لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

افشاگری یک عضو سابق سازمان امنیت ازبکستان


اکرام يعقوب اف ، عضو پيشين «سازمان امنيت ازبکستان» که به غرب پناهنده شده،
اکرام يعقوب اف ، عضو پيشين «سازمان امنيت ازبکستان» که به غرب پناهنده شده،

اکرام يعقوب اف، عضو پيشين «سازمان امنيت ازبکستان» که به غرب پناهنده شده، در افشاگری های اخير خود، رييس جمهوری ازبکستان را متهم کرده است که در کشتار چهار سال پيش شهر انديجان واقع درشرق ازبکستان، دست داشته است.


اين افسر پيشين امنيتی ادعا می کند که اسلام کريم اف، ریيس جمهوری ازبکستان، مخالفين خود را به عنوان افراد واپسگرای اسلامی از بين می برد.


او که از بريتانيا تقاضای پناهندگی کرده است٬ در گفت وگو با راديو اروپای آزاد٬ راديو آزادی٬ درباره فعاليت های سازمان امنيت ازبکستان می گويد:«زمانی که من برای دولت اسلام کريم اف کار می کردم٬ شاهد بسياری فعاليت های غير قانونی و هولناک بودم. ديدم که کارگزاران دولت چگونه مردم را متهم می کنند٬ چگونه مردم را می کشند٬ مردم عادی را٬ مردم عادی معتقد به اسلام را٬ من هم عضوی از اين دستگاه بودم٬ که بخشی از اين سياست های خوفناک را اجرا می کردم.»


اکرام يعقوب اف٬ که در سازمان امنيت ازبکستان درجه سرگردی داشت٬ می گويد ریيس جمهوری ازبکستان٬ اسلام کريم اف٬ شخصا٬ به افسران تحت فرمان خود دستور داد تا بر روی تظاهر کنندگان شهر انديجان٬ در سال ٬۱۳۸۴ آتش بگشايند٬ که به کشته شدن بيش از يک هزار و ۵۰۰ نفر منجر شد.


او با اشاره به بمب گذاری های چهار سال پيش در تاشکند٬ پايتخت ازبکستان٬ و بخارا٬ که طی آن ۴۷ نفر کشته شدند٬ می گويد: «عوامل دولت خود مسبب اين بمب گذاری ها بودند٬ زيرا دولت ازبکستان٬ با ارتباط و اتصال اين بمب گذاری ها به جنبش اسلامی ازبکستان و حزب التحرير٬ پشتيبانی کشورهای خارجی برای مبارزه با آنچه که مقام های ازبک واپس گرايان اسلامی می خوانند جلب می کند.»


اين عضو پيشين سازمان امنيت می گويد: رهبران سازمان های٬ به اصطلاح تند رو٬ در ازبکستان ساخته و پرداخته حکومت اين کشور هستند از جمله طاهر يولداش، رهبر نهضت اسلامی ازبکستان و اکرم يولداش رهبر مذهبی گروه اکراميا٬ گروهی که دولت ازبکستان آن را مسبب نا آرامی های چهار سال پيش شهر انديجان می داند.


او می گويد: «اکرم يولداش و طاهر يولداش٬ ساخته و پرداخته سازمان امنيت ازبکستان هستند. من مدارک کافی برای تاييد اين موضوع دارم. جنبش اسلامی ازبکستان را سازمان امنيت ازبکستان٬ به دستور اسلام کريم اف ايجاد کرده. طاهر يولداش٬ رهبر اين جنبش اسلامی٬ تماس نزديک با رييس جمهوری ازبکستان دارد و دستورات او را اجرا می کند٬ اين برداشت من است.»


اين افسر پيشين سازمان اطلاعات ازبکستان٬ در ادامه افشاگری های خود٬ ادعا می کند که دولت ازبکستان در سقوط يک فروند هواپيمای مسافربری که از شهر ترمس واقع در جنوب ازبکستان٬ نزديک مرز افغانستان٬ به سوی تاشکند پرواز می کرد٬ دست داشته است.


در نتيجه سقوط اين هواپيما٬ ريچارد کانروی٬ نماينده سازمان ملل در ازبکستان٬ به همراه بيش از ۳۵ نفر ديگر از مسافرين کشته شدند.


اکرام يعقوب اف در ادامه می گويد: «برابر صحبت هايی که با مسئول بررسی علل سقوط هواپيمای مسافربری مذکور داشتم٬ معلوم شده است که نماينده سازمان ملل در ازبکستان٬ به اطلاعاتی دست يافته بود که نشان می داد برخی از مقامات بلند پايه ازبک در قاچاق مواد مخدر از افغانستان به ازبکستان دست داشتند.»


کرگ موری٬ سفير سابق بريتانيا در ازبکستان٬ که کتاب معروف «قتل در سمرقند» را برپايه تجربيات دوران خدمت خود در تاشکند نوشته است٬ درباره ادعاهای اکرام يعقوب اف می گويد: «اظهارات و مدارک اين عضو پيشين سازمان امنيت ازبکستان٬ اطلاعات ما را درباره ازبکستان کامل می کند.»


XS
SM
MD
LG