لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

الکسی ناوالنی با وعده پيروزی در انتخابات شهرداری به مسکو بازگشت


«الکسی ناوالنی» از مخالفان سياسی سرشناس حکومت روسيه پس از آزادی به قيد ضمانت به مسکو بازگشته است. وی به جرم اختلاس به پنج سال زندان محکوم شده ولی مقامات دادستانی تا زمان برگزاری دادگاه تجديد نظر وی را آزاد کرده اند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی، آقای ناوالنی در سخنرانی کوتاهی خطاب به گروهی از هوادارانش که برای استقبال از وی در ايستگاه قطار مسکو گردآمده بودند ضمن تشکر از آنها گفت که به خاطر همين حمايت ها دادستانی شهر «کيروف» با آزادی وی موافقت کرده و اکنون وی می تواند در کارزار انتخاباتی شهرداری مسکو شرکت کند.

وی گفت که آزادی وی نشانه ای از افزايش قدرت مردم در روسيه است و افزود: «ما يک نيروی عظيم و قدرتمند هستيم و من خوشحالم که شما به نيروی عظيم خود پی برده ايد.»

«الکسی ناوالنی» که فعاليت خود را با راه اندازی يک وب لاگ افشاگر برای برملا کردن فساد مالی و اداری در سطوح عالی مقامات روسيه آغاز کرده اکنون به يکی از چهره های سرشناس مخالف دولت بدل شده است.

وی در بخش ديگری از سخنان خود در روز دوشنبه گفت که حکومت نيز به مرور به قدرت مردم پی برده و اين باعث شده که احساس خطر کند.

آقای ناوالنی افزود: «در جريان دادگاه دست های مقامات دولتی می لرزيد. آنها می لرزيدند چون قدرت در جلسه دادگاه نيست. قدرت واقعی اينجاست، قدرت واقعی اين جمعيت است . ما قدرت واقعی هستيم.»

وی ضمن اشاره به کارزار انتخاباتی شهرداری مسکو تاکيد کرد که مبارزات و فشارهايی که باعث شد وی هر چند به طور موقت از زندان آزاد شود بايد ادامه يابد تا زمانی که همه زندانيان سياسی در کشور آزاد شوند.

هنوزهم ۲۷ نفر از افرادی که در جريان تظاهرات در روز ششم ماه مه ۲۰۱۲ در اعتراض به بازگشت ولاديمير پوتين به مقام رياست جمهوری برگزار شد در زندان هستند. به اين فهرست بايد گروه ديگری از دگرانديشان و ناراضيان سيايس را افزود که برخی از آنها سال هاست در زندان هستند.

ازجمله جنجالی ترين موارد از زندانيان سياسی می توان به دو عضو گروه موسيقی «پوسی رايوت» اشاره کرد که در سال ۲۰۱۲ به جرم «آشوبگری با تبليغ تنفر دينی» به خاطر اجرای يک ترانه در فضای يک کليسا در اعتراض به ولاديمير پوتين به زندان افتادند.

ميخائيل خودروفسکی سرمايه دار نفتی سابق ومديرعامل شرکت «يوکوس» پس از ورود به فعاليت های سياسی در سال ۲۰۰۳ به زندان افتاد و تا سال ۲۰۱۷ در زندان خواهد ماند. شريک تجاری وی به نام « پلاتون لبدوف» نيز به سيزده سال زندان محکوم شده است.

«الکسی ناوالنی» در پايان سخنرانی خود برای هوادارانش در ايستگاه قطار مسکو گفت که انتخابات شهرداری مسکو يک مبارزه دشوار است و بايد با تمام انرژی در آن شرکت کرد. وی افزود:« ما با هدف پيروزی در اين انتخابات شرکت می کنيم.»
XS
SM
MD
LG