لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

«برنامه ویژه» وزارت کشور ایران برای طرح عفاف و حجاب


فصل گرما باز هم از راه رسيد و مردم به ويژه زنان به دليل پوشش اجباری در ايران می‌خواهند، با آزادی بيشتری لباس بپوشند. پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و با توجه به شعار‌های انتخاباتی او اميد می‌رفت که در زمينه حجاب، با تساهل بيشتری رفتار شود.

حسن روحانی، ریيس جمهوری ايران، پاييز سال گذشته در بين کارکنان نيروی انتطامی به صراحت گفت که «در مسئله حجاب، بايد آخرين مرحله، تذکر پليس باشد و پليس قيم مردم نيست.»
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:27 0:00
لینک مستقیم

اين در حالی‌ است که به تازگی حسينعلی اميری، سخنگوی وزارت کشور ايران، از برنامه اين وزارتخانه و پليس برای برخورد با پوشش برخی شهروندان خبر داده است.

سخنگوی وزارت کشور در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفته که «مردم موازين شرعی و هنجارهای جامعه را رعايت می‌کنند اما وزارت کشور برای عده قليلی که ممکن است چارچوب‌ها و هنجارهای جامعه را رعايت نکنند، برنامه‌ ويژه‌ای دارد.»

به گفته حسینعلی امیری، وزارت کشور با همکاری نيروی انتظامی برنامه‌هايی برای اجرايی کردن طرح عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر دارد.

مهرداد درويش پور جامعه شناس مقيم سوئد، در گفت وگو با راديو فردا درباره استمرار طرح‌های مختلف برای مقابله با موضوع «بد حجابی در ايران» می گويد که اين پوشش آزادانه‌تر زنان ايرانی در فصل گرما، همواره چالش بزرگی برای اقتدار مذهبی در ايران است. به گفته او با توجه به همين موضوع نمی‌توان انتظار داشت که به‌رغم وعده‌های حسن روحانی، تغيير شگرفی در برخورد با مسئله حجاب در ايران رخ دهد.

اجرای طرح «عفاف و حجاب» که در بين شهروندان ايرانی با نام «گشت ارشاد» شناخته می‌شود، پيش از اين بر‌عهده ۲۶ وزارتخانه و سازمان بود، و نيروی انتظامی مهم‌ترين مجری آن به شمار می‌رفت اما با استقرار دولت حسن روحانی، اجرای اين طرح به وزارت کشور واگذار شد.

در چند سال گذشته انتقادهای بسياری درباره شيوه برخورد با افرادی که از سوی مسولان در ايران بدحجاب ياد می‌شوند، مطرح شده است.

در همين حال مسعود جعفری نسب، فرمانده نيروی انتظامی استان مازندران نيز به تازگی با اشاره به آغاز طرحی موسوم به طرح «دريا» که گويا قرار است از خرداد ماه اجرا شود، از برخورد پليس با زنان به گفته او بد حجاب در جريان اجرای اين طرح خبر داده است.

فرمانده نيروی انتظامی مازندران به خبرگزاری تسنيم، گفته که پليس در اين طرح با بدپوششان و بد حجابان برخورد می‌کند و برای اجرای اين طرح مقدمات لازم فراهم است. وی تاکيد کرد که سياست‌های اجرای طرح دريا در معاونت اجتماعی وزارت کشور تدوين می‌شود.

با آغاز فصل گرما در ايران، پوشش شهروندان به ويژه زنان و دختران خبرساز است و نيروی انتظامی با عنوان «حفظ عفاف اسلامی» به برخورد با افرادی که «بدپوشش» می‌‌خواند می‌پردازد.
  • 16x9 Image

    بنیامین صدر

    بنیامین صدر از سال ۱۳۸۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در روزنامه‌های مختلف ایران آغاز کرد. او از سال ۱۳۹۲ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا علاوه بر تهیه و اجرای برنامه‌های رادیویی، تهیه‌کننده و مجری برنامه تلویزیونی فرداگرام نیز بوده است.

XS
SM
MD
LG