لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

«گاف‌های» رامنی؛ خشم فلسطینی‌ها، لندنی‌ها، احمدی‌نژاد و خشنودی اسرائیل


میت رامنی در جریان دیدار اخیرش از اسرائیل
میت رامنی در جریان دیدار اخیرش از اسرائیل
میت رامنی نامزد جمهوریخواهان در کارزار انتخاباتی آمریکا در سفر سه روزه خود به اسرائیل دو دلیل به دست فلسطینی‌ها داد تا به شدت از او خشمگین شوند؛ او از یک سو اورشلیم (بیت‌المقدس) را پایتخت اسرائیل نامید و از سوی دیگر تلویحی گفت که اسرائیلی‌ها به خاطر فرهنگ برتر خود توانسته‌اند که به صادرکننده فناوری‌های نوین آوازه یابند در حالی که فلسطینی‌ها و اعراب به صادرکننده ترور مشهور شده‌اند.

آقای رامنی به طور ضمنی گفته بود که دلیل قدرت و پیروزی اسرائیلی‌ها و دستاوردهای اقتصادی و شکوفایی اجتماعی آنها، برتری فرهنگی آنها بر ملت‌های دیگر منطقه است.

آقای رامنی این نظرات را شامگاه یکشنبه در یک سخنرانی در مکانی که تا پیش از جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل مرز شرق و غرب بیت‌المقدس محسوب می‌شد، و در حالی که شهردار اورشلیم و شماری از یهودیان آماده اعطای کمک مالی به کارزار انتخاباتی او حضور یافته بودند، و در حالی که سخنانش با کف زدن‌های ممتد حضار روبرو می‌شد، بیان کرد.

فلسطینی‌ها در پاسخ به آقای رامنی از جمله گفته‌اند که گویا وی از خاطر برده است که به ده‌ها سال محدودیت‌هایی که علیه زندگی فلسطینی‌ها از سوی اسرائیل برقرار بوده است، اشاره کند.

میت رامنی که در دومین توقفگاه از سفر خارجی خود، از شامگاه شنبه تا پیش از ظهر دوشنبه در اسرائیل بود، گفت که حق اسرائیل است که اورشلیم را به عنوان شهری که پدران قوم یهود در ساخت آن سهم اساسی داشته‌اند و اهمیت مذهبی و تاریخی زیادی برای یهودیان دارند، به عنوان پایتخت خود انتخاب کنند.

در همین حال، آقای رامنی از گفتن این که آیا در صورت رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا حاضر خواهد شد که قانون پیشتر تصویب شده کنگره را در مورد انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به اورشلیم عملی کند یا خیر، خودداری کرد، هرچند که در مصاحبه روزهای اخیر با والف بلیتزر مجری شبکه تلویزیونی سی ان ان، گفته بود که آماده انتقال عملی سفارت آمریکا به اورشلیم خواهد بود.

هرچند بیل کلینتون و جرج بوش نیز در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری خود قول انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم را مطرح کرده بودند، اما پس از رسیدن به کاخ سفید، هر یک از آنها هشت سال این وعده را کش داده و تا روزی نیز که این مقام را ترک کردند، از اجرای مصوبه کنگره در باره آن خودداری کردند.

سخنان میت رامنی در مورد «اورشلیم، پایتخت اسرائیل» در حالی بیان شده بود که سخنگوی کاخ سفید در روزهای پیش از آن از گفتن این که آیا اورشلیم را پایتخت اسرائیل می‌داند، خودداری کرده بود.

میت رامنی در سخنرانی شامگاه یکشنبه خود در اورشلیم، در اشاره به کتاب‌هایی که اندیشه او را در باره ملت‌ها شکل داده‌اند، به کتاب «ثروت و فقر ملل» نوشته دیوید اس لاندس اشاره کرد؛ کتابی که بر فرهنگ، به عنوان یک فاکتور مهم در موفقیت یک جامعه اثر دارد.

ميت رامنی با اشاره به اينکه درآمد سرانه هر شهروند در اسرائيل به طور ميانگين اکنون به ۲۱ هزار دلار در سال رسيده است اما اين ميزان در سرزمين‌های فلسطينی تنها ده هزار دلار است، گفت که می تواند تأييد کند که دليل اين موفقيت اسرائيلی‌ها، فرهنگ آنهاست؛ همانگونه که ميان آمريکا و مکزيک يا شيلی با اکوادور اين تفاوت فرهنگی موجب برتری کشور نخست شده است.

این درحالی است که میت رامنی هم درآمد سرانه اسرائیلی‌ها و هم درآمد سرانه فلسطینی‌ها را اشتباه گفته است: درآمد سرانه اسرائیلی‌ها بیش از ۳۱ هزار دلار در سال و در آمد سرانه در سرزمین‌های فلسطینی در حدود ۱۵۰۰دلار در سال است.

صائب عریقات، رئیس پیشین هیات مذاکره کننده فلسطینی با اسرائیل نه تنها از اظهارات رامنی در مورد پایتختی اورشلیم برای اسرائیل برآشفت، که به او به خاطر تأکید بر برتری فرهنگی اسرائیلی‌ها حمله کرد و در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس رامنی را «نژادپرست» نامید.

آقای عریقات گفت که رامنی آگاه نیست که فلسطینی‌ها به خاطر اشغالگری از سوی اسرائیل، نمی‌توانند ظرفیت‌های اقتصادی خود را عملی کنند؛ به گفته عریقات، رامنی فاقد آگاهی، اطلاعات، بدون افق و نیز فاقد درک درست اوضاع منطقه و مردم آن است.

آقای رامنی حاضر نشده بود که برای ملاقات با سلام فیاض نخست وزیر تشکیلات خودگردانی برای ساعتی نیز به رام الله در کرانه باختری برود؛ آقای فیاض برای این ملاقات به هتل تاریخی «کینگ دیوید» در اورشلیم آمده بود.

میت رامنی در اقامت سه روزه‌اش در اسرائیل نه تنها از ملاقات با محمود عباس رهبر حکومت فلسطینی خودداری کرد که در ملاقات با آقای فیاض نیز از هرگونه اشاره به روند راکد مانده صلح اسرائیلی- فلسطینی خودداری کرد.

رسانه‌های اسرائیل نوشته بودند که رامنی نمی‌خواسته کارهایی بکند که موجب ناراحتی دوست قدیمی‌اش، بنیامین نتانیاهو و یا حامی مالی مهم یهودی هردوی آنها، (شلدون ادلسون، ثروتمند و میلیاردر) شود و به همین خاطر او نه تنها با عباس دیدار نکرد و به کرانه باختری نرفت و حتی از ملاقات با خانم «شلی یخیموویچ» روزنامه‌نگار صریح اللهجه‌ای که به تازگی به رهبری حزب کارگر اسرائیل نیز رسیده است، خودداری کرد.

کاخ سفید که بنظر می‌رسد که از «گاف» های رامنی در اسرائیل خشنود شده است، گفته است که نامزد جمهوریخواهان خودش باید در مورد «برتری فرهنگی» اسرائیلی‌ها نسبت به فلسطینی‌ها و «اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل» توضیح بدهد.

میت رامنی که از مسیحیان اقلیت مورمون است، از دیرباز از ستایشگران موجودیت اسرائیل بوده است؛ یک مقر مهم مورمون‌ها در تپه‌های شرق اورشلیم است. آنها مانند مسیحیان انجیلی، به اسرائیل به شدت باورمند هستند.

در حالی که در جریان سخنرانی شامگاه یکشنبه میت رامنی در پای تپه باستانی و دیوار سه هزار ساله اورشلیم در فضایی رومانتیک و دیدنی، چهل نفر از یهودیان آمریکایی میلیاردر حضور داشتند، رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند که تنها یک میلیون دلار از سوی حامیان آقای رامنی در این سفر او به اسرائیل برای کمک به کارزار نفس‌گیر انتخاباتی وی در برابر رقیب سرسختشباراک اوباما، گردآوری شد.

اما آقای رامنی تنها در اسرائیل نبود که چند «گاف» داد؛ او در اقامت کوتاه‌تر خود در لندن نیز که برای حضور در آیین گشایش مسابقات المپیک و نیز دیداری غیر رسمی با دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا به آن کشور رفته بود، چند ساعت پیش از آیین افتتاحیه و در حالی که لندن هفت سال است که خود را برای این مسابقات آماده کرده بود، گفت که «مثل اینکه لندن برای میزبانی مسابقات کاملاً آمادگی ندارد.»

این سخنان رامنی با واکنش طعنه آمیز شهردار لندن روبرو شد که گفت «یک بابایی که اسمش رامنی است مدعی شده ما آماده نیستم؛ این بابا از هیچ چیز خبر ندارد.»

با وجود انتقادهایی که متوجه آقای رامنی در سفرهایش به بریتانیا و اسرائیل شده است، او در سومین توقفگاه خود در سفر خارجی‌اش، در کشور لهستان مورد حمایت چشم گیر لخ والسا، رهبر پیشین لهستان و چهره محبوب مبارزات کارگری و ضد شوروی در شهر گدانسک لهستان شد.

لخ والسا در سخنانی گرم که موجب شگفتی بسیاری شده است، به میت رامنی گفت «موفقیت شما نه تنها برای آمریکا، که برای اروپا و سایر جهان نیز حیاتی است؛ فرماندار رامنی! برو موفقیت را به دست بیآور؛ من در نیایش کسب موفقیت برای تو هستم.»

اما در تهران سفر میت رامنی به اسرائیل با انتقاد محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران روبرو شد؛ احمدی نژاد سه شنبه رامنی را بخاطر «کاسه لیسی» و افتادن به پای اسرائیلی‌ها و بوسیدن آن، محکوم کرد.
XS
SM
MD
LG