لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

حضور کاندولیزا رايس در دادگاه افشای اطلاعات مرتبط با ایران


کاندوليزا رايس، مشاور امنيت ملی و وزير خارجه سابق آمريکا
کاندوليزا رايس، مشاور امنيت ملی و وزير خارجه سابق آمريکا

کاندوليزا رايس، مشاور امنيت ملی و وزير خارجه سابق آمريکا، به عنوان شاهد در بررسی پرونده افشای اطلاعات محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا حاضر شد. این اطلاعات طبقه‌بندی‌شده مربوط به برنامه عملیاتی آمریکا علیه فعالیت هسته‌ای ایران است.

به گزارش روز جمعه ۲۶ دی خبرگزاری آسوشيتدپرس، در جريان بررسی پرونده جفری استرلينگ، مامور سابق «سی‌آی‌ای» که به افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده متهم است، خانم رايس به عنوان شاهد حضور داشت.

وی گفت که تعجب می‌کند عملیات محرمانه سازمان سی‌آی‌‌ای چگونه افشا شده است.

اين پرونده در راستای بررسی موارد مرتبط با ادعاهای مطرح شده از سوی «جيمز رايسن» خبرنگار نيويورک تايمز است. رايسن در کتاب خود گفته است عملياتی به نام «مرلين» در سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا در جريان بوده تا برنامه اتمی ايران را منحرف کند.

طبق گزارشی که «هافینگتون پست» منتشر کرده و به گفته رايسن، برنامه مرلين قصد داشته نقشه‌هايی از ساخت بمب اتمی حاوی اطلاعات ناقص و نادرست به ايران منتقل کند.

در جريان بررسی اين پرونده «ويليام هارلو»، مسئول روابط عمومی سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، نیز حاضر شد و گفت در آوريل سال ۲۰۰۳، تلفنی از رايسن به او می‌شود که در مورد پروژه «مرلين» از او سوال می‌کند.

هارلو در جريان جلسه شهادت خود گفته که وجود این پروژه را تاييد نکرده و بعد تلاش کرده ارایسن را از تهیه این گزارش منصرف کند.

نزديک به چهار هفته پس از تماس تلفنی جيمز رايسن با مسئول روابط عمومی سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، «جورج تنت» رييس وقت «سی‌آی‌ای» با جيل آبرامسون، سردبير وقت نيويورک تايمز، و جيمز رايسن صخبت می‌کند و در نهایت نيويورک تايمز قبول می‌کند که گزارشی در مورد عمليات «مرلين» منتشر نکند.

با اين حال جيمز رايسن در سال ۲۰۰۶ کتاب خود را منتشر کرد و يک فصل آن را به عمليات «مرلين» اختصاص داد.

طرح جلد کتاب جیمز رایسن
طرح جلد کتاب جیمز رایسن

از آن زمان پرونده‌ای برای احتمال درز و نشت اطلاعات محرمانه در جريان است و جيمز رايسن هم تحت فشار قرار گرفته که منبع اطلاعاتی خود را معرفی کند.

«جفری استرلينگ» با ۱۰ فقره اتهام روبه‌رو است. او يک بار حتی شکايت کرده و به محيط کاری «تبعيض آميز» و «تفاوت» ميان «سياه و سفيد» در سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا معترض شده است.

جفری استرلينگ، آمريکايی سياهپوست است. اين پرونده به دليل «تهديد درز احتمالی اطلاعات محرمانه» از دستور کار قضايی خارج شد.

جفری استرلينگ می‌گويد به دليل آن شکايت به طور «غيرمنصفانه» با او رفتار شده و اتهام «درز دادن اطلاعات نامحرمانه» هم در راستای همان شکايت صورت گرفته است.

به گزارش آسوشيتدپرس، شهادت خانم رايس اهميت پرونده را نشان داده ولی مسئوليتی را متوجه جفری استرلينگ نکرده است.

جيمز رايسن در کتاب خود به برخی از برنامه‌های اطلاعاتی سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا اشاره کرده و گفته است که نبود نظارت بر اين سازمان، باعث شده چيزی مانند سقوط بازار اقتصادی مشابه سال ۲۰۰۸ در آمريکا، در نظام اطلاعاتی هم روی دهد.

به گزارش آسوشيتد پرس، جلسه بررسی اين پرونده با حضور شهود، تا آخرين ماه ژانويه و تا دو هفته ديگر ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG