لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

نگرانی از وضعیت خزعلی، نوری و مرادی در پی اعتصاب غذای طولانی


مهدی خزعلی، کسری نوری و صالح مرادی، سه زندانی سیاسی هستند که بیش از سه ماه است در اعتصاب غذا به سر می‌برند و به گفته خانواده‌های آنها، پیگیری برای بهبود وضعیت آن‌ها به جایی نرسیده است.

کسری نوری و صالح مرادی به دلیل اعتراض به انتقال هفت تن از وکلای زندانی دراویش از بند ۳۵۰ به ۲۰۹ زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زده‌اند و خواهان برگرداندن وکلای دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور به بند عمومی زندان اوین هستند. نوری و مرادی در زندان عادل آباد شیراز هستند.


مهدی خزعلی هم دور جدید اعتصاب غذای خود را از یکشنبه ۱۰ دی ماه ۹۱ آغاز کرده است و در «اعتصاب غذای‌ تر» است.

صالح خزعلی، فرزند مهدی خزعلی پیشتر به سایت کلمه گفته بود پدرش خواهان آزادی خود است و گفته چون بازداشت مجدد وی غیرقانونی است، دست به اعتصاب غذا زده است.

مهدی خزعلی، وبلاگ‌نویس و فرزند آیت‌الله علی خزعلی، از اعضای مجلس خبرگان، پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ در پی انتشار مطالب انتقادی در وبلاگش در چند دور بازداشت شده است.

همسر صالح مرادی در گزارشی که روز دوشنبه ۱۹ فروردین ماه در سایت کلمه منتشر شده گفته است: «با دادستان کل استان فارس ملاقات کرديم و وقتی مشکلات عزيزان خود و اينکه جانشان در خطر است را برای ايشان گفتيم، تنها پاسخ دادند که در حد او نيست که به مقامات تهران ارجاع دهد.»

وی گفته است: «ما تهران هم رفتیم اما آنجا هم کسی جواب ما را نمی‌دهد. ما به عنوان شهروند این کشور به چه کسی باید مراجعه کنیم و این مشکلات را مطرح کنیم؟»

این گزارش حاکی است مادر کسری نوری نیز با اشاره به وضعیت خطرناک فرزندش گفته است: «پیگیری‌های ما که به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است، از جامعه پزشکی می‌خواهیم این شرایط خطرناک را برای مسئولان تشریح کنند تا شاید درک کنند که جان این‌ها در خطر است. از جوامع بین المللی و نهادهای حقوق بشر هم می‌خواهیم صدای ما به گوش همه برسانند.»

«با رسانه‌ها گفت‌و‌گو نکنید»

همسر صالح مرادی همچنین گفته است: «فقط به ما تکرار می‌کنند که مصاحبه و خبررسانی نکنید. پیش هر مسئولی که می‌رویم می‌گویند شما اشتباه می‌کنید که مصاحبه می‌کنید. تهدید می‌کنند که اگر از شرایط آنها حرف بزنیم ملاقات‌ها را هم قطع می‌کنند و آن‌ها را به زندان اوین منتقل می‌کنند.»

وی افزوده است: «همسرم و آقای کسری نوری زمانی‌که در اعتصاب خشک بودند چند بار بی‌هوش شدند و آنها را بهداری منتقل کردند. بعد وقتی که خانواده‌های وکلای دروایش و بیست و دو تن از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ از آنها درخواست کردند اعتصاب خود را بشکنند آقایان مرادی و نوری هم به احترام آنها اعتصاب غذای خشک را شکاندند و اعتصاب‌ تر را آغاز کردند.»
XS
SM
MD
LG