لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۳

موافقت آمریکا با پیش نویس قطعنامه تحریم ایران


کاندولیزا رایس گفته ایران نمی تواند هم به دنبال برنامه هسته ای باشد و هم جایی در جامعه بین المللی داشته باشد.
کاندولیزا رایس گفته ایران نمی تواند هم به دنبال برنامه هسته ای باشد و هم جایی در جامعه بین المللی داشته باشد.


کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا، در گفت و گویی اختصاصی با خبرگزاری فرانسه، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی اروپا برای تحریم و مجازات جمهوری اسلامی را مطلوب خوانده است.


خانم رایس ابراز امیدواری کرد که این پیش نویس به زودی در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شود. با این حال، خانم رایس حاضر نشد بگوید که آیا این کار تا پایان سال جاری میلادی انجام خواهد گرفت یا ممکن است در سال آینده دنبال شود.


به گفته خانم رایس در رای گیری بر سر این قطعنامه به اندازه کافی تاخیر شده است.


به گفته خانم رایس، در رای گیری بر سر این قطعنامه به اندازه کافی تاخیر شده است

وزیر خارجه آمریکا نکته مهم در پیش نویس قطعنامه پیشنهادی جدید را تاکید آن بر فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد دانست و یاد آور شد با این تاکید، تمامی کشورهای عضو سازمان ملل ملزم خواهند شد که ایران را تحریم و مجازات کنند.


خانم رایس افزود: تصویب این قطعنامه برای سران جمهوری اسلامی روشن خواهد ساخت که نمی توانند هم برنامه هسته ای خود را پی گیری کنند و هم در نظام بین المللی جایی داشته باشند. وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد تصویب این پیش نویس در شورای امنیت سران حکومت تهران را به تامل وادارد و به سر میز گفت و گو های هسته ای بازگرداند.


پیش نویس فهرست تحریم های سازمان ملل


در پیش نویس قطعنامه ای که انگلیس و فرانسه منتشر کرده اند و مورد حمابت آمریکا نیز قرار گرفته ، به اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره شده که شرایط تحریم در مورد آنها اجرا می شود.


خبرگزاری های بين المللی فهرست نام نهادها و مسوولان جمهوری اسلامی را که بايد بر پايه این پيش نويس تحريم و مجازات شوند، منتشر کرده اند.


برخی ازدست اندرکاران و اشخاص حقیقی فعال درفعاليت های هسته ای از مسوولان سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی هستند.


محمد قنادی معاون نیروگاه های سازمان انرژی اتمی و ریيس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، بهنام عسکر پور مدير اجرایی طرح آب سنگین اراک و داوود آقاجانی از مسوولان غنی سازی سوخت در تاسيسات هسته ای نطنز، از جمله اشخاص حقیقی مورد تحریم هستند.


جعفر محمدی، مشاور فنی سازمان انرژی اتمی و مدير مسوول توليد سوپاپ سانتريفوژها وعلی حاجی نيا ليل آبادی مدير عامل شرکت نيروی مصباح نیز که در ارتباط با سازمان انرژی اتمی ایران هستند، از رفت و آمد به خارج از کشور و حضور در مجامع بین المللی محروم می شوند.


سرتيپ محمد مهدی نژاد نوری ریيس دانشگاه نظامی مالک اشتر سپاه پاسداران نیز در این فهرست است که دلیل قرار گرفتن وی در این فهرست، تحقیقات دانشکده شيمی اين دانشگاه روی بريليوم است .


افراد حقیقی و حقوقی که دربرنامه موشک های بالستيک جمهوری اسلامی نقش فعالی دارند نیزدرپیش نویس آمده اند که منع ارتباط بین المللی در مورد آنها اجرا می شود.


نام يحيی رحيم صفوی، فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در هر دو فهرست ياد شده جای گرفته است

سرتيپ حسين سليمی، فرمانده نيروی هوايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، احمد وحيد دستجردی رئيس سازمان صنايع هوا و فضا، رضاقلی اسماعيلی، ریيس امور بازرگانی و بين المللی سازمان صنايع هوا و فضا، مرتضی بهمنيار، ریيس اداره مالی و بودجه سازمان صنايع هوا و فضا از جمله این افراد هستند.



نام يحيی رحيم صفوی، فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در هر دو فهرست ياد شده جای گرفته است.



اشخاص حقوقی که مورد تحریم واقع می شوند را سازمان انرژی اتمی ايران، شرکت نيروی مصباح، تامين کننده نيروگاه پژوهشی« آ ۴۰ » در تاسيسات اراک، شرکت پارس تراش به دلیل مشارکت در برنامه سانتريفوژها، تشکیل می دهند. از این رو، هرگونه حضور این سازمان ها و شرکت ها در قراردادهای هسته ای و نظامی، ممنوع خواهد بود.


سازمان صنايع دفاعی، شرکت هفتم تير وابسته به سازمان صنايع دفاعی و نهادهای دست اندر کار برنامه موشک های بالستيک در ايران که سازمان صنايع هوا و فضا، گروه صنعتی شهيد همت، گروه صنعتی شهيد باقری و گروه صنعتی فجر را تشکیل می دهند نیز در این فهرست قرار دارند.


XS
SM
MD
LG