لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

سرمربی پرتغالی تراکتورسازی تبریز برکنار شد


در فاصله دو هفته تا پايان ليگ برتر فوتبال ايران، تونی اوليويرا سرمربی پرتغالی تراکتورسازی برکنار شد. حسن آذرنيا سرپرست تيم، هدايت قرمزپوشان تبريزی را در دو بازی آينده بر عهده خواهد داشت.

تراکتورسازی در هفته‌های اخير نتايج خوبی کسب نکرد. شکست خانگی ۴-۲ مقابل الجيش قطر آخرين رقابتی بود که تونی اولیویرا روی نيمکت تراکتورسازی نشست.

اين تيم که در طول فصل جاری ليگ برتر بارها به صدر جدول رسيده بود، با افت کيفی به رده سوم سقوط کرد و در ليگ قهرمانان آسيا هم در قعر جدول گروهش قرار گرفت.

تونی اوليويرا در حالی اخراج شده که محبوبيت چشمگيری نزد هواداران تيمش داشت. او همواره حرکات منحصر به فردی را کنار زمين انجام می‌داد. تونی اولیویرا معتقد بود بخشی از محبوبيتش در ايران را مرهون سبيل‌هايش است. او درباره هواداران اين باشگاه گفته بود طی ۳۴ سال بازی و مربيگری در تيم‌های مختلف، حتی در بنفيکا هم چنين شور و هيجانی را نديده است.

به تازگی تلويزيون پرتغال برنامه‌ای ۳۰ دقيقه‌ای از زندگی تونی اولیویرا در تبريز به تصوير کشيد و نونو لوژ گزارشگر اين برنامه پای صحبت تبريزی‌ها درباره علت محبوبيت سرمربی سابق بنفيکا نشست.

شعار دسته‌جمعی I love you که هواداران خطاب به تونی سر می‌دادند، از سوژه‌های اصلی اين برنامه بود. جواد کاظميان هم به زبان انگليسی گفت قبلاً با کارلوس کی‌روش و مانوئل ژوزه که پرتغالی هستند کار کرده اما شخصيت تونی را بيشتر می‌پسندد.

محمد نصرتی گفت او مانند پدر است برای بازيکنان. مهدی کريميان نيز مثل نصرتی و کاظميان به زبان انگليسی به تمجيد از سرمربی تيم خود پرداختند. فلاويو لوپز بازيکن پرتغالی تراکتورسازی و دستياران پرتغالی اوليويرا هم از مصاحبه شوندگان مستند تلويزيون پرتغال در تبريز بودند.

آنتونيو اوليويرا در سال ۱۹۷۲ با پيراهن بنفيکا عنوان بازيکن سال پرتغال را کسب کرد. او ۳۳ بازی ملی دارد و آخرين بار در سال ۱۹۷۸ روبروی فرانسه بازی کرد. فصل ۸۸-۱۹۸۷سرمربی بنفيکا شد و در جام باشگاه‌های اروپا به ديدار پايانی راه يافتند اما در ضربات پنالتی مغلوب آيندهوون شدند.

فصل بعد ۲۸مين قهرمانی بنفيکا در ليگ را به دست آورد و جای خود را به اسون گوران اريکسون داد. سال ۱۹۹۲ پس از توميسلاو ايويچ دوباره سرمربی بنفيکا شد و برای سی‌امين بار قهرمان ليگ شدند.

سپس بنفيکا را به مقصد بوردو ترک کرد و با اين باشگاه به مقام قهرمانی جام اينترتوتو رسيد. در فصل ۹۶ سرمربی سويا در لاليگا بود. سال ۱۹۹۹ نيز دستيار کارلوس کی‌روش در تيم ملی امارات شد.

سال ۲۰۰۰ در بازگشت به بنفيکا جايگزين ژوزه مورينيو شد اما فصل ناموفقی را سپری کرد تا برکنار شود. الاهلی مصر، گوانگجو چين، الاتفاق عربستان و الشارجه امارات، تيم‌های بعدی تونی بودند.

در جام جهانی ۲۰۱۰ آناليزور ساحل عاج بود. پس از آن هدايت الاتحاد عربستان را بر عهده گرفت. بيستم خرداد۱۳۹۱ با قرارداد يک ساله سرمربيگری‌ تراکتورسازی را پذيرفت. قراردادی که پنج هفته مانده به انقضاء، از جانب باشگاه فسخ شد.

تونی با کسب پيروزی ۵-۰ در برابر گهر دورود بهترين برد تاريخ باشگاه تراکتورسازی در ليگ برتر را کسب کرد و با برد ۴ بر ۱ مقابل سپاهان، سنگين‌ترين باخت طلايی پوشان را در تاريخ ليگ برتر رقم زد. اولين پيروزی آسيايی تراکتورسازی که مقابل الجزيره امارات رقم خورد نيز با هدايت او بود.

با اخراج تونی اولیویرا، حسن آذرنيا سرپرست بومی تراکتورسازی روز يکشنبه پانزدهم ارديبهشت، هدايت اين تيم را مقابل آلومينيوم هرمزگان برعهده خواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG