لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

نامه جليلی به سولانا؛ واکنش مکتوب به قطعنامه پنجم


سعید جلیلی؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران.
سعید جلیلی؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران.



دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در نامه‌ای به خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از سياست‌های غرب در قبال ايران انتقاد کرد.


سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ايران، در اين نامه که واکنشی مکتوب به قطعنامه پنجم محسوب می‌شود، «فقدان فرهنگ گفتگو» در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران را مورد نکوهش قرار داده است.


خبرگزاری رسمی ايران، ايرنا، شامگاه دوشنبه ۱۵ مهر ماه، خبر داد که سفير ايران در بلژيک، نامه سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران را به خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، ارائه کرده است.


درپی اعلام اين خبر، دبيرخانه شورای امنيت ملی ايران، بخش هايی از اين «نامه دو صفحه ای» را در اختيار رسانه های ايران قرار داد.


سعيد جليلی، نماينده رهبر ايران در شورای امنيت ملی، در اين نامه ضمن انتقاد از برخورد غرب با ايران در قبال برنامه هسته ای اين کشور نوشته است: «فقدان فرهنگ گفتگو، برخی قدرت ها را به تکيه بر اهرم های فشار به جای استدلال و منطق کشانده است.»


اشاره مذاکره کننده هسته ای ايران به تصويب پنج قطعنامه عليه برنامه هسته ای ايران است که از ميان آنها سه قطع نامه تحريمی است و تازه ترين آن ها هفتم مهر ماه تصويب شد.


«فقدان فرهنگ گفتگو، برخی قدرت ها را به تکيه بر اهرم های فشار به جای استدلال و منطق کشانده است.»سعید جلیلی

شورای امنيت سازمان ملل، در اين قطعنامه ها از ايران خواسته است غنی سازی اورانيوم که کاربرد دوگانه نظامی و صنعتی دارد را متوقف کند و به سوالات بازرسان آژانس در باره برنامه هسته ای خود پاسخ دهد. اما ايران غنی سازی اورانيوم را مطابق قوانين بين المللی حق خود می داند.

سعيد جليلی در نامه خود به خاوير سولانا با اشاره به نبود منع قانونی برای غنی سازی اوانيوم نوشته است: «برای جامعه جهانی جالب است که در روند گفتگو، آنگاه که سئوالی منطقی طرح می شود ، طرف گفتگو به جای ارائه پاسخ از ابزار فشار استفاده می کند. اين رفتار غير منطقی در قضاوت جامعه جهانی گواه نداشتن پاسخ روشن به پرسشهای اصولی جمهوری اسلامی ايران است.»

ایران همچنین اتهامات آمریکا و اسرائیل که ایران را به تلاش برای تولید سلاح هسته ای در پوشش برنامه هسته ای خود متهم می کنند را رد می کند و هدف برنامه هسته ای خود را تولید برق عنوان می کند.

با این حال، آژانس بین المللی انرژی اتمی، در تازه ترین گزارش خود که شهریور ماه گذشته منتشر شد اعلام کرد که نمی تواند تضمین دهد که ایران فعالیت های هسته ای خود را مخفی نمی کند مگر این که ایران به آژانس اجازه بازرسی های نا محدود بدهد.

«عکس العمل جدی تر ايران»

رضا تقی زاده، تحليلگر سياسی، در گفتگو با «راديو فردا»، اين نامه را «عکس العمل جدی تر ايران به قطعنامه پنجم عليه برنامه هسته ای خود» می خواند.

او درباره محتوای نامه جلیلی می گوید: «محتوای نامه جليلی بيشتر تکيه بر بسته پيشنهادی ايران به غرب است و مجموعه نظرياتی است که پيش از اين ايران در مقابله با بسته پيشنهادی گروه کشورهای ۵+۱ ارائه کرده بود.»

خرداد ماه گذشته و پس از آن که ايران اعلام کرد قصد توقف غنی سازی اورانيوم را ندارد، کشورهای آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه، چين و آلمان، موسوم به گروه ۵+۱ با ارائه بسته ای شامل مشوق های سياسی، اقتصادی و تکنولوژيکی از ايران خواستند با توقف توسعه غنی سازی اورانيوم به مذاکره با جامعه جهانی بازگردد.

اين بسته درپی سرپيچی ايران از خواست سومين قطعنامه شورای امنيت که اسفند ماه گذشته تصويب شده بود به ايران پيشنهاد شد.
«محتوای نامه جليلی بيشتر تکيه بر بسته پيشنهادی ايران به غرب است و مجموعه نظرياتی است که پيش از اين ايران در مقابله با بسته پيشنهادی گروه کشو های ۵+۱ ارائه کره بود.»رضا تقی زاده، تحلیلگر سیاسی


اما ايران تاکنون پاسخی به بسته پيشنهادی گروه ۵+۱ نداده است و در مقابل، يک بسته پيشنهادی به کشورهای غرب ارائه کرده است.

در بسته پيشنهادی ايران، به مسائلی از قبيل «وجود بی عدالتی در جهان» و «نبود زمينه لازم برای احقاق حق کشورهای ضعيف تر» تاکيد شده است. ايران همچنين در اين بسته از جامعه جهانی خواسته بود برای خلع سلاح هسته ای در جهان کوشش کند.

رضا تقی زاده، نامه سعيد جليلی به خاوير سولانا را هم اشاره ای مجدد به همان مسائل مطرح شده در بسته پيشنهادی ايران می داند و محتوای نامه را راهی برای «گريز از مسائل مشخص تر مربوط به مشکلاتی که جامعه جهانی با ايران دارد» می خواند.

به گزارش خبرگزاری های ايران، سعيد جليلی در بخشی از نامه خود، به بسته پيشنهادی ايران به غرب اشاره شده و آمده است: «پيشنهاد ايران برای خلع سلاح و عدم اشاعه [سلاح های هسته ای] خوشايند قدرت هايی که سال ها در جهت توليد و انباشت سلاح هسته ای عمل کرده اند نيست.»

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، «ايرنا» روز دوشنبه اعلام کرد که نامه جلیلی به سفرای امور خارجه کشورهای روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا، آلمان و از طريق سفارت سوئيس در تهران به دولت آمريکا نيز ارائه می شود.
XS
SM
MD
LG