لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

هيلاری کلينتون: صلح خاورميانه قابل دسترس است


هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا روز پنجشنبه گفت که رهبران اسرائيل و تشکیلات فلسطينی در مذاکرات خود جدی هستند و رسيدن به صلح خاورميانه، قابل دسترسی است.

خانم کلينتون در امان، پايتخت اردن و پس از ديدار با عبدالله دوم پادشاه اين کشور گفت: «دو طرف مذاکره (اسرائيل و فلسطينی‌ها) با جديت آن را دنبال می‌کنند و در آن جدی هستند و پرسش های اساسی و جدی ولی در همين حال ضروری را مطرح کرده‌اند.»

وی افزود: «با توجه به مشارکت جدی نخست‌وزير اسرائيل و رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی که هر دو با ايده تشکيل سرزمين مستقل فلسطينی موافق هستند، بار ديگر رسيدن به صلح (خاورميانه) در دسترس قرار گرفته است.»

خانم کلينتون گفت: «آقای نتانياهو و آقای عباس می‌توانند تصميم‌های مهم ولی ضروری را اتخاذ کنند و تمامی مسائل باقيمانده را ظرف يک سال حل کنند.»

خانم کلينتون پيشتر در رام‌الله با محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی ديدار کرده و حمايت کامل خود از مذاکرات صلح را اعلام کرده بود.

اسرائيل و تشکيلات خودگردان فلسطينی در حال مذاکرات صلح هستند و گزارش‌ها حاکی است هنوز مسئله شهرک‌های يهودی‌نشين مسئله‌ای اساسی است و درحال حاضر مهم‌ترين مسئله در جريان مذاکرات است.

خانم کلينتون پيش از دور دوم گفت‌وگوها از دو طرف خواسته بود برای رسيدن به توافق استفاده کنند.

دولت اسرائيل بر اين گمان است که موفقيت در گفت‌وگوهای صلح خاورميانه توانايی ايران را برای بهره‌برداری از بحران خاورميانه به منظور توجيه رفتار خود محدود خواهد کرد.

گروه‌های تندرو مورد حمايت جمهوری اسلامی در منطقه و به ويژه گروه حماس که کنترل نوار غزه را در اختيار دارد، با مذاکرات صلح خاورميانه مخالفت کرده‌اند.

پس از حدود دو سال وقفه در روند گفت‌وگوهای صلح خاورميانه، رهبران اسرائيلی و فلسطينی به دعوت رئيس‌جمهور آمريکا، در دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای رو در رو در واشنگتن شرکت کردند و در در حال ادامه آن هستند که دور دوم آن در مصر برگزار شد.

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا اظهار اميدواری کرده است، اين گفت‌وگوها در طول يک سال به امضای يک قرار داد صلح منجر شود.

محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی نيز زمان در نظر گرفته شده از سو اوباما را مناسب توصيف کرده و گفته است: «چنانچه حسن نيت وجود داشته باشد، اين زمان زياد هم هست.»
XS
SM
MD
LG