لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

راهپيمايی هزاران تن از معترضان در «کی‌يف»


تجمع روز یکشنبه معترضان در کی‌يف
تجمع روز یکشنبه معترضان در کی‌يف
هزاران تن از معترضان در «کی‌يف» پايتخت اوکراين پس از بازگشت ويکتور يانوکوويچ، رييس جمهوری اين کشور از ديدار خصوصی‌اش با ولاديمير پوتين در مسکو به خيابان ها ريخته و راهپيمايی کردند.

به گزارش سرويس اوکراين راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، نزديک به ۵۰ هزار تن از معترضان روز يکشنبه نهم فوريه، ۲۰ بهمن ماه، در کی‌يف تجمع کردند. سران اپوزيسيون خواستار اصلاح قانون اساسی و محدود کردن اختيارات رياست جمهوری شدند.

«ويتالی کليچکو» از سران معترضان در سخنرانی خود اعلام کرد اگر مردم نخواهند تحت اين دستورها و قوانين زندگی کنند، تنها راهش اين است که قدرت را عوض کرده و بر رييس جمهوری فشار بياورند.

يکی از معترضان اوکراینی به خبرگزاری رويترز گفت: «به واقع فکر نمی کنم راه صلح آميزی برای اين اعتراض ها وجود داشته باشد چرا که مدت زيادی است معترضان از راه های صلح آميز مخالفت خود را اعلام می کنند ولی رييس جمهوری اوکراين هيچ توجهی به آن ها نمی کند.»

ويکتور يانوکوويچ در حالی در اقامتگاه خصوصی ولاديمير پوتين، در سوچی در روسيه با او ديدار کرد که در اوکراين، معترضان فشارهای خود را بيشتر کرده و خواستار اصلاح قانون اساسی هستند.

هيچ يک از مقامات رسمی دولت روسيه و اوکراين در مورد جزييات گفت وگوی ميان ويکتور يانوکوويچ و ولاديمير پوتين، خبری منتشر نکرده اند. يک سخنگوی رييس جمهوری اوکراين گفته اين ملاقات، يک ديدار رسمی دوطرفه نبوده است.

گزارش ها حاکی است ويکتور يانوکوويچ در مورد کمک مالی ۱۵ ميليارد دلاری روسيه اين ملاقات را صورت داده است. اين در حالی است که روسيه، اعطای کمک مالی را تا زمان تشکيل دولت جديد در اوکراين، به تعويق انداخته است.

اعتراض مردمی در اوکراين روز يکشنبه در حالی برگزار شد که مقامات امنيتی اين کشور در مورد بروز خطر تروريسم در اين کشور هشدار داده اند. دولت اوکراين تدابير امنيتی در فرودگاه های بين المللی، ايستگاه های قطار و اتوبوس را افزايش داده است.

دولت اوکراين همچنين هشدار داده تجمع و اشغال ساختمان های دولتی، به مثابه «اقدام تروريستی» تلقی خواهد شد.

همچنين روز يکشنبه نزديک به ۲۰ تن از فعالان اوکراينی، حمايت خود را در ميدان استقلال شهر کی‌يف از شبکه تلويزيونی مستقل روسيه به نام «دوژد تی‌ وی» نشان دادند. اين شبکه تلويزيونی مستقل با خطر تعطيلی روبرو است.
XS
SM
MD
LG