لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

روسيه در تهران قهرمان جام جهانی کشتی فرنگی شد


جام جهانی ۲۰۱۳ کشتی فرنگی در تهران با قهرمانی روسيه به پايان رسيد. اين تيم در مسابقه نهايی و با حضور بيش از ۱۲ هزار تماشاگر موفق شد با نتيجه ۵-۲ ايران را از پيش رو بردارد. ترکيه نيز با غلبه بر ارمنستان عنوان سوم را از آن خود کرد.

تماشاگران حاضر در ورزشگاه پس از چهارمين شکست و مسجل شدن قهرمانی روسيه، شعارهايی را در حمايت از محمد بنا که پس از المپيک لندن از اين تيم جدا شده است، سر دادند. آنها همچنين فرياد می‌زدند: «تيم ملی بی‌صاحب، همينه همينه.» بينندگان تلويزيونی نيز می‌توانستند اين شعارهای معترضانه بشنوند.

روسيه هر چهار مسابقه اول را با برتری پشت سر گذاشت و ايران پس از سه سال قهرمانی پی در پی که خارج از خانه رقم خورده بود، اين بار مقابل ديدگان هزاران تماشاگر و به رغم برخورداری از امتيازات ميزبانی، جام قهرمانی را از دست داد.

سه قهرمانی ايران در جام جهانی با محمد بنا رقم خورده بود؛ با حضور فرنگی‌کارانی مثل اميد نوروزی و سعيد عبدولی که هنوز اعتبار جهانی پيدا نکرده بودند اما به تدريج، همراه با محمد بنا سر به آسمان کشتی جهان ساييدند.

اگر محمد بنا کناره‌گيری نمی‌کرد، قصد داشت ترکيب اصلی را به ميدان بفرستد و در صورت فقدان آمادگی آنها، تيمی جوان و آتيه دار را روانه تشک کند. مجری برنامه زنده صداوسيمای ايران پس از قهرمانی روسيه، تاکيد کرد که ايران با ترکيب اصلی در مسابقات حاضر نشده، اما مروری بر اسامی تيم روسيه نشان می‌دهد که آنها نيز با تيم دوم، و در برخی اوزان با تيم سوم و چهارم خود موفق شدند ايران را از پيش رو بردارند.

از تيم روسيه که در المپيک لندن حضور داشت، مينگيان سمنوف، زائور کورماگومدوف، آلن خوگائف و خاسان باروئف سهمی در برتری روسيه مقابل ايران نداشتند. در ۶۶ کيلو هم آمباکو واچادزه در المپيک لندن سهميه نداشت. همچنين آلکسی ميشين که طالب نعمت پور او را شکست داد، ۳۴ ساله است و در پايان خط دوران قهرمانی. اما مجموع اين عوامل هم باعث نشد که ايران برای چهارمين سال متوالی قهرمان جام جهانی شود.

پيش از شروع مسابقه نهايی، فدراسيون جهانی کشتی از حميد سوريان دارنده شش مدال طلای جهان و المپيک، اميد نوروزی قهرمان جهان و المپيک و قاسم رضايی قهرمان المپيک و تجليل کرد. در اين مراسم ژابا هگه‌دوش نماينده فيلا از مجارستان و کيم رئيس کميته داوران فيلا، نشان طلای فدراسيون جهانی را به حميد سوريان و نشان نقره را به اميد نوروزی و قاسم رضايی اهدا کردند.

شرح کشتی‌های برگزار شده مسابقه نهايی کشتی فرنگی جام جهانی ۲۰۱۳ تهران در ادامه آمده است.

روسيه ۵ ايران ۲

۵۵ کيلوگرم: محسن حاجی پور ۱ بخان مانکيف ۳

مانکيف در وقت اول نتوانست فنی اجرا کند و بازنده شد. در تايم دوم حاجی‌پور در کلينچ فن نزد تا کار به وقت سوم بکشد. در تايم سوم حريف روسی پای حاجی پور را از تشک بيرون برد و يک امتياز عقب افتاد. اعتراض بی‌مورد مربيان هم يک امتياز ديگر به کشتی‌گير روس داد تا نماينده ايران شانسی برای جبران دو امتياز نداشته باشد.

۶۰ کيلوگرم: عبدالمحمد پاپی ۲ ايوان کويلاکوف ۵

کويلاکوف در کلينچ، پاپی را از زمين جدا کرد و از بالا به پل زد تا ۳-۰ برنده شود. در وقت دوم پاپی در بيرون تشک، سالتوی ناقصی اجرا کرد و يک امتياز گرفت. اعتراض بی‌حاصل مربيان روسی، مطابق قوانين، يک امتياز ديگر به پاپی تقديم کرد.

در کلينچ تايم سوم، کشتی‌گير روس بارنداز يک امتيازی زد تا دومين برد را نصيب روسيه کند. يک اعتراض بی‌مورد ديگر از کادر فنی در شش ثانيه به پايان مسابقه، امتياز ديگری به کشتی‌گير روسی داد.

۶۶ کيلوگرم: افشين بيابانگرد ۱ آدام کوراک ۵

کشتی‌گير روس بيابانگرد را خاک کرد و با سالتو بارانداز، وقت اول را ۴-۰ برد. در تايم دوم داوران به خاطر اين که بيابانگرد با سر به حريفش ضربه زد، يک امتياز جريمه‌اش کردند اما با اعتراض مربيان و بازبينی فيلم رای برگشت و کشتی ۰-۰ شد. در کلينچ، بيابانگرد با اجرای فيتوی ناقص، امتياز حساسی دشت کرد تا کار به وقت سوم بکشد. جايی که بيابانگرد از نفس کم آورده بود، ناگزير خاک شد و باخت.

۷۴ کيلوگرم: فرشاد عليزاده ۱ رومن ولاسوف ۸

عليزاده در وقت اول، قهرمان المپيک لندن را خاک کرد اما در ادامه به بيرون تشک رفت و وقت اول ۱-۱ به نفع روسيه تمام شد. در وقت دوم ولاسوف با يک پيچ کمر و باراندازهای پياپی که آه از نهاد تماشاگران برآورد، ۷ بر صفر پيروز شد تا تيم روسيه با رسيدن به چهارمين پيروزی، قهرمان شود.

۸۴ کيلوگرم: طالب نعمت پور ۲ الکسی ميشين ۰

نعمت‌پور در هر تايم يک امتياز گرفت و مسابقه را برد اما اين پيروزی تاثيری در نتيجه تيمی نداشت. ميشين، مسن‌ترين فرنگی کار حاضر در اين دوره از رقابت هاست.

۹۶ کيلوگرم: داود گيل نيرنگ ۴ نيکيتا ملنيکوف ۸

گيل نيرنگ در حالی که يک امتياز از دست داده بود، به آب و آتش زد و با بيرون بردن حريف وقت اول را ۱-۱ برد. در تايم دوم ملی پوش ايران حريف را به پل زد و سه امتياز گرفت اما ملنيکوف بلافاصله با خاک کردن و دو بارنداز برق آسا ۵-۳ جلو افتاد تا کشتی به وقت سوم بکشد. در تايم سوم گيل نيرنگ نتوانست فن اجرا کند که مربيان با اعتراض بی‌مورد، تنها وقت تلف کردند و گيل نيرنگ ۲-۰ مغلوب شد.

۱۲۰ کيلوگرم: بشير باباجانزاده ۳ شاهرودی ايوب اوف ۰

باباجان‌زاده با اين که تيم ايران فينال را باخته بود، با روحيه روی تشک آمد و وقت اول را ۱-۰ برد. بشير در کلينچ وقت دوم با قدرت حريفش را بارانداز کرد و مقابل نفر سوم روسيه پيروز شد. ايران پيش از اين مسابقه، چهار پيروزی مقابل تيم‌های ترکيه، قزاقستان، آذربايجان و مجارستان کسب کرده بود.
XS
SM
MD
LG