لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

کشف یک گور دسته جمعی با جسد ۴۳۰ قربانی در بوسنی هرزگوین


اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی - پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:02 0:00
در افغانستان، مراسم برای جلسه لويه جرگه با حضور تمامی رهبران قبايل و رهبران سياسی در جريان است. قرار است در اين جلسه توافق حاصل شده مبنی برهمکاری های امنيتی و نظامی افغانستان با آمريکا، بررسی شود. حامد کرزی، رييس جمهوری افغانستان از لويه جرگه خواسته از اين توافق امنيتی حمايت کنند.

در سنت پترزبورگ در روسيه، پنج تن از فعالان صلح سبز از جمله «دنيس سينياکوف» که خبرنگار عکاس است با قيد وثيقه از زندان آزاد شدند. تا اين لحظه دادگاه ۲۶ تن از ۳۰ تن دستگير شدگان صلح سبز را به قيد وثيقه آزاد کرده است. اين فعالان به دليل اعتراض به عمليات اکتشاف نفت در قطب شمال، بازداشت شده اند.

در مسکو، «پيوتر پاولنسکی»، هنرمندی که به نشانه اعتراض در ميدان سرخ، پوست بيضه های خود را به زمين ميخ کرده بود، از سوی پليس مورد بازرسی و تحقيق قرار گرفت. اين هنرمند به «هوليگانيسم» - رفتارغيرمدنی و آشوب گرايانه يا اوباش گری - متهم شده است. پاولنسکی می گويد قصدش از اين اعتراض، نشان دادن بی تفاوتی جامعه روسيه به افزايش کنترل دولتی بوده است.

همچنين در روسيه، «پيوتر ورزيلوف» همسر «نادژدا تولوکونيکووا» که عضو بازداشت شده گروه «پوسی رايوت» است، موفق شده با همسرش در بيمارستان زندان «کراسنويارسک» در سيبری، ديدار کند. در چند هفته گذشته گزارش شده بود که تماس های تولوکونيکوا با خانواده اش قطع شده است. گزارش شده که وی پس از دست زدن به اعتصاب غذا به بيمارستان منتقل شده و در حال حاضر در حال مداوا و بهبود است.

در ايروان پايتخت ارمنستان، تظاهرات نسبت به طرحی که از کسانی که زير ۴۰ سال دارند بايد پنج درصد اضافه تر به صندوق بازنشستگی واريز کنند، هنوز ادامه دارد. اپوزيسيون سياسی در پارلمان ارمنستان درخواست تعويق اجرای اين طرح را از دولت کرده و تهديد کرده که آن را به عنوان طرحی مغاير با قانون اساسی، دنبال خواهد کرد.

در قرقيزستان، حاميان يک نماينده پارلمان که گفته شده به اتهام فساد مالی دستگير شده است، در بيشکک تظاهرات کرده و خواستار آزادی او شدند. «اکماتبک کلديبکوف» از حزب اپوزيسيون «آتا جورت» اين هفته و به دليل سوءاستفاده از قدرت و دست داشتن در تخلف مالياتی دستگير شده است. حاميان او می گويند اين اتهام ها با مقاصد سياسی به او نسبت داده شده است.

در بوسنی هرزگوين، کارشناسان تحقيق روی يک گور دسته جمعی که جسد نزديک به ۴۳۰ قربانی در آن پيدا شده را ادامه می دهند. در جريان جنگ های بوسنی در اوائل سال های ۱۹۹۰ شمار زيادی از غيرنظاميان مسلمان و کروات در جريان جنگ داخلی دستگير و اعدام شدند.

در پاکستان و در جريان انفجار بمبی در کويته، سه تن کشته و نزديک به ۲۵ تن زخمی شدند. در حادثه ای ديگر و در جريان يک حمله انتحاری در منطقه مرزی «ترخم» ميان پاکستان و افغانستان، چند تن ديگر زخمی شدند.

در گرجستان، سازمان های غيردولتی در حال اعتراض به تلاش های پارلمان برای ساده کردن روند جداسازی بناهای باستانی و قديمی از فهرست بناهای ميراث تاريخی است. اين فعالان نزديک به يک هزار امضا جمع آوری کرده و از دولت خواسته اند مانع ايجاد چنين تغييراتی شود.
XS
SM
MD
LG