لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

واشینگتن‌پست: جیسون رضاییان هیچگاه به اوباما نامه ننوشته است


روزنامه واشینگتن‌پست به خبری که از سوی خبرگزاری مهر منتشر و در آن گفته شده است که جیسون رضاییان با «کاخ سفید در ارتباط و مکاتبه» بوده است واکنش نشان داد و این اتهامات را رد کرد.

به گزارش روز هفتم خرداد خبرگزاری آسوشیتدپرس، «مارتین بارون» مدیر اجرایی واشینگتن‌پست در بیانیه‌ای اعلام کرد جیسون رضاییان «هیچ‌گاه تماس مستقیمی با کاخ سفید نداشته و نامه ای ننوشته است».

خبرگزاری مهر روز ششم خرداد گزارش داد که در جریان جلسه دادگاه غیرعلنی جیسون رضاییان، ترجمه نامه‌ای به زبان فارسی خوانده شد که دادگاه ایران مدعی است خطاب به باراک اوباما نوشته شده و در آن رضاییان می‌گوید: «در ایران، من با کارگران ساده ایرانی و نیز روحانیون بانفوذ در تماس هستم».

مارتین بارون در بیانیه خود گفته است: «ما به طور شفاف و علنی اعلام می‌کنیم که جیسون نه نامه مستقیمی به باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا نوشته و هیچ‌وقت هم در استخدام دولت اوباما نبوده است».

خبرگزاری مهر در گزارش خود نوشته که در جلسه غیرعلنی دادگاه جیسون رضاییان، از او در مورد ارتباط با لارا ستراکیان، خبرنگار ارمنی – آمریکایی پرسیده شده و ادعا شده که لارا ستراکیان این اطلاعات را از این طریق به باراک اوباما منتقل کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از اعلام این خبر، لارا ستراکیان در توئیتی نوشت: «به عنوان خبرنگار، من و جیسون در مورد خاورمیانه با هم حرف می‌زدیم ولی هیچ‌وقت، کاری که خارج از حوزه کار حرفه‌ای خبرنگاری بود، انجام ندادیم».

آمریکا روز پنجم خرداد از «فقدان کامل شفافیت» در محاکمه جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست در تهران انتقاد کرده و از ایران خواسته بود اتهام «پوچ» جاسوسی علیه این خبرنگار را لغو کند.

به گزارش رسانه‌های ایران، جلسه دادگاه جیسون رضاییان حدود سه ساعت طول کشید و اتهاماتی چون جاسوسی به متهم تفهیم شد.

پرونده جیسون رضاییان که از ژوئیه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد، به یک مورد حساس در روابط ایران و آمریکا بدل شده است. او تابعیت ایرانی- آمریکایی دارد اما جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که شهروندی دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و این پرونده یک موضوع کاملا مربوط به امور داخلی ایران است.

یگانه صالحی همسر آقای رضاییان که او نیز روزنامه نگار است و برای یک روزنامه انگلیسی زبان در ابوظبی کار می‌کرد، همراه او بازداشت شد ولی پس از دو ماه و نیم به قید ضمانت آزاد شد.

XS
SM
MD
LG