لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

دردسرهای یک نهاد مدنی در فیس بوک


اکبر عطری و مریم معمار صادقی، بنیانگذاران موسسه «توانا»، روز سه شنبه با انتشار نامه‌ای در روزنامه «وال استریت جورنال» به مارک زاکربرگ نوشته اند «گویا جمهوری اسلامی متوجه شده چگونه از شبکه های اجتماعی برای ساکت کردن منتقدانش استفاده کند.»

«توانا» که هدف خود را «ترویج مدیریت مدنی و نقش شهروندی فعال از طریق آموزش مدنی» می خواند، مقرش در آمریکاست و با نهادهایی از جمله «خانه آزادی» همکاری می کند.

در تیتر نامه «توانا» آمده است «لطفا نگذارید جمهوری اسلامی ما را بازیچه قرار دهد.»

در این نامه که روز چهارم آذرماه در روزنامه «وال‌استریت جورنال» منتشر شده، آمده که صفحه فیس‌بوک «توانا» هفته گذشته پیامی دریافت کرده که می‌گوید عکسی از زنی با بیکینی منتشر کرده و چون این کار مخالف مقررات فیس‌بوک بوده، در صورت تکرار صفحه مسدود خواهد شد.

این نامه در توضیح می‌گوید عکس مزبور از یک ورزشکار لبنانی به نام خانم «جکی شمعون» بوده که حدود یک سال پیش در این گروه منتشر شده است. دلیل انتشار آن هم این بوده که این اسکی‌باز در عکس‌های یک سالشمار حضور پیدا کرده و مخالفانش به او به دلیل «نداشتن اخلاق سالم» انتقاد کرده بودند.

این نامه می‌گوید صفحه فیس‌بوک توانا هم در حمایت از حقوق فردی این ورزشکار، عکس را هم‌خوان (شیر) کرده و از او حمایت کرده است.

عملکرد فیس‌بوک در کنترل محتوا به شکلی است که اگر تعداد مشخصی از یک پست گزارش دریافت شود، با برچسب «مغایر با اساسنامه فیس‌بوک» پست به حال تعلیق درآمده و به کاربر پیام اخطار فرستاده می‌شود.

حمله‌هایی این چنین سازمان‌یافته علیه گروه‌ها یا اشخاص در فیس‌بوک از سوی نظام‌های حاکم چون چین، روسیه و ایران دیده شده است. همچنین اسامی مشابه یا صفحاتی با یک نام تشکیل شده تا باعث گسترش اطلاعات نادرست در مورد گروه‌ها یا اشخاص شود.

برخی از رسانه های فارسی زبان خارج از ایران مانند رادیو فردا با حملاتی در فیس بوک روبرو شدند و صفحاتی مشابه آن‌ها با همان لوگو تشکیل می‌شود تا باعث خدشه وارد کردن به گردش اطلاعات درست باشد. صفحاتی نیز در فیس بوک به انتشار اخبار جعلی در مورد کارکنان این رسانه ها راه اندازی شده است.

در این نامه از فیس‌بوک خواسته شده با تمام منابعی که در دست دارد، روی این مشکل پیچیده سرمایه‌گذاری کرده و راهی پیدا کند که سرکوبگران نتوانند از فیس‌بوک به عنوان عاملی برای اهداف خود سو‌ءاستفاده کنند.

XS
SM
MD
LG