لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

هفتاد و پنجمين سال بازی مونوپلی


خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان که به کارخانه توليد بازی‌های مونوپلی در ماساچوست آمريکا رفته، در گزارش خود می‌نويسد: با وجود بحران شديد سال های اخير به ويژه در عرصه مسکن و مستقلات، کارخانه توليد بازی‌های مونوپلی توليد مهره های رنگی، صفحات بازی که مثل نقشه مرکز شهرهاست و کاغذهايی که نقش و نگار پول رايج کشورها بر آن چاپ می شود را با حداکثر ظرفيت ادامه می دهد. گو اينکه بر صفحه اين بازی قديمی و پر طرفدار نشانی از بحران اقتصادی نيست.

بازی مونوپلی ۷۵ سال پيش درست در سال‌های اوج رکود اقتصادی بزرگ در آمريکا و جهان صنعتی آن زمان وارد بازار شد. از سال ۱۹۳۵ تاکنون بيش از ۶ ميليارد قطعه سبز رنگ که معمولا شکل خانه را دارند و بيش از دو ميليارد قطعه قرمز رنگ که نماد هتل هستند توليد شده است.

براساس آمار شرکت سازنده بازی های مونوپلی تاکنون بيش از ۲۷۵ ميليون بازی مونوپلی در سراسر جهان به فروش رفته است. يکی از مسئولان اين شرکت می گويد در زمانه ای که زندگی سرعت زيادی پيدا کرده، بازی مونوپلی هنوز هم جايگاه خود را به عنوان يک سرگرمی خانوداگی در گوشه اتاق نشيمن مردم حفظ کرده است.

خبرنگار شبکه خبری سی ان ان می نويسد اما خود بازی مونوپلی نيز به مرور زمان دستخوش تغييراتی شده است. در دهه ۱۹۵۰ مهره های اين بازی که ابتدا فانوس ، کيف پول و يک صندلی راحتی به شکل اسب بود کنار گذاشته شدند و به جای آن مهره هايی به شکل اسب ، سگ و سوارکار به بازار آمد.

در دهه ۱۹۷۰ يک نسخه مخصوص اين بازی برای نابينايان توليد شد. و در دهه ۱۹۸۰ درست قبل از برگزاری نخستين دور رقابت های جهانی مونوپلی در شهر لندن، « سيدنی موبل» هنرمند و جواهر ساز مشهور يک دست کامل از بازی مونوپلی را با استفاده از طلای خالص و جواهرات گرانبها مثل الماس ساخت.

اکنون مونوپلی کار سيدنی موبل که ارزش آن حدود دو ميليون دلار تخمين زده می شود در موزه مالی آمريکا در شهر نيويورک حفظ می شود. همزمان با هفتاد و پنچمين سال توليد بازی مونوپلی قرار است در هفته های آينده اين اثر هنری و جواهر نشان در معرض نمايش عمومی قرار گيرد.

خبرنگار سی ان ان می افزايد که بازی مونوپلی به خصوص برای نسل های متمادی از مردم آمريکا يک نماد بسيار شناخته شده است و جالب اين است که بازی که در سالهای رکود اقتصادی شديد دهه ۱۹۳۰ به بازار آمد اکنون نيز در دوران اقتصادی دشوار امروزی طرفداران فراوانی دارد.

در شرايط فعلی مردم ممکن است مراقب دخل و خرج خود باشند ولی در همين حال فناوری اينترنت راه های جديدی را برای ادامه بازی مونوپلی عرضه می کند. در طرح مشترکی بين گوگل و شرکت سازنده بازی های مونوپلی که از سال گذشته اين بازی را روی اينترنت قابل دسترسی کرد، تاکنون يک ميليون و چهار صد هزار نفر ثبت نام کرده اند.

يک نسخه از اين بازی نيز در ماه فوريه امسال برای آی فون های محصول اپل وارد بازار شد.
XS
SM
MD
LG