لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

«حماس با تشکیل دولت فلسطینی موافقت می کند»


خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس
خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس
دولت حماس به ریاست اسماعیل هنیه که کنترل نوار غزه فلسطین را برعهده دارد، در نامه ای به باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا نوشته و در آن ضمن اعلام موافقت با تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷، مرزهایی که سازمان ملل متحد آن ها را تعیین کرده، خواستار آن شده که آمریکا وارد گفت وگو با حماس شود.

در گزارشی که آن را خبرگزاری فلسطین و روزنامه الشرق الاوسط منتشر کرده اند، حماس اعلام کرده که این نامه را به وسیله هیاتی آمریکایی متشکل از شخصیت های سیاسی و اساتید دانشگاه وابسته به شورای منافع ملی ایالات متحده که از نوار غزه بازدید کرده بود، به دست اوباما رسانده و در آن خواسته تا دولت آمریکا باب گفت و گو را با حماس باز کند و از آن چه «معیارهای دوگانه در تعامل به مساله فلسطین نامیده،» دست بکشد.

دولت برکنار شده حماس همچنین در این نامه تاکید کرده است که «با تشکیل دولت فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت المقدس مخالفتی ندارد تا از این راه، امنیت ملت فلسطین، بازگشت آوارگان فلسطینی و جبران رنج های آن ها و آزادی تمام زندانیان فلسطینی از زندانهای اسرائیل، تامین شود.»

این در حالی است که حماس از زمان تاسیس در سال ۱۹۸۷ همواره بر به رسمیت نشناختن اسرائیل، تاکید داشت. امروز می گوید که با تشکیل کشور فلسطین در مرزهای تعیین شده از سوی سازمان ملل متحد اما بدون رسمیت شناختن اسرائیل و درهمین حال انعقاد توافقنامه درازمدت آتش بس با آن موافق است.

این اولین نامه ای نیست که حماس به رییس جمهوری ایالات متحده می فرستد. پیش از این سه بار حماس برای باراک اوباما نامه نوشته بود. یک بار پس از آن که او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شد، بار دوم پس از سخنرانی اش در آنکارا که این دو نامه از راه شخصیت های بلند پایه که از نوار غزه بازدید کرده بودند، فرستاده شد. اما بار سوم پس از جنگ غزه در سال گذشته و به دست جان کری سناتور آمریکایی که از غزه بازدید کرده بود، به رییس جمهور آمریکا ارسال شد.

حماس در نامه اخیر خود به اباما، به بازخوانی برجسته ترین مواضع سیاسی خود در نیمه اول سال جاری میلادی پرداخت و تاکید کرد که «مواضع سیاسی متعددی در خصوص جامعه بین الملل، تلاش ها برای پایان دادن به حصر باریکه غزه، مذاکرات صلح، یهودی سازی بیت المقدس، مسجد الاقصی، مسئله اسرا و تلاش ها برای آشتی فلسطینی- فلسطینی» اتخاذ کرده است.

حماس با پیروزی در انتخابات پارلمانی فلسطین در سال ۲۰۰۵، دولت را در تشکیلات خودگردان به دست گرفت و اسماعیل هنیه یکی از رهبران خود را به عنوان نخست وزیر برگزید. در سال ۲۰۰۷ اما حماس و جنبش آزادی بخش فلسطین (فتح) که رهبری آن را محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین بر عهده دارد، در نوار غزه درگیر شدند که حاصل آن بیرون راندن فتح از این منطقه بود.

محمود عباس با اعلام برکناری دولت حماس به اتهام کودتا، دستور تشکیل دولت موقت فلسطینی به ریاست سلام فیاض در کرانه باختری رود اردن، بخشی دیگر از سرزمین فلسطین را صادر کرد. از آن هنگام نوار غزه به بهانه پایان دادن به موشک باران شهرک های اسرائیلی نشین توسط شبه نظامیان فلسطینی، در محاصره نظامیان اسرائیل قرار دارد.

حماس در نامه خود گفته که با آن چه «رشوه دادن های جرج میچل، فرستاده ویژه رییس جمهوری آمریکا به طرف فلسطینی از راه برخی تعدیل های میدانی به منظور ادامه مذاکرات صلح فلسطینی ها با اسرائیل» توصیف کرده، مخالف است. در این نامه همچنین تاکید شده که برچیدن ایست های بازرسی اسرائیلی در کرانه باختری رود اردن، پایان دادن به شهرک سازی های اسرائیل در این منطقه و همچنین پایان دادن به محاصره نوار غزه، حق فلسطینی ها است.

حماس با مذاکرات مستقیم صلح که میان اسرائیل و تشکیلات حودگردان فلسطینی که با میانجی گری آمریکا جریان دارد، اعلام مخالفت کرده است.

دولت برکنار شده حماس در این نامه نیز با مذاکرات مستقیم یا غیر مستقیم با اسرائیل، اعلام مخالفت کرده است و خاطرنشان کرده که «مذاکرات فعلی بازی با حقوق ملت فلسطین و ارزش های ملی آن است.»

حماس در این نامه گفته که «هیچ کس نمایندگی ملت فلسطین در مذاکره با اشغالگران به شکل مستقیم یا غیر مستقیم نیست» و تاکید کرده است که حق بازگشت آوارگان به سرزمین هایشان که از آن ها بیرون رانده شدند، حقی غیر قابل گذشت برپایه قطعنامه های بین المللی و اراده ملت فلسطین است.
XS
SM
MD
LG