لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

«۱۲۲ هزار کارگر قطعه‌ساز»‌ در سال گذشته بيکار شده‌اند


محمد رضا نجفی منش، از اعضای انجمن قطعه سازان خودرو می گوید در طول یک سال گذشته، دستکم ۱۲۲ هزار نفر از ۳۵۰ هزار کارگر واحدهای خودروسازی بيکار شده‌اند. وی همچنین گفته ۱۳۷ واحد قطعه سازی هم تعطیل شده اند.

به گزارش روز یکشنبه ۳۰ تیر ماه خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای نجفی منش گفته است: «تا پيش از تشديد بحران اقتصادی سال قبل، حداقل ۳۵۰ هزار کارگر در واحدهای سانده قطعات خودرو فعاليت داشتند. از سال ۹۱ که نوسانات ارزی نيز به جمع ديگر مشکلات قطعه سازان خودرو اضافه شد، حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد کارکنان شاغل در اين واحد‌ها تعديل شدند.»

وی افزوده است: «شدت بحران اقتصادی به حدی است که فعاليت واحدهای قطعه سازی از سه شيفت کاری به يک شيفت کاری کاهش پيدا کرده است.»

طی یک سال گذشته و در پی افزایش تحریم ها علیه بانک مرکزی ایران، بازار ارز ایران دچار چالش های جدی شده و فراز و فرود قیمت ارز، بازرگانی و تولید در ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

محمدرضا نجفی منش گفته است: «با اين که شخص معاون اول رئيس جمهور سال گذشته وعده پرداخت وام ۲ هزار ميليارد تومانی به قطعه سازان را داده بود، تا اين لحظه به اين وعده عمل نشده است.»

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود نرخ بیکاری در سال ۹۱ را معادل ۱۲٫۲ درصد اعلام کرد اما نوشت که از جمعیت شاغل نیز ۸٫۹ درصد دارای اشتغال ناقص هستند. بنا بر این آمار، طی سال ۹۱ نزدیک به سه میلیون نفر از جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر کشور بیکار بوده‌اند.

در ایران همواره نسبت به شیوه‌های آمارگیری نرخ بیکاری انتقادهایی وجود داشته و ازجمله یک نماینده مجلس شورای اسلامی، در اردیبهشت‌ماه ۹۱ نرخ بیکاری در ایران را ۳۰ درصد دانسته و گفته بود، آمارهای اشتغال‌زایی از سوی دولت برای انحراف اذهان عمومی است.

این عضو فراکسیون کارگری مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، گفته بود در آمارهای رسمی تعداد بیکاران را سه میلیون نفر اعلام می‌کنند اما در این آمارها زنان و دانشجویان را محاسبه نمی‌کنند.

حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران که به زودی ریاست دولت را از محمود احمدی‌نژاد تحویل می‌گیرد، در یکی از جلسات غیررسمی مجلس شورای اسلامی تلاش کرد تصویری از وضعیت اقتصادی کشور ارائه دهد.

او در این جلسه از «مشکل بیکاری» در کشور سخن گفت و پیش‌بینی کرد که اگر روند به شکل کنونی ادامه پیدا کند در چهار سال آینده چیزی «حدود ۴ تا ۵ میلیون جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار» خواهیم داشت.
XS
SM
MD
LG