لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

ساعت چنده؟ ۲۴ ميليون دلار


ساعت سفارشی هنری گریوز
ساعت سفارشی هنری گریوز

يک ساعت طلای جيبی ساخت «پاتک فيليپ» روز ۱۱ آبان در یک حراجی در ژنو به بهای ۲۴ ميليون دلار (۲۳.۲ فرانک سوئيس) به فروش رفت.

حراجی ساتبی، برگزارکننده این مزايده، گفت اين ساعت رکورد فروش گران‌ترين ساعت در پانزده سال پيش را که آن هم ساخت «پاتک فيليپ» بود، شکسته است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين گران‌ترين و ظریف‌ترين ساعت دنيا در دهه سی ميلادی به سفارش «هنری گريوز» بانکدار نيويورکی ساخته شد. هنری گريوز در رقابت با ساعت جيبی ساخت جيمز پکارد، کارخانه اتومبيل‌سازی آمريکايی، ساخت اين ساعت را به «پاتک فيليپ» سازنده ساعت‌های تجملی و لوکس سفارش داده بود.

حراج ساتبی بهای پيش‌فروش اين ساعت را ۱۵ ميليون فرانک سوئيس ارزيابی کرده بود. خريدار و فروشنده که خواستند نام‌شان فاش نشود هر دو در اين رقابت ۱۵ دقيقه‌ای و پرهيجان که در هتلی در ژنو برگزار شد حضور داشتند.

اين ساعت دارای ويژگی‌های فنی و زمان‌شماری بسياری است، از جمله دارای دو صفحه، يک تقويم دائمی، تغييرات کره ماه و زمان‌سنجی است که دو رويداد را همزمان را ثبت می‌کند. همچنين ضربه‌های ساعت وست مينستر لندن و نشانگر زمان طلوع و غروب خورشيد در آسمان «سنترال پارک» نيويورک از خانه هنری گريوز در خيابان پنجم در منهتن نيز در اين ساعت تعبيه شده است.

اين ساعت که آخرين بار سال ۱۹۶۹ کوک شده و هنوز با دقت کار می‌کند در ۵۶ سال گذشته عنوان ظریف‌ترین و پيچيده‌ترين ساعت دنيا را در اختيار داشته است. موسسه ساتبی در بيانيه‌ای گفت کارشناسان فقط با استفاده از فناوری های کامپيوتری توانسته اند از نظر فنی از اين ساعت پيشی بگيرند.

در اين بيانيه گفته شده است که «ساعت «فوق پيچيده» هنری گريوز موقعيت ممتاز خود را به عنوان باارزش‌ترين گاه‌شمار در تاريخ مزايده ها تثبيت کرد و با فروش به قيمتی نزديک به ۲۴ ميليون دلار رکورد قبلی ساعت‌های گران‌قيمت را که حدود ۱۱ ميليون دلار بود و در سال ۱۹۹۹ فروخته شد، شکسته است.»

اين ساعت پس از سه سال تحقيق و پنج سال مراحل توليد سرانجام در ژانويه سال ۱۹۳۳ به هنری گريوز تحويل داده شد.

تيم بورن مسئول قسمت ساعت های نفيس در موسسه حراج ساتبی گفت: «نتيجه‌ای که امروز در اين حراج به‌ دست آمد، ستاره بودن ساعت فوق پيچيده هنری گريوز را تاييد می‌کند. اين شاهکاری است که از مرزهای علم زمان‌شماری فراتر رفته و جای خود را در ميان بزرگ‌ترين آثار هنری دنيا باز کرده است.»

شرکت ساعت‌سازی سوئيسی «پاتک فيليپ» ۱۷۵ سال پيش تاسيس شد و يکی از نام‌های معتبر در صنعت ساعت های لوکس و پيچيده دنياست.

XS
SM
MD
LG