لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

برگزاری جلسه مجمع موسس «شورای ملی ایران» در پاریس


National Council of Iran
National Council of Iran
گزارش ها حاکی است که مجمع موسس «شورای ملی ایران»، جلساتی در روزهای هفتم و هشتم اردیبهشت ماه در پاریس برگزار کرده است. شرکت کنندگان در این نشست مرحله بعدی پس از انتخابات را بررسی کرده اند.

طبق اطلاعات مطرح شده در وبسایت و صفحه فیس بوک این مجمع، نزدیک به بیست هزار رای برای انتخابات داده شده و اسامی پانصد تن هم در این انتخابات به عنوان نامزد و با نتیجه آرا اعلام شده است. در این میان رضا پهلوی، فرزند شاه سابق ایران بیشترین آرا را به خود اختصاص داده است.

در همین حال گزارش ها حاکی است در دومین روز از این نشست، مجمع مؤسس «شورای ملی ايران» رضا پهلوی را به عنوان سخنگوی این مجمع معرفی کرد .

رضا پهلوی نیز در این نشست تاکید کرده است که «تمام تلاش خود را برای جلب توجه جامعه بين المللی به مبارزه آزادی خواهی در ايران و برای تحقق شرايطی که بتوان در آن انتخابات کاملا آزاد برگذار کرد، به کار خواهد گرفت .»

خبرگزاری رویترز دیماه سال گذشته گزارش داده بود، گروهی از مخالفان نظام حاکم بر ایران اعلام کردند که تا ماه مارس (فروردين ماه) با هدف «ارائه جايگزينی قابل قبول» برای حکومت کنونی، يک «شورای ملی» با شرکت مجموعه ای از گروه های درون کشور را تأسيس می کنند.

کنگره دموکراسی خواهان سبز ايران (آی جی دی سی) که در آوريل ۲۰۱۰ اعلام موجوديت کرده، پیشتر گفته بود، این گروه سال گذشته در تلاش بوده تا گروه های متفاوتی از نيروهای سياسی ايرانی، از جمهوريخواه و مشروطه خواه تا گروه های قومی از قبيل آذری ها، بلوچ ها و عرب ها را در اين نهاد گردهم آورد.

رضا پيرزاده، مدير کنگره دموکراسی خواهان سبز ايران و نفر دوم پس از رضا پهلوی در انتخابات این شورا نیز گفته بود، «بعد از نا آرامی های سال ۲۰۰۹، بسياری از تابوها درهم شکست و گفت و گو ميان اعضای مختلف اپوزيسيون آسان تر شد.» اين تشکل که از يک روی کار آمدن «دموکراسی سکولار» در ايران حمايت می کند در پاريس مستقر بوده و از پايتخت فرانسه فعاليت هايش را پی گيری می کند.

صفحه فیس بوک این گروه در حال حاضر بیش از بیست و سه هزار تن عضو دارد و اخبار مربوط به این شورا در آن منتشر می شود.

آقای پيرزاده گفته بود، «نظر ما اين است که يک آشتی ملی واقعی، شبيه آنچه نلسون ماندلا انجام داد، در کشور برقرار شود.» وی در ادامه می افزايد، «راه حل ايران نه از طريق زور قابل حصول است و نه از طريق انتقام، که در غير اين صورت ممکن است ضربه وحشتناکی به ايران و کُل منطقه وارد شود.»

وی تأکيد کرده بود که شورای پيشنهادی بايد نخست مشروعيت خود را از گروه های داخل کشور کسب کند: «ما در حال بنا نهادن پايه و اساس کار و تعامل با اين اشخاص برای ارائه منشور سياسی مورد نياز [اين شورا] هستيم و نظر آنهاست که بيش و پيش از هر چيزی اهميت دارد. برای اين مقصود بسيار ضروری است که آنچه از ايران بيرون می آيد را دنبال کنيم.»

رضا پيرزاده با اشاره به وضعيت اقتصادی کشور زير فشار تحريم ها گفته بود، «اين تحريم ها واقعاً به رژيم ضربه زده و البته بر روی مردم هم تأثير داشته اند، اطمينان عمومی به پول ملی از بين رفته و همين امر موجب تضعيف مردم شده است. اما [افزون بر اين، تحريم ها] رژيم را نيز به حالت فلج در می آورد.»

در صفحه فیس بوک این گروه اعلام شده که جلسه با تدابیر شدید امنیتی برگزار شده اما جزییات بیشتری در مورد آن منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG