لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

«همکاری جمهوری آذربایجان و آمریکا برای مقابله با گروه های ترور ایران»


روزنامه واشینگتن پست، روز دوشنبه گزارشی بر اساس گفته های مقامات رسمی آمريکا منتشر کرده که در آن این ادعا مطرح شده که ایران یا حزب الله در توطئه ترور دو مقام سعودی، چند اسرائیلی و آمریکایی در برخی کشورها نقش داشته است.

خاورمیانه نوشته بود که شواهدی حاکی از دست داشتن ایران یا حزب الله در توطئه ترور دو مقام سعودی، چند اسرائیلی و آمریکایی در برخی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان وجود دارد.

اين روزنامه می گويد «متيو برايزا» سفير پيشين آمريکا در جمهوری آذربايجان ماه نوامبر سال گذشته تلگرافی دريافت می کند با اين مضمون که «نقشه ترور چندين مقام آمريکايی کشف شده است، از جمله ديپلماتها و کارمندان سفارت آمريکا در آذربايجان در فهرست اهداف ترور قرار دارند.»

به نوشته واشيتگتن پست، جزييات اين پيام پس از تحقيقات ماموران امنيتی آذربايجان و آمريکا بيشتر آشکار می شود و بنا بر نتايج تحقيقات، نقشه ترور عموما بر پايه دو روش بنا نهاده شده بود؛ استفاده از تک تيراندازها و روش دوم اتصال بمب به ماشين برای کشتن کارمندان سفارت و خانوده های آنها.

در اين پيام به مقامات آمريکايی گوشزد شده بود که سرنخ هر دو طرح ترور ياد شده می تواند به يک منبع، ايران، وصل باشد.

اين روزنامه در ادامه می نويسد که اگرچه جزئيات اين طرح های ترور هرگز به صورت عمومی منتشر نشد، اما تهديدها ظاهرا بعد از اين که مقامات امنيتی آذربايجان در اغاز سال جاری ميلادی حدودا ۲۴ نفر را (به اتهام جاسوسی برای ايران) بازداشت کردند، فروکش کرد. با اينهمه اين راز که سفارش دهنده اين نقشه ترور و انگيزه وی از انجام آن چه بوده، هرگز مشخص نشد.

سفارت آمريکا در آذربايجان طی دو سال گذشته سه بار نسبت به نقشه ترور کارمندانش هشدار داده است که در هر سه مورد ماموران امنيتی آذربايجان با همکاری نزديک با ماموران ضدتروريستی آمريکايی توانسته اند به سرعت خطر را رفع و چندين گروه تروريستی را کشف و خنثی کنند.

واشينگتن پست می گويد: «برجسته ترين تهديد، زمانی اتفاق افتاد که يک آژانس جاسوسی خارجی پيام الکترونيکی را کشف کرد که درباره طرح انتقال سلاح ها و مواد منفجره از ايران به آذربايجان توضيح داده بود و سرنخ اين پيام به «بالاقارداش داداش اف»، يک شهروند تحت تعقيب جمهوری آذربايجان می رسيد که سالهاست در استان اردبيل ايران زندگی می کند و روابط گسترده ای با نيروهای اطلاعاتی و نظامی ايران دارد.»

حدود بهمن ماه سال گذشته بود که وزارت امنيت ملی آذربايجان اعلام کرد که دو شهروند آذربايجانی را به اتهام همکاری با داداش اف برای اجرا کردن طرح ترور چندين کارمند مجتمع آموزشی يهوديان در آذربايجان بازداشت کرده است. واشینگتن پست از قول منابع خود می گويد که در طرح انتقال سلاح ها و مواد انفجاری چند شهروند ايرانی نيز به آنها کمک کرده اند.

چندين مقام رسمی آمريکايی و کشورهای خاورميانه که نامی از انها برده نشده است، به واشینگتن پست گفته اند که اهداف طرح ترورهای ياد شده، شامل دو مقام عربستان سعودی، شش اسرائيلی و در مورد خاص آذربايجان، چندين ديپلمات آمريکايی بوده است.

اين منابع گفته اند که طی هفته های گذشته ماموران تحقيقات امنيتی در چهار کشور به مدارک جديدی در ارتباط با طرحهای ترور قبلی دست يافته اند که تمامی شواهد حاکی از ارتباط اين نقشه ها با نيروهای حزب الله لبنان يا نيروها يا گروه هايی در داخل ايران است.

دو مقام رسمی که گزارش شش صفحه ای از مدارک جديد در ارتباط با طرح ترورها را مشاهده کرده اند به اين روزنامه گفته اند که ماه گذشته يک گزارش رسمی درباره شواهدی بر پايه مکالمات تلفنی ضبط شده، تحقيقات پزشک قانونی، ترتيبات برخی سفرهای هماهنگ شده، حتی سيم کارتهای تلفن که از داخل ايران تهيه و توسط چند نفر از کسانی که قرار بوده عمليات ترور را اجرا کنند، استفاده شده، تهيه شده است.

البته منابع رسمی در ادامه خاطرنشان کرده اند که تلاشها (برای عملياتی سازی طرح های ترور) در اويل بهار سال جاری بصورت ناگهانی متوقف شد، زمانی که ايران لحن جنگ طلبانه و لفاظی های شديد بر عليه کشورهای غربی و تهديد به بستن تنگه هرمز را متوقف کرد و مقامات ايران پيشنهاد ادامه مذاکرات پيرامون برنامه هسته ای اين کشور با گروه پنج به علاوه يک را قبول کردند.

بسياری از کارشناسان طرحهای ترور ياد شده را بخشی از جنگ پنهان و چند طرفه می بينند، موضوعی که خود ايران نيز قربانی ترورها شده است، بطوری که چهار دانشمند هسته ای اين کشور در عملياتهای جداگانه ای ترور شده اند و سايت های اتمی ايران مورد هجوم بدافزارهای اينترنتی واقع شده اند. ايران، آمريکا و اسرائيل را در اين حوادث متهم کرده است، اما آنها اين اتهام را رد کرده اند.

روزنامه واشینگتن پست در ادامه می نويسد، دولت باراک اوباما تا کنون مسقيما از ارتباط دادن طرحهای ترور در آذربايجان به جمهوری اسلامی ايران اجتناب کرده است، چراکه اين امر می تواند تلاشها و مذاکرات جاری با تهران بر سر برنامه هسته ای را به شدت تحت تاثير قرار دهد.

مقامات آمريکايی به واشینگتن پست گفته اند که آنها هنوز قانع نشده اند که مقامات بلندپايه ايران و حزب الله نقشه های ترور را با هماهنگی هم طراحی کرده اند يا نه، چرا که هر دو طرف پيشينه تاريخی طولانی در اجرای طرحهايی از اين دست دارند و هر کدام به دنبال اهداف مخصوص به خود بوده اند.
XS
SM
MD
LG