لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

گزارش «روحانی‌سنج» از عملکرد ده روز چهارم دولت


سایت «روحانی سنج» که زیر نظر سایت گفت وگوی جهانی برای آینده ایران اداره می شود، تلاش دارد در یکصد روز اول دولت حسن روحانی، وعده های داده شده از سوی او در انتخابات ریاست جمهوری را دنبال کند. در این گزارش، عملکرد ده روزه چهارم دولت ارائه شده است. گزارشی که در آن یک وعده محقق شده دیده می شود: بازگشایی خانه سینما.

بازگشايی خانه سينما شايد مهمترين اتفاق ده روزه چهارم دولت باشد. اتفاقی که با استقبال شديد هنرمندان عرصه سينما مواجه شد و واکنش های مثبت زيادی به همراه داشت. خانه سينما پس ازتقريبا دوسال تعطيلی همزمان با روز ملی سينما و با حضور گروهی از اعضای اين نهاد صنفی پنجشنبه ۲۱ شهريور ماه بازگشايی شد.

وعده ای که به جایی نمی رسد: مميزی پيش از انتشار حذف نمی‌شود

يکی از وعده های صريح و روشن رياست جمهوری برداشته شدن مميزی پيش از انتشار کتابها بود. اين مساله تاکنون فراز و نشيب های زيادی به همراه داشته است. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی که پيش‌تر صحبت‌هايی را درباره برداشتن مميزی پيش از انتشار کتاب مطرح کرده بود و اين حرفش بازتاب‌های زيادی داشت، گفت: نمی‌توانيم مميزی قبل از چاپ را حذف کنيم.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مميزی کتاب و فيلم عنوان کرد: بارها گفته‌ام مميزی يک اصل حاکميتی است که به عهده دولت است. البته ما می‌خواستيم مميزی قبل از چاپ را حذف کنيم که پس از بررسی ديدگاه‌ها و نظرات ناشران و صاحب‌نظران، روشن شد که نمی‌توانيم مميزی قبل از چاپ را حذف کنيم؛ پس ما بايد شرايطی را فراهم کنيم تا هر کتابی که به وزارت فرهنگ ارجاع می‌شود، در اسرع وقت بررسی و پاسخ آن روشن شود که نويسنده و ناشر برای مدت طولانی پشت در نمانند.

بررسی وضعيت دانشجويان اخراجی و استادان بازنشسته

جعفر توفيقی، سرپرست وزارت علوم گفت که کارگروهی تشکيل شده برای رسيدگی به شکايت‌هايی که اعضای هيات علمی، دانشجويان و کارمندان داشته اند و اين شکايت ها به طور مستمر دريافت می‌شود. وی افزود: کميته‌ای تشکيل شد که به صورت جدی به اين شکايت ها رسيدگی کند.

انتصاب رییس سازمان محیط زیست

معصومه ابتکار با حکم حسن روحانی، به سمت سازمان محيط زيست منصوب شد. خانم ابتکار در دولت هفتم و هشتم (دولت محمد خاتمی) نيز رياست سازمان محيط زيست را بر عهده داشته است. يش از اين محمدجواد محمدی‌زاده رياست سازمان محيط زيست را بر عهده داشت؛ فردی که به گفته خانم ابتکار، «طی هشت سال گذشته و در دوران تصدی گری وی، محيط زيست کشور به تاراج رفت.»

انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه

يکی از اتفاقات مهم ده روز چهارم دولت حسن روحانی و در عرصه سياست خارجی، انتقال پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنيت ملی به وزارت خارجه بود.

ماجراهای توييتر روحانی و ظريف پس از تبريک سال نوی يهودی

بسياری از صاحبنظران انتشار خبرهای تبريک حسن روحانی و محمد جواد ظريف به مناسبت سال نوی يهودی در شبکه های اجتماعی را يکی از راهکارهای بهبود چهره ايران نزد افکار عمومی جهانيان و آنرا مصداق ديپلماسی عمومی فعال می دانند.

لغو تحريم هفت بانک ايرانی از سوی دادگاه اروپايی

دادگاه عمومی اتحاديه اروپا طی حکمی اعلام کرد اتحاديه اروپا بايد تحريم هفت شرکت ايرانی شامل پست‌بانک، شرکت بيمه ايران، ‌کشتيرانی گودلاک، بانک توسعه صادرات ايران، ‌بانک پرشيا، شرکت مهندسی و ساخت تأسيسات دريايی و بانک رفاه را لغو کند.

لغو برخی از تحريم‌های وزارت خزانه‌داری آمريکا عليه ايران

دفتر کنترل دارايی‌های خارجی وزارت خزانه ‌داری آمريکا که ناظر بر تحريم‌های ايران است روز سه‌شنبه در بيانيه‌ای اعلام کرد که روند کارهای اداری برای لغو تحريم‌ها را کاهش داده است تا ارايه خدمات بهداشتی، امداد رسانی، محافظت از حيات وحش و پروژه‌های حقوق بشری به ايران را با سرعت بیشتری بتواند دنبال کند.

به گزارش روزنامه نيويورک تايمز«فعاليت‌های مرتبط با مسابقات و مراسم ورزشی، حمايت از بازيکنان ورزشی، مربيگری، داوری، آموزش و بسياری فعاليت‌های ديگر» نيز مجاز شده‌اند.
XS
SM
MD
LG