباط با سازمان های شبه نظامی اعدام کرد. شماری ديگر از زندانيان کرد در ايران ممکن است با مجازات اعدام روبرو باشند.

در بغداد پايتخت عراق، جشن بانوی برگزيده يا شايسته برگزار شد. مسابقه انتخاب بانوی برگزيده در عراق در سال های ۱۹۴۰ انجام می شد ولی پس از روی کار آمدن حزب بعث در عراق، لغو شد و از سال ۲۰۰۷ بارديگر از سرگرفته شده است.
XS
SM
MD
LG