لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۶

وزير دفاع سوريه برای گفت‌وگو درباره «مبارزه با تروريسم» به ایران رفت


فهد جاسم آل فریج، وزیر دفاع سوریه همراه با یک هیات نظامی به تهران سفر کرده است که گفته می‌شود هدف از آن، «گفت‌وگو برای مبارزه با تروریسم» است.

به گزارش سانا، خبرگزاری دولتی سوريه، وزير دفاع و معاون فرمانده نيروهای مسلح این کشور با حسين دهقان همتای ايرانی خود و گروهی ديگر از فرماندهان نظامی ایران ديدار کرده است.

سفر دو روزه وزير دفاع سوريه به تهران همزمان با تشديد حملات و فشار گروه‌های شبه‌نظامی به ارتش سوريه انجام می‌شود. در جریان درگیری‌های روزهای گذشته، نيروهای دولتی بخش‌هایی از مواضع خود را در لاذقيه از دست داده‌اند که يکی از مناطق مهم تحت کنترل و هوادار نظام حاکم فعلی در سوريه است.

خبرگزاری سانا در گزارش خود از جریان سفر وزیر دفاع سوریه به ایران نوشته است: «هدف اين سفر تقويت همکاری نيروهای مسلح دو کشور به خصوص در مقابله با تروريسم و ساير چالش‌های مشترک برای دو کشور است».

خبرگزاری رويترز گزارش داده که روز دوشنبه ائتلافی از شورشيان اسلامگرا از جمله جبهه النصره که به القاعده وابسته است، يک پايگاه نظامی دولت در استان ادلب واقع در شمال غربی سوريه را تصرف کردند. چند روز پیش هم يک شهر استراتژيک را در اين منطقه تصرف کرده بودند.

شورشيان پس از تصرف مرکز استان ادلب در ماه گذشته، اکنون می‌کوشند نيروهای دولتی را از سراسر اين منطقه بيرون برانند.

از زمان آغاز جنگ داخلی سوريه در سال ۲۰۱۱ حکومت ايران که از متحدان قديمی سوريه است، به اشکال مختلف از جمله مشاوره نظامی و اعطای اعتبار مالی از دولت بشار اسد در برابر شورشيان حمايت کرده است.

اما به گزارش خبرگزاری فرانسه بشار اسد در يکی از مصاحبه‌های اخير خود شرکت نيروهای مسلح ايران در جنگ سوريه را تکذيب کرد.

بشار اسد هفته پيش در مصاحبه‌ای با شبکه دو تلویزيون فرانسه گفت: «ما حزب‌الله (لبنان) را به سوريه دعوت کرده‌ايم ولی ايرانی‌ها را دعوت نکرده‌ايم. آنها (ایران) در سوريه نيستند و نيرويی به اين‌جا اعزام نکرده‌اند».

بشار اسد افزود: «ما با ايران بيش از سه دهه روابط دائمی داريم. فرماندهان و مقامات نظامی بين دو کشور رفت و آمد دارند و گفت‌وگو می‌کنند. اين نوع همکاری بين سوريه و ايران از مدت‌ها پيش وجود داشته‌ است».

XS
SM
MD
LG