لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

تحلیل سه سناتور آمریکایی از مذاکرات هسته ای


صحنه ای از مذاکرت اخیر پنج به علاوه یک با ایران در بغداد
صحنه ای از مذاکرت اخیر پنج به علاوه یک با ایران در بغداد
جان مک کین و لیندسی گراهام، سناتورهای جمهوری خواه و جوزف لیبرمن سناتور مستقل، در تحلیلی مشترک که روز چهارشنبه در بخش دیدگاه های روزنامه وال استریت جورنال منتشر شده، هشدار می دهند که دولت آمریکا در دور جاری مذاکرات هسته ای با ایران باید هوشیارانه عمل کرده و به خاطر داشته باشد که در موارد قبلی بنای اعتماد متقابل باعث نشد که ایران فعالیت های هسته ای نظامی خود را کاملا تعطیل کند.

سناتورهای یاد شده یادآوری می کنند که پس از سفر رییس آژانس بین المللی انرژی هسته ای به تهران و امضا توافقی بین این نهاد با مقامات ایرانی امیدواری به موفقیت دور اخیر مذاکرات هسته ای با ایران افزایش یافته است. آنها تاکید می کنند که در عین امیدواری و رویکرد مثبت به این مذاکرات، باید به خاطر داشت که یک توافق درست باید تضمین کننده این اصل باشد که تمام فعالیت های هسته ای و مشکوک ایران مورد شناسایی و بازرسی قرار گرفته و از برخورداری ایران از امکانات و فعالیت های مربوط به تولید سلاح هسته ای جلوگیری کند.

در این مطلب آمده است: «سوابق حکومت ایران در پنهانکاری و بی توجهی به معاهدات و توافقات بین المللی نشان می دهد که با هوشیاری کامل باید از تکرار سناریوهایی نظیر مذاکرات قبلی پرهیز کرده و مطمئن شد که ایران با حسن نیت کامل وارد این مذاکرات شده است. باید توجه داشت که تلاش ایران برای افزایش توانایی های هسته ای آن کشور بخشی از سیاستهای راهبردی آن حکومت برای افزایش نفوذ خود در منطقه است که وجود دیگر آن را می توان در حمایت از حزب الله لبنان و رژیم سوریه ، همکاری با طالبان و تهدید کشورهای عربی منطقه و اسرائیل به خوبی دید.»

جان مک کین، لیندسی گراهام و جوزف لیبرمن در ادامه تحلیل خود می نویسند: «بازگشت ایران به میز مذاکرات محصول تحریم های پردامنه اخیر است. اما اگر تجارب قبلی در مذاکرات هسته ای را به یاد بیاوریم خواهیم دید که حکومت ایران همواره از مذاکرات برا ی خریدن زمان، ایجاد شکاف در جامعه بین المللی و کاستن از فشارهای اقتصادی بر آن کشور استفاده کرده است. بنابراین دولت آمریکا در هماهنگی با موتلفان خود باید تاکید کند تا زمانی که تمام جنبه های مشکوک فعالیت های هسته ای ایران روشن نشده، این تحریم ها و مجازات ها ادامه خواهند یافت.»

در این راستا علاوه بر موضوع قطع غنی سازی بیست درصد و یا توقف فعالیت تاسیسات فردو باید تمام فعالیت های کمتر شناخته شده ایران در سال های گذشته را نیز جزو شروط یک توافق تعیین کرد. فراموش نکنیم که آغاز فعالیت در فردو و یا غنی سازی بیست درصدی در دو سال اخیر روی داده ولی جمهوری اسلامی ایران از سالها قبل مشغول پیشبرد فعالیت هایی بوده که به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی و سایر مراکز تخصصی و اطلاعاتی ممکن است جنبه های نظامی داشته باشند. در عین حال هیچ مدرک مستندی در دست نیست که ایران تمام این فعالیت های پنهانی و مشکوک خود را متوقف کرده باشد.

این سه سناتور آمریکایی در ادامه تحلیل خود شروط پیشنهادی خود برای کسب این توافق با ایران را اعلام کرده و تاکید می کنند که حکومت ایران باید این شروط را به سرعت به اجرا بگذارد:

  • «همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی. این همکاری نباید صرفا جنبه وعده و وعید داشته باشد که در عمل باید به تمام سئوالات آژانس و تمام شروط این نهاد برای شناخت کامل از برنامه های هسته ای ایران پاسخ داده شود.
  • «الزام به یک توافق جدید با آژانس براساس پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاحه های هسته ای که به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهد دامنه بازرسی های خود را گسترش دهد و از احتمال پنهانکاری و دروغگویی در آینده جلوگیر کند.»
  • «اجرای کامل تمامی قطعنامه های سازمان ملل که از ایران خواسته بود تمام فعالیت های غنی سازی و تاسیسات آب سنگین خود را متوقف کند.»
سناتورهای یاد شده تاکید می کنند که رسیدن به یک توافق دیپلماتیک با ایران فقط در صورتی میسر است که رهبران آن کشور خواهان آن باشند. ولی در مسیر رسیدن به یک چنین هدفی نباید به ایران اجازه داد که یک بار دیگر آمریکا و غرب را به تکرار روند « اعتماد سازی » مجبور کند. تجربه گذشته نشان داده که چنین مسیری هیچگاه ایران را مجبور نکرد که فعالیت های هسته ای مشکوک خود را متوقف کند. تجربه بیست سال مذاکرات هسته ای با دولت کره شمالی نیز نشان داده که قانع شدن به اقدامات موسوم به « اعتماد سازی » به نتیجه نخواهد رسید.

این سه سناتور آمریکایی نوشته اند: «بهترین شانس ما برای پرهیز از وقوع رویارویی نظامی این است که به ایرانی ها نشان دهم که دریچه اقدامات دیپلماتیک در حال بسته شدن است. در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، آمریکا باید آماده باشد تا اقداماتی را که پرزیدنت اوباما در ماه فوریه تشرحی کرد به سرعت به اجرا بگذارد. رییس جمهور آمریکا در آن زمان هشدار داد :« آمریکا مصمم است از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند و برای رسیدن به این هدف من هیچیک از گزینه های موجود را کنار نمی گذارم.»

دولت آمریکا باید آماده باشد که در صورت لزوم برای جلوگیری از دستیابی ایران به قدرت هسته ای از قدرت نظامی استفاده کند.

در پایان این مطلب آمده است: «مذاکرات هسته ای اخیر یکی از بهترین فرصت های غرب برای حل بحران هسته ای ایران است ولی اگر ایرانی ها ما را فریب دهند و قبل از توقف همه برنامه های هسته ای نظامی در آن کشور ما تحریم و اعمال فشارهای بین المللی را کاهش دهیم، مسلما این فرصت استثنایی از دست خواهد رفت.»
XS
SM
MD
LG